Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Valfritt serviceställe för MyPack
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Viktor83.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2015 kl. 08:34 #102419Viktor83Deltagare
Hej!
Jag har lite funderingar angående Postens tilläggstjänst ”Valfritt serviceställe” där man kan låta kunden välja vilket serviceställe man vill hämta ut sin beställning på.
Det jag i första hand är intresserad av är att veta hur olika butiker har löst detta i sin kassa. Alltså inte hur det går till rent tekniskt med API osv, utan hur man har löst det rent UI-mässigt ut mot kunden.
Jag gjorde lite sökningar här på forumet och det enda jag hittade var en gammal tråd från 2009 där någon sa att stadium.se använde sig av denna tjänst. Jag kollade i deras kassa och de har löst det genom att kunden får ange till vilket postnummer man vill att beställningen ska skickas och sedan välja det serviceställe som är kopplat till just det postnumret. Känns inte helt optimalt eftersom kunden alltså aldrig får upp några alternativ.
Är det någon här som använder tjänsten eller som känner till en butik som använder tjänsten? Skulle gärna kika runt lite i olika butiker för att se hur man har löst det.
Tack för svar!
28 januari, 2015 kl. 08:50 #161136PlastskivorDeltagareDu kan informera om möjligheten på strategiska ställen såsom kundtjänst, leveransvillkor och FAQ-sidor med länk till fraktbolagets tjänst för att söka utlämningsställe, och sedan ge kunden möjlighet att delge sitt önskemål i kommentarsfält (om du har det i kassan) eller mail till kundtjänst i samband med ordern.
Det manuella jobbet att sedan administrera detta önskemål borde vara överkomligt för de flesta och alla 96% av kunderna (gissar jag) som skiter i detta slipper en extra valmöjlighet i kassan.
28 januari, 2015 kl. 10:01 #161139Viktor83DeltagareTack för svaret. Du kanske har rätt i att det extra valet i kassan gör mer skada än nytta.
Troligtvis så kommer det inte vara allt för många som gör ett eget val. Men även om det endast är ett par få procent som använder tjänsten så kan det vara värt det om det görs på ett bra sätt.
Man skulle ju kunna låta valmöjligheten ligga som ett frivilligt fält som kunden kan klicka fram i kassan om kunden vill använda det. Men det är just sånt som jag gärna skulle vilja se olika butikers lösningar på. Det borde ju finnas många butiker som använder tjänsten idag och det känns onödigt att behöva uppfinna hjulet. Så om någon känner till en butik som använder tjänsten så får ni gärna länka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.