Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Välja hyrlösning/plattform ur SEO synpunkt
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av stocktown.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2013 kl. 10:04 #101083SamHDeltagare
Jag sitter och jämför lite färdiga plattformar för en ny ide som jag vill testa först och tänkte att jag ska ge chansen till en färdig hyrlösning och undrar vad man ska tänka på för att välja rätt när det kommer just till SEO. Har bara jobbat med Magento tidigare nämligen.
Frågan är, hur kan jag avgöra vilken plattform som är bättre ur SEO. Vad är det som gör en plattform bättre än en annan?
Jo jag vet att content/linkjuice är det avgörande i slutändan men vad i en plattform är det som ger den där extra boosten?Tex shopitoo har:
– Redigerbara och unika Titlar, Descriptions, Keywords på alla varor/varugrupper
– Titelgenerator (unik egen komponent) på Titlar, Descriptions
– < H1 > och < P > Taggar -Img-taggar med alt text
– Titelgenerator (unik egen komponent) på Img-taggar med alt text
– W3c-Validerad html-kod
– Möjlighet för egen domän
– ”Google verktyg” för att lägga in konverteringskoder för e-handel i Analytics och Adwords, samt kod för webmaster tools
– Sitemap.xml
– Robot.txtFinns det något ovan här som inte nämns och som en SEO-konsult skulle vilja ha tillgång till för att ändra på?
Shopify skryter om en hel lista också Search engine optimization – General settings – Shopify Manual
Magento kan man få uppbyggd hur man nu vill, fantasin sätter gränserna och en sökjämförelse mellan Magento och andra opensource lösningar slår nästan samtliga fast att Magento är bättre ur ”SEO”.
Jag försöker förstå vad är det som gör en plattform bättre, för det är väl inte svårare för en annan utvecklare att spotta ut samma kod på index som dom gör?
Har ni några åsikter eller erfarenheter när det kommer just till SEO biten? Saker ni velat göra/implementera men hindrats pga begränsningen i färdiga shoppar?
Jag vill inte hamna i en situation där jag kontaktar en SEO firma för att de sedan ska säga ”Vi skulle behöva få tillgång till X för att ändra på Y, men det kan vi inte nu så det blir inte lika bra.”
Dela gärna med er!
19 december, 2013 kl. 10:20 #171321Magnus BrathDeltagareJag tycker nog att du vill ha med en SEO-byrå när du väljer om du vill slippa hamna i den situationen.
Magento har en hel del problem som måste byggas bort, det går förstås att göra (t ex deras stora problem med duplicate content).
Jag rekommenderar alltid Kodmyran (och väljer själv) då det är den i särklass bästa plattformen ”out of the box”.
19 december, 2013 kl. 11:04 #171324SearchmintDeltagareHallå Sam! Det är klart värt att betala någon som kan för att hjälpa dig i valet. När du väl valt kommer du att ha svårt att ändra dig. Jag hjälper dig gärna här på forumet, om du plockar fram några olika plattformar som du tittar på!
Jag kör själv Kodmyran för Uttaget.se, och de har en god grundförutsättning gällande SEO, men det är självfallet en stor mängd andra saker i en plattform som ska funka för dig.
Killarna på Nordic Web Team har lärt sig att plocka fram riktigt bra e-butiker på Magento, och har du vanan inne, så kan det kanske vara en god idé att fortsätta med detta!
Lycka till, och hör av dig med konkreta plattformar så gör jag gärna en kort jämförelse åt dig!
// Magnus Lundin
19 december, 2013 kl. 14:22 #171332SamHDeltagareTack för era svar. Är lite för tidigt ute i uppstartfasen för att ta kontakt med en byrå just nu, känner att jag behöver mer bitar på plats först. Jag har er i åtanke båda två.
Är det någon mer som känner att ni kan bidra i min frågeställning, så tveka inte att skriva
19 december, 2013 kl. 15:22 #171335AndreasDeltagareDe fanns en test som en tidning/ oberoende webbtjänst gjorde där de jämförde olika typer av ehandelslösningar och hur bra de fungerade SEO-mässigt.
Googlar du lite hittar du säkert undersökningen.
Generellt är det svårt att säga vem som är bäst, olika företag försöker ju vara bäst på sitt sätt. De lilla extra som jag stött på ur SEO perspektiv är denna funtionalitet:
– Möjlighet att räkna längden i title och description – gör att man enkelt kan korta ner dem. Lite som programmet Screaming frog.
