Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Val av plattform för försäljning utomlands?
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av Miialainen.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2015 kl. 20:07 #102590stechaDeltagare
Hej,
Jag har läst här på forumet i snart ett år och lärt mig väldigt mycket om allt som har med e-handel att göra, ett mycket bra forum med många kunniga. Nu är det då dags för min första tråd.
Jag vill sälja svenska produkter utomlands och vill öppna en webshop som en av försäljningskanalerna.
Efter en hel del sökande efter en lämplig plattform har jag inte riktigt hittat något som verkar passa 100%.
För att göra det hela lite enklare tänkte jag skriva ner några punkter som är viktiga att plattformen kan fixa.
Olika språk, eftersom att produkterna kommer att säljas till utländska kunder behöver jag kunna ha sidan på olika språk. De språk som är intressanta till en början är: svenska, engelska och kinesiska (förenklad/mandarin).
Jag vill kunna ta betalt via PayPal och Alipay.
Saknar kunskaper inom programmering så det skulle underlätta mycket om jag slapp lära mig det nu, även om jag gärna vill längre fram.
Gärna möjlighet till olika valutor, främst SEK, USD och RMB
Som ni förstår kommer fraktkostnaderna att variera beroende på var produkterna ska skickas, det bästa skulle vara om systemet kunde hålla koll på det.
I början kommer vi inte köra något superstort sortiment, låt säg någonstans mellan 50-70 produkter.
Dessa saker är alltså de viktigaste, en annan viktig sak är att det inte blir för dyrt i början. Jag är väl medveten om att det inte är gratis att syssla med e-handel, och jag tror inte att det räcker att sätta upp en bra webshop för att lyckas. Men som sagt, i början skulle det vara bra om man kunde fixa hemsidan till ett lågt pris/månadskostnad, och kanske försöka lägga lite mer på marknadsföring.
Jag har fixat domänerna, körde på .se .com och har eventuellt .cn på gång.
Kan jag koppla dessa domäner till samma sida, fast om man skriver .com kommer man till den engelska, .se den svenska osv?
Efter en del efterforskning verkar SEO i baidu (Kinas sökmotor) vara ganska lik den i googles, även om det verkar finnas skillnader. En klar fördel sägs dock vara om servrarna är kinesiska, så att staten har lite koll . Då är frågan, kan man ha hemsidan på två servrar, en svensk och en kinesisk? Alltså att går man in i Sverige kommer man till den svenska, och går man in i Kina kommer man till den kinesiska. Detta är inte viktigt endast ur Baidus ögon utan även för att sidan ska flyta på för besökarna, kinas internet är ju en liten bubbla för sig själv och så fort man kommer utanför blir allt segt.
Mycket tacksam för svar!
27 mars, 2015 kl. 09:13 #177949Stefan72DeltagareLåter ju väldigt spännande om du ska vända dig direkt till kinesiska kunder på deras eget språk och allt. Vad säljer man då?
2 april, 2015 kl. 06:44 #178028dd88DeltagareHur du än gör så kommer du inte billigt undan med de kraven du har, ehandel mot Kina är inte billigt.
Jag skulle föreslå att du sätter upp en Magento-plattform med en multistore-lösning (för att kunna hantera flera språk och valutor, i framtiden även ett eventuellt dropship-lager) och kollar på en CDN-leverantör som har bra stöd för Kina.
Skulle även rekommendera dig att kolla på Union Pay, de är lika stora som Alipay i Kina idag. Tenpay är en annan walletleverantör som har en mindre täckning, men är ett viktigt betalsätt i storstadsområdena (Kina är ett stort land). Se till att sätta upp rätt valutakonton, låt en revisor titta på uppsättningen i ditt affärssystem.
Skulle gissa att startkostnad för enbart Kina ligger runt en halv miljon om du låter en seriös webbyrå lösa det. Om man utgår från det du skriver så är det nog för svårt att lösa själv om du inte har bekanta som kan hjälpa dig.
Jag anser att du bör lansera en plattform för EU först, bygga upp kapital och titta på Kina när du är varm i kläderna.
