Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Våga vägra varubrev
Etiketter: ej levererat, försvunnen, postnord tappar paket, saknas, varubrev
- Detta ämne har 35 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av misterbling.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2015 kl. 08:47 #178153NicklasDeltagare
Jag tycker att varubrev fungerar bra och skickar man bara skrymande så får man spårning fram till utlämningsstället. Perfekt om man även skickar ut mail med spårningslänk till kunden så kan de följa paketet rätt bra.
14 april, 2015 kl. 10:53 #178157misterblingDeltagareJag förstår inte ni krånglar till allt så mycket! Nej Dan, varubrevet ska inte vara en pakettjänst. Det behöver inte vara försäkrat. Den behöver inte ens vara fullt spårbar! Vad jag anser en sådan tjänst ska erbjuda är en avläsning att den är inlämnad (som idag) och en avläsning den är utlämnad. Detta oavsett om det lämnas ut hos Posten ombud eller i brevlådan. Nu pratar jag i första hand Sverige. Krångligare än så behöver det inte vara! En sista avläsning kan inte öka kostnaden så mycket. För oss försvinner drygt 1 av 100 sända Varubrev. Ska vi verkligen sitta och tycka allt är bra?
14 april, 2015 kl. 11:10 #178158Stefan72Deltagare@misterbling 82387 wrote:
Jag förstår inte ni krånglar till allt så mycket! Nej Dan, varubrevet ska inte vara en pakettjänst. Det behöver inte vara försäkrat. Den behöver inte ens vara fullt spårbar! Vad jag anser en sådan tjänst ska erbjuda är en avläsning att den är inlämnad (som idag) och en avläsning den är utlämnad. Detta oavsett om det lämnas ut hos Posten ombud eller i brevlådan. Nu pratar jag i första hand Sverige. Krångligare än så behöver det inte vara! En sista avläsning kan inte öka kostnaden så mycket. För oss försvinner drygt 1 av 100 sända Varubrev. Ska vi verkligen sitta och tycka allt är bra?
Fast en sista avläsning innebär ju då att alla brevbärare måste ha handscanner som det redan nämnts. Hur ska det gå till i praktiken? Och vem ska betala alla dessa?
14 april, 2015 kl. 11:22 #178159DanDeltagareMen det är ju krångligt det är därför jag inte köper argumenten.
En försändelse som är spårbar vid in- och utlämning är ju… just det SPÅRBAR Det där är de enda spårningshändelserna som är relevanta, att varubrevet passerade Tomteboda för 2 dagar sedan har ju absolut noll värde i sammanhanget.
Men för att förklara varför det är krångligt:
Du vill att 15.000 svenska brevbärare ska ha en handdator. Kostnad typ 10 papp med service underhåll och utbyten, jag bara höftar.
15.000 ordinarie + vikarier ska utbildas i förfarande. Säg 20.000 * 4 förlorade arbetstimmar.
Det behövs en supportavdelning för detta som har superlåg SLA för att kunna hantera att tjänsten flyter på utan avbrott.
Det behövs ett it-system som byggs om eller har stöd för detta.
Du förenklar ju problemet och säger att man bara ska börja spåra det utan att tro att det är förknippat med kostnader.
Allt detta kostar pengar, de kommer hamna på varubrevet på ALLA kunder om man inte kan räkna på att en tillräckligt stor volym av kunder vill betala för detta som en tilläggstjänst och därmed separera det, dock måste hal kostnaden då bäras av de försändelser som köper tilläggstjänsten. Om det är låg volym skulle ett spårbart varubrev kosta mer än ett mypack.
Sen visst man kan scanna ut skrymmande varubrev på ICA och få det i spårningen, jag vet inte om det görs idag, minns ej. Men oavsett så kan vem som helst hämta ut dem så det löser inte dina problem. Om du har bedrägliga kunder kommer de säga ”nej jag har inte hämtat” och vips har du ingen koll på vem som hämtat. Det du egentligen pratar om är ju ett mypack till varubrevets kostnad och det är att göra problemet förenklat.
