Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Val av plattform, vill ha allt! Seo,funktioner,flexibilitet.Men det får inte kosta!:)
- Detta ämne har 26 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av jpettersson.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2012 kl. 19:42 #152928prylsjukDeltagare
HJÄLP! Lika bra att börja fundera över detta nu, med plattform för webbutiken samt koppling mellan butik och affärssystem. Måste snart skaffa något hållbart, som håller i längden!
Idag sitter jag med en egenbyggd webbutik med enbart Payson som betalform (Bank, Kort, Faktura). Bokför gör jag i Visma Enskild Firma. Detta fungerar idag, knappt. Mycket tid tas åt det tråkiga, dvs. bokföringen av försäljningen. Jag har läst och läst tidigare inlägg, tips osv. på bra lösningar. Men jag skulle vilja höra vad NI som driver butiker kör för system. Vad för plattformer kör ni och vad för affärssystem?
Jag har kul idag, men om jag kunde förenkla alla tråkiga småsaker, så skulle jag ha så sjukt mycket roligare varje dag. Jag vill bara köpa in, sälja och packa order!
30 september, 2012 kl. 09:40 #152955FredrikGustDeltagare@prylsjuk 52937 wrote:
HJÄLP! Lika bra att börja fundera över detta nu, med plattform för webbutiken samt koppling mellan butik och affärssystem. Måste snart skaffa något hållbart, som håller i längden!
Många av dem som driver e-handel använder Specter som affärssystem, då det finns möjlighet att hantera orderflödet och lager där med bra kopplingar. Det finns andra system som också har det här flödet med kopplingar man kan hyra som t.ex. e-conomic. Jag skrev en integration dit, men blev inte nöjd med resultatet på grund av ej strikt datumordning och därmed krångel med avstämning av saldon.
Många andra verkar också ha valt att integrera affärssystemet genom att göra dagsavslut i e-handeln och ta ut det i en SIE-fil som sedan kan importeras direkt i affärssystemet som rena ekonomiska transaktioner. Här tycker jag Kodmyran fått in alla möjligheter i sin lösning.
Jag har som en del av utvärderingsprocessen av kopplingar testat några olika varianter och har faktiskt landat i ett traditionellt bokföringsprogram som heter BOQ dit jag kan ta in mina ekonomiska transaktioner från e-handeln via en SIE där jag ändå får in varje order som en egen transaktion. Nu gör jag det för att lättare kunna stämma av poster på kontosaldon tack vare de fina matchingsrutinerna i BOQ för att hitta/summera/gruppera belopp på kontoutdraget. Har man större volymer skulle detta inte fungera. Fördelen med BOQ är att den kan köras via Dropbox och alltså vara tillgänglig som en applikation lokalt på alla datorer jag använder. Jag skrev en liten recension på min blogg just efter bytet: Bokföring på ett enkelt sätt Fredriks vardagsmix
De flesta affärssystem har stöd för import av SIE-filer som innehåller dagskassetransaktioner.
Vi säljer en del via lagerbutiken också och använder då en rapport från kassaregistret för att via en specialskriven vy i Prestashop rapportera in dagens förändringar av lagersaldot via en PLU-rapport på antal artiklar och artikelnummer.
Med din situation som duktig utvecklare skulle jag nog valt att växla in i något färdigt e-handelsverktyg med färdiga kopplingar och utveckla vidare från redan existerande funktioner och kopplingar. Om man inte vill hantera lager och order i affärssystemet tror jag en SIE-koppling fungerar bra för att underlätta. Vill du däremot hantera både lager, order och fakturering i affärssystemet tror jag absolut att en lösning som Specter är värd att satsa på.
9 oktober, 2012 kl. 09:41 #153457WannabettaDeltagareHallå gott folk! Jag och sambon är i startfasen
Av o öppna en klädbutik online.Har inga skills what so ever med kodning eller nåt sånt
Men kikar runt efter den rätta paketlösningen..
Har kikat inne på talex.se dom verkar vara riktigt seriösa!
Är det någon som har en webshop och som jobbar via nåt av talex-paketen? Tänkte bara
Om det funkar bra? Kommer vel ha max 1000 produkter i början…Hoppas alla har en underbar dag!
Med vänlig hälsning/André9 oktober, 2012 kl. 09:54 #153458pyhobbyDeltagareVi kör på Talex och är otroligt nöjda, det bästa skulle jag säga är supporten som hjälpt oss med mycket. Brinner det i knutarna kommer du få snabb hjälp oavsett veckodag, det känns riktigt tryggt.
Om du har några specifika frågor svarar jag gärna så gott jag kan. Fråga på här eller skicka ett pm så visar det sig om jag har svar eller inte:)
14 oktober, 2012 kl. 08:27 #153774robertssonDeltagareHoppas någon svarat Magento här.
Magento funkar mycket bra och känns som det utvecklas fortare än de andra. Mycket viktigt att man inte hoppar på ett utdöende shopsystem.
Om man nu kan komma undan helt utan att lägga ut något kan bli svårt, speciellt utan att ha kunskaperna själv.
Men det är bara att börja läsa på om hur man gör så löser det sig15 oktober, 2012 kl. 13:31 #153827XcenDeltagareJag har jobbat med Opencart i ett år nu och är väldigt nöjd. Tycker den platformen ger mycket frihet att skapa den shop man vill ha. Särskilt om man har en del kunskaper i html och CSS. Funkar bra med SEO och så finns det stort aktivt community där man kan få hjälp. Dessutom är Opencart gratis.
15 oktober, 2012 kl. 18:06 #153848jpetterssonDeltagareHär en till nöjd talex användare, vi kör deras enterprise version.
Instämmer med PYHobby att de är väldigt duktiga på att svara snabbt när det brådskar. För vår del har de fungerat som ett bra bollplank när vi vill ändra/implementera något nytt i butiken. Det ska tilläggas att vi inte kan så värst mycket om koden själva.
Skicka ett PM om du vill veta något mer.
MVH
Jesper -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.