Vill du enbart komma billigt undan så sätt upp en hyrlösning för EU och en för Kina, dessa har jag dock ingen koll på. Blir två plattformar att driva och uppdatera, men betydligt billigare än en som klarar allt.
2 april, 2015 kl. 21:52 #178040AnnaWDeltagareTycker du ska kolla på OpenCart, den har stöd för det mesta.
3 april, 2015 kl. 20:09 #178047stechaDeltagare@Stefan72 82123 wrote:
Låter ju väldigt spännande om du ska vända dig direkt till kinesiska kunder på deras eget språk och allt. Vad säljer man då?
Ja visst är det spännande! Det finns en massa saker man kan sälja, det handlar väl egentligen att titta lite närmare på vad vi är duktiga på här i Sverige, Skandinavien eller Europa. Jag upplever att kineser börjar handla mer och mer från utlandet, det tror jag beror på dels dåligt tillit till vissa lokala producenter och dels att fler kineser har mer pengar att handla för än tidigare.
3 april, 2015 kl. 20:17 #178049staffanjDeltagare@stecha 82248 wrote:
Ja visst är det spännande! Det finns en massa saker man kan sälja, det handlar väl egentligen att titta lite närmare på vad vi är duktiga på här i Sverige, Skandinavien eller Europa. Jag upplever att kineser börjar handla mer och mer från utlandet, det tror jag beror på dels dåligt tillit till vissa lokala producenter och dels att fler kineser har mer pengar att handla för än tidigare.
Ingen dålig ide, nordiska designvaror kan nog bli stort! Ang. plattform funker väl alla de större open source plattformarna bra.
3 april, 2015 kl. 20:32 #178051stechaDeltagare@dd88 82225 wrote:
Hur du än gör så kommer du inte billigt undan med de kraven du har, ehandel mot Kina är inte billigt.
Jag skulle föreslå att du sätter upp en Magento-plattform med en multistore-lösning (för att kunna hantera flera språk och valutor, i framtiden även ett eventuellt dropship-lager) och kollar på en CDN-leverantör som har bra stöd för Kina.
Skulle även rekommendera dig att kolla på Union Pay, de är lika stora som Alipay i Kina idag. Tenpay är en annan walletleverantör som har en mindre täckning, men är ett viktigt betalsätt i storstadsområdena (Kina är ett stort land). Se till att sätta upp rätt valutakonton, låt en revisor titta på uppsättningen i ditt affärssystem.
Skulle gissa att startkostnad för enbart Kina ligger runt en halv miljon om du låter en seriös webbyrå lösa det. Om man utgår från det du skriver så är det nog för svårt att lösa själv om du inte har bekanta som kan hjälpa dig.
Jag anser att du bör lansera en plattform för EU först, bygga upp kapital och titta på Kina när du är varm i kläderna.
Vill du enbart komma billigt undan så sätt upp en hyrlösning för EU och en för Kina, dessa har jag dock ingen koll på. Blir två plattformar att driva och uppdatera, men betydligt billigare än en som klarar allt.
Tack för ett utförligt svar! Jag ska ta en närmare titt på Magento.
För ett tag sedan tog jag upp detta med betallösningar med vänner och potentiella kunder i Kina. Det kändes som att de flesta föredrar att betala med Alipay före CUP. Har hört talas om Tenpay men känner ingen som använder det, jag ska kolla närmare på det.
Att lansera en plattform för EU först blir inte riktigt rätt. Våra kunder finns i Asien framför allt i Kina. Det lutar nog åt att starta en sida enbart för Kina. Jag har tidigare kollat på Textalk, det är ju väldigt billigt och efter att ha testat deras demobutik kändes det riktigt bra. Dessvärre fungerar inte Alipay där…
Prestashop verkar också bra efter att ha kikat lite på det, där finns ju Alipay som addon. Jag antar att Prestashop kräver lite mer av mig än vad t.ex. Textalk gör.
3 april, 2015 kl. 20:34 #178053stechaDeltagare@AnnaW 82240 wrote:
Tycker du ska kolla på OpenCart, den har stöd för det mesta.