Konstruktivt borde man då prata om mypack med lägre viktintervall än 3kg, att kunna köpa rek på varubrev eller liknande lösningar.
Självklart är det ett problem om 1% kollin försvinner men det är inte särskilt mycket. Här kommer ett fiktivt räkneexempel:
100 varubrev per dag => 36500 varubrev per år.
Kostnad per varubrev i snitt => 37kr
Varukostnad i snitt (din kostnad) => 200 kr
Arbetstidskostnad per omskick =>6kr (bara höftar här på tider och löner)
Svinn => 1%Alternativkalkyl med fiktiv spårbar tjänst (varubrev premium):
100 varubrev per dag => 36500 varubrev per år.
Kostnad per varubrev i snitt => 37kr+10kr för spårning (det kommer vara dyrare)
Varukostnad i snitt (din kostnad) => 200 kr
Svinn => 0% (ej realistiskt i verkligheten)Kostnaden för alternativ 1 blir då:
1350500 för frakt
13505 kr för omskick pga svinn
73000 kr i extra varukostnad pga svinn
2190 kr i arbetstkostnadTotalt: 1439195, per kolli => 39,43 kr
Kostnaden för alternativ 2 blir då:
1715500 för frakt
Totalt: 1715500 , per kolli => 47 kr
Men visst, bäst vore om varubrev kostade samma som nu och var spårbart, men det är inte realistiskt i min värld.14 april, 2015 kl. 11:24 #178160misterblingDeltagareTänk vad besvärligt allt ska vara?! Finns det ingen som har intresse här att säkra sina leveranser till sina kunder? Vi lever i ett informations och tekniksamhälle sedan många år. Skriv av dessa handscanners på 3 år så kostar den några ören per lämnat varubrev under den 3 års perioden!
14 april, 2015 kl. 11:29 #178161DanDeltagareJa alltså på sikt är ju den kostnaden lugn, men Posten är ju ett vinstdrivande bolag inte en instutition som ger bort frakt till vem som helst.
Jag tror alla vill säkra sina leveranser men det är en avvägning mellan kostnad och vinst. Om det inte vore det skulle ingen ju skicka varubrev.
14 april, 2015 kl. 11:45 #178162misterblingDeltagareSjälvklart förknippas det med kostnader, men jag tror ändå det rör sig om mindre än vara du räknar på. Om vi vänder på diskussionen. Vad säger Konsumentköplagen? Du som handlare är ansvarig fram till kunden mottagit sina varor. Idag har egentligen ingen kund mottagit varor via Varubrev, eftersom det inte finns något som säger kunden fått dessa. Det är mycket pengar som ska betalas tillbaka… Men jag tycker ni kör på med Varubrev. Vi byter alla fall ut tjänsten mot DHL Service Point. Dyrare ja, även om man räknar med svinn. Vi vet dock att kunden får en tryggare frakt på sina varor om vi budgeterar om lite.
14 april, 2015 kl. 17:12 #178165blazernDeltagare@misterbling 82392 wrote:
Självklart förknippas det med kostnader, men jag tror ändå det rör sig om mindre än vara du räknar på. Om vi vänder på diskussionen. Vad säger Konsumentköplagen? Du som handlare är ansvarig fram till kunden mottagit sina varor. Idag har egentligen ingen kund mottagit varor via Varubrev, eftersom det inte finns något som säger kunden fått dessa. Det är mycket pengar som ska betalas tillbaka… Men jag tycker ni kör på med Varubrev. Vi byter alla fall ut tjänsten mot DHL Service Point. Dyrare ja, även om man räknar med svinn. Vi vet dock att kunden får en tryggare frakt på sina varor om vi budgeterar om lite.
Då är ju frågan om kunden uppskattar att i bästa fall ta sig 1 km och i värsta fall flera mil för att hämta sitt paket istället för att få det hem i lådan? Flera av våra kunder bor på landet och vill ha leveransen med en lