Startsida › Forum › E-handelsforumet › Köp & Sälj › Väl inarbetad butik/er – 10 språk
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av friedrich.
-
FörfattareInlägg
-
13 september, 2011 kl. 10:03 #96447mr-cruiseDeltagare
Nu är det dags att gå vidare i nya projekt och vi väljer därför att lägga ut dessa butiker till försäljning.
Vi skickar små produkter i vadderade kuvert, snittvikten på våra order är 104 gram och snittorder är 33 euro.
Våra största marknader är Tyskland, Holland och England men även Sverige, Danmark och Finland går bra.Total omsättning samtliga länder är 650.000 euro
Vi sysselsätter idag en person för att packa order och svara på e-post ca 4 timmar / dag, under högsesong ( okt, nov, dec ) lite mera.
Totalt finns ett 15 tal domännamn, vi kan tänka oss att sälja hela eller delar av verksamheten, tex endast sälja de svenska shopparna ( 2 st )
Vi kommer inte lägga ut namn eller länkar publikt men vid SERIÖST intresse och cash på banken skicka pm med information om dig själv och din verksamhet samt hur du ska finansiera övertagandet av verksamheten.
Butikerna säljs enbart för att jag har nya projekt inom en helt annan bransch och det är helt enkelt dags att gå vidare. För rätt person med bra nätverk för international SEO finns en enorm möjlighet att utveckla detta vidare och jag anser att man med inte allt för stora medel skulle kunna dubbla denna omsättning.
14 september, 2011 kl. 07:43 #126672AndreasDeltagareÄr bara nyfiken över hur ni kommit fram till att följande verksamheter värderas till 3-4 gånger vinsten? Håller själv på att värderar min webbhandel och har försökt hitta en praxis inom webbutiksvärlden om hur man värderar ens handel.
Dock verkar det finnas en massa olika sätt att värdera på, därav skulle jag vilja veta er källa till just 3-4 gånger årsvinsten.
14 september, 2011 kl. 08:22 #126677friedrichDeltagareAtt använda vinst *3-4 som multipel som värdemätare är bara ett sätt att få en ungefärlig uppskattning av bolagsvärdet.
För att bedöma värdet behöver man studera tex:
Marknadsförutsättningar
Historisk tillväxt och framtida tillväxtpotential
Resultat
Kassaflödesanalys
Hur ser historiken ut, studera bokslut etcI små bolag är det vanligt att ägare arbetar nästan gratis och löneuttagen är därför små, vilket ger en felaktig bild av lönsamheten.
Att omsätta 1,5 miljoner euro och göra en vinst när alla kostnader är tagna på 60000 euro är mkt bra under förutsättning att man verkligen tagit upp alla kostnader såsom lön.
När det handlar om små verksamheter handlar det väldigt mycket om att hitta en köpare och vad denna är beredd att betala, dvs vad en köpare är beredd att betala är vad det handlar om och en enkel utgångspunkt för säljare och köpare kan vara att använda en värdering enligt vinst *3.
14 september, 2011 kl. 08:46 #126680ParvelitoDeltagareJag instämmer med Friedrich, men kan lägga till att jag genom åren säkert räknat på 100 varusäljande bolag med omsättning från några miljoner upp till bolag med något hundratal miljoner i omsättning. Ibland själv, ibland tillsammans med bankers från stora investmentbanker. Och förvånansvärt ofta hamnar man på P/E 3-5 för bolag upp till 20-25Mkr i omsättning, och uppåt 10 för större bolag där det finns mer historik, mindre risk och dolda värden i form av marknadsposition. Sedan spelar det inte så stor roll vilka mallar och modeller man använder, den summa man kommer fram till skall ju spegla vad en säljare är beredd att acceptera för sitt företag, och vad en köpare är beredd att betala.
Mellan tummen och pekfingret så är det bara var tredje Due Dilligence (fullständig genomlysning av ett företag) som leder till en affär, eftersom det är så svårt att komma överens om ett pris. Ofta är det värdering av lager, kundfordringar, maskinparker och liknande som man inte kommer överens om, men ibland handlar det ju om att man smyckat en gris också och t.ex. haft väldigt orealistiskt låga löneuttag för att blåsa upp vinsten.
17 september, 2011 kl. 11:18 #126874NO LINGODeltagareVärdet på bolaget är det som någon är villig att betala. Således bör man som säljare fokusera mer på att hitta rätt köpare än att hitta en köpare om man vill ha rätt betalt. Allt för många som vill sälja lägger för lite kraft på att själv söka efter en potentiell köpare utan anlitar istället en mäklare som bara basunerar ut ”kom och köp”. Som köpare tycker jag att man kan få fram ett bra riktpris om man gör en alternativkalkyl dvs att man räknar på vad det skulle kosta att själv sätta upp en konkurrerande verksamhet och sen ovanpå det lägga ett bedömt värde för varumärke och goodwill. Ofta slutar en sådan analys under det begärda priset. Mellanskillnaden blir då värdet på genvägen dvs att man slipper göra grisjobbet med att starta upp själv. Avslutningsvis, värderingar baserade på 3-5 ggr vinsten säger bara hur snabbt köpeskillingen kan återbetalas till en ev finansiär. Det säger inget om företagets potential eller verkliga värde. Värdet bestäms som sagt av vad någon är beredd att betala.
21 september, 2011 kl. 12:04 #127269ElimsDeltagareHåller med Friedrich, Parvelito och No Lingo, om värdering av företag i stora drag.
Den ekonomiska och matematiska ekvationen är inte så märklig, ungefär som köpa aktier på börsen.
Säg att man har riskkapital på 1 mkr att placera. På bankkonto ger idag bästa ränta ca 3% med minimal risk (insättargaranti förvisso). Vill du ha bättre avkastning kan du köpa aktier, konst eller företag med olika risknivåer och olika arbetsinsatser.
Vill man riskera sitt kapital 1 mkr mot säg en årlig ersättning (avkastning) på 20% (dvs 17 % bättre än bankkonto per år).20% av 1 mkr är 200 tkr som ska upprepas under 5 år för att man ska fått tillbaka insatsen i nominellt krontal. Detta sagt utan hänsyn till skatt, värdeförändring, inflation. Så är man nöjd med dessa 20% är det 5 gånger årsvinsten. Med större risk, eller bättre kapitalplaceringar kanske 25% är mer rätt, vilket blir 4 gånger årsvinsten (100/20=5, och 100/25=4 etc ni hänger med).
Off topic; Själv skulle jag aldrig köpa genom en fördyrande mäklare som inte kan tillföra mig något värde. Potentialen skulle jag inte heller betala för, där får jag själv göra jobbet genom hårt arbete eller nyinvestera för ökad efterfrågan. Förutsättningar, resultat, tillgångar, godwill och marknadsläget i stora drag kan man betala för, imho.
22 september, 2011 kl. 07:53 #127350friedrichDeltagare@NO LINGO 24165 wrote:
Avslutningsvis, värderingar baserade på 3-5 ggr vinsten säger bara hur snabbt köpeskillingen kan återbetalas till en ev finansiär. Det säger inget om företagets potential eller verkliga värde. Värdet bestäms som sagt av vad någon är beredd att betala.
Själv tycker jag följande citat är minst sagt obegripligt :p:confused:
Antar att det råder begreppsförvirring. En företagsvärdering som inte tar hänsyn till företagets potential är inte mkt till värdering.
Sedan kan siffror visa vad som helst, om inte köpare och säljare kan komma överens blir det ingen affär.
Fick ett som jag upplevde det skambud för ett tag sedan på en blogg som drar in kanske 15000/år utan insats. Några ville köpa blogg inklusive domännamn samt en systerblogg med få besökare och ett bra domännamn för 1,5 ggr/omsättning. Inte överdrivet intressant. Visar på hur svårt det är att kunna mötas. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.