OpenCart kan ju vara ett alternativ men kräver inte det att man kan lite programmering för att få det bra?
3 april, 2015 kl. 20:42 #178054stechaDeltagare@staffanj 82251 wrote:
Ingen dålig ide, nordiska designvaror kan nog bli stort! Ang. plattform funker väl alla de större open source plattformarna bra.
Precis, design är vi duktiga på! IKEA verkar omtyckt i Kina (större städerna). Jag vet att fjällräven kånken var populärt ett tag, men sedan (rätta mig om jag har fel) gick produktionen över till Kina och då var det inte lika roligt längre.
Jag ska kolla lite mer på open source, jag är dock lite rädd att det blir svårt att få det riktigt bra om man inte kan programmera. Det ska helst vara enkelt att få igång och se snyggt ut.
5 maj, 2015 kl. 08:46 #178326MiialainenDeltagare@stecha 82113 wrote:
Olika språk, eftersom att produkterna kommer att säljas till utländska kunder behöver jag kunna ha sidan på olika språk. De språk som är intressanta till en början är: svenska, engelska och kinesiska (förenklad/mandarin).
Jag vill kunna ta betalt via PayPal och Alipay.
Saknar kunskaper inom programmering så det skulle underlätta mycket om jag slapp lära mig det nu, även om jag gärna vill längre fram.
Gärna möjlighet till olika valutor, främst SEK, USD och RMB
Som ni förstår kommer fraktkostnaderna att variera beroende på var produkterna ska skickas, det bästa skulle vara om systemet kunde hålla koll på det.
I början kommer vi inte köra något superstort sortiment, låt säg någonstans mellan 50-70 produkter.
Dessa saker är alltså de viktigaste, en annan viktig sak är att det inte blir för dyrt i början. Jag är väl medveten om att det inte är gratis att syssla med e-handel, och jag tror inte att det räcker att sätta upp en bra webshop för att lyckas. Men som sagt, i början skulle det vara bra om man kunde fixa hemsidan till ett lågt pris/månadskostnad, och kanske försöka lägga lite mer på marknadsföring.
Jag har fixat domänerna, körde på .se .com och har eventuellt .cn på gång.
Kan jag koppla dessa domäner till samma sida, fast om man skriver .com kommer man till den engelska, .se den svenska osv?
Efter en del efterforskning verkar SEO i baidu (Kinas sökmotor) vara ganska lik den i googles, även om det verkar finnas skillnader. En klar fördel sägs dock vara om servrarna är kinesiska, så att staten har lite koll . Då är frågan, kan man ha hemsidan på två servrar, en svensk och en kinesisk? Alltså att går man in i Sverige kommer man till den svenska, och går man in i Kina kommer man till den kinesiska. Detta är inte viktigt endast ur Baidus ögon utan även för att sidan ska flyta på för besökarna, kinas internet är ju en liten bubbla för sig själv och så fort man kommer utanför blir allt segt.
Mycket tacksam för svar!
Jag kan svara för Shopify:
Språk: Man kan ju få till ganska mycket med olika Appar i shopify och denna skulle kunna vara något: https://apps.shopify.com/langify Man kan koppla olika domäner till den för olika språk, jag skulle dock dubbelkolla kinesiska så att det funkar, men ser inte varför den inte skulle göra det…
Paypal: Ja, väldigt bra integrering.
Alipay: Nej, verkar som att man kanske kan få till något, men här finns lite andra för Kina: http://www.shopify.com/payment-gateways/chinaInga programmeringskrav.
Valutorna är inga problem att få till, kolla temat du köper. Däremot kan du bara ta betlat med en valuta i slutändan.
Frakt ställs in per land och ibland också per ”stat/region”.
Shopify kostar mellan 29 – 179 $ i månaden och till det tillkommer 2 – 0.5 % av omsättningen av det som är sålt.
Angående servrar så vet jag inte var Shopify har närmaste server och vet ej om de har en i Kina… De kör dock genom Amazons servrar så där kanske man kan börja kolla…
Bara höra av sig om du har fler frågor.
/miia (miia@restfuldesign.com)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.