Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Val av plattform för att hantera VMB (Vinstmarginalbeskattning)?
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Erlon.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2013 kl. 19:44 #100140timohlDeltagare
Hej,
Vilken plattform rekommenderas för att kunna hantera Vinstmarginalbeskattning (VMB), om man vill börja sälja begagnade varor? Idag använder vi Textalk men den kan inte hantera VMB.
Tack på förhand!
Tim20 maj, 2013 kl. 19:45 #164262Jimmy OstromDeltagareFinns ingen vad jag vet utan du måste ha koppling till ett bokföringsprogram då.
@timohl 65041 wrote:
Hej,
Vilken plattform rekommenderas för att kunna hantera Vinstmarginalbeskattning (VMB), om man vill börja sälja begagnade varor? Idag använder vi Textalk men den kan inte hantera VMB.
Tack på förhand!
Tim20 maj, 2013 kl. 20:01 #164264timohlDeltagareOk, tack för snabbt svar. Vi använder idag Speedledger som e-bokföring men har ingen direktkoppling till det från Textalk. Man skulle ju kunna räkna ut den procentuella VMB:en för varje vara och lägga på det, men det kanske ser konstigt ut när man checkar ut i kassan sen. Om kunden börjar räkna ut hur mycket moms det ligger på varje vara och det plötsligt är olika momssatser.
28 maj, 2013 kl. 21:55 #164587ErlonDeltagare@timohl 65044 wrote:
Ok, tack för snabbt svar. Vi använder idag Speedledger som e-bokföring men har ingen direktkoppling till det från Textalk. Man skulle ju kunna räkna ut den procentuella VMB:en för varje vara och lägga på det, men det kanske ser konstigt ut när man checkar ut i kassan sen. Om kunden börjar räkna ut hur mycket moms det ligger på varje vara och det plötsligt är olika momssatser.
Vi har lagt in alla begagnade varor som 0% moms i vårt system, sedan står det på fakturan en notis om att för alla varor med 0% moms används vinstmarginalbeskattning.
När vi sedan gör bokföringen jämför vi årets inköp med årets försäljning av begagnat och betalar sedan % av (försäljning – inköp).
Att räkna ut den % vinsten för varje produkt låter som ett mastodontprojekt som mest bara förvirrar kunden och gör bokföringen svårare.
Problemet för vår del är att i många fall går det inte riktigt sätta ett inköpspris på en enskild vara, vi kanske köper en hel kartong 50-tal begagnade artiklar. Tidsåtgången för att bestämma inköpspriset på varenda artikel skulle göra hantering av många begagnade produkter ännu mindre olönsamt.
Dessutom är VMB och moms inte riktigt samma sak. Vad jag har förstått kan man inte dra av VMB som man kan med moms. Att då skriva ut hur mycket kunden betalar i VMB kommer leda till förvirring om någon vill dra av inköpet till ett moms-registrerat företag.
En generell varning angående försäljning av begagnade artiklar är att det är betydligt mer tidskrävande än man först inser. Inköp, värdering, unika produktbeskrivningar med text och bild, frågor om produkternas skick, reklamationer. Allt tar mer tid än man tänker sig.
Vi ser det mest som en kul grej och för kunna erbjuda ett unikt sortiment, men börjar man räkna lönsamheten per arbetstimme blir det en rätt deprimerande sifferexercis…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.