– Lägg automatiskt in description, title osv genom att lägga in ett statiskt värde i kombination med exempelvis produktnamnet. Gör de snabbt att få till bra meta-taggar.
– Möjlighet att själv redirecta sidor som är bortplockade till rätt sida, så att man kan fortsättningsvis hålla kvar SEO-kraften.
– Olika verktyg som hjälper till med att skapa richetsnippet för att stå ut i sökresultaten.Detta var kanske inte svaret du sökte, men kanske de hjälpte litegrann i alla fall!
Och nej, jag driver ingen SEO-byrå. Gillar dock allmänt SEO och har jobbat inom området.
19 december, 2013 kl. 16:23 #171336SamHDeltagareAndreas, tack! Det var faktiskt lite sånna svar jag sökte efter också. Funktioner som hjälper till ur SEO som man ska ha i åtanke när man letar efter en hyrlösning. Så man inte sitter fast där sen med en funktion som visar sig behövas men som begränsas av hyrlösningen.
Just det med rich snippets och reviews ser jag att många saknar.
19 december, 2013 kl. 20:08 #171340AndreasDeltagare@SamH 73305 wrote:
Just det med rich snippets och reviews ser jag att många saknar.
Använd denna sida för att själv tagga upp rich-snippets:
https://support.google.com/webmasters/answer/3070230
Fungerar inte för alla webplattformar/ hyreslösningar. Men kan va värt o testa sen när du har en sida.
19 december, 2013 kl. 22:05 #171345ortaxDeltagareNågra hyrlösningar:
Jetshop – Har ett bra system, dock tycker jag att dem saknar mycket när det kommer till SEO
StarWeb – Har det grundliga. Behövs jobba mer på den fronten, dock anlitar dem andra konsulter för enskilda jobb/webbutiker.
Kodmyran – Kan inte yttra mig där i och med att jag ej jobbat med deras system ännu.
Nordisk ehandel – Samma som med kodmyran, för lite erfarenhet för att yttra mig.
Några Open Source system:
OpenCart – Detta är det system jag valt att jobba med i min verksamhet, out of the box är det ganska dåligt med möjligheter för SEO. Men om man kan SEO och kanske vill betala för några moduler så kan du göra precis som du vill med det systemet.
Oscommerce – Detta har varit känt och är fortfarande en utav dem dåligaste systemen man kan ha när det kommer till SEO, dock som för OpenCart så kan man göra det mesta om man har kunskap och kan tänka sig köpa moduler.
Prestashop – Helt okej out of the box.
Som du märker så följer nästan alla Open Source plattformarna samma röda linje. Men jag tycker att du borde ta in någon SEO byrå som kan hjälpa dig plocka fram ett par bra exempel som du sedan kan fundera mer på.
19 december, 2013 kl. 23:02 #171349Jimmy OstromDeltagareFör det första vill jag bara skriva att det är enligt mig totalt korkat att välja en plattform enbart på hur bra denna är ur SEO……Finns enligt mig mycket viktigare saker att titta på (säger inte att SEO inte är viktigt för det är det, men dom flesta är helt okej med detta i grunden).
Men detta sagt är min erfarenhet att Kodmyran is the shit när det gäller bra SEO anpassad plattform. Nordisk e-handel är med bra men når enligt mig inte upp till kodmyrans nivå ur SEO synpunkt.
Men snälla………..Du bör bredda dina krav en hel del anser jag för annars skjuter du dig i foten totalt!
20 december, 2013 kl. 15:44 #171375SamHDeltagare@Andreas 73302 wrote:
De fanns en test som en tidning/ oberoende webbtjänst gjorde där de jämförde olika typer av ehandelslösningar och hur bra de fungerade SEO-mässigt.
Googlar du lite hittar du säkert undersökningen.
Har sökt och den enda vettiga träffen jag hittade var nog Jajjas test. Om det var den du syftade på?
Betyg i Jajja SEO-test E-handel 2011
Senaste testet gjordes dock 2011 :confused: vad jag kan se och jag hittar inga nyare resultat. På 2+ år så har väldigt mycket förändrats kan jag tänka mig att dom där testresultaten känns föråldrade. I annat fall tar jag jättegärna emot den källa du syftade på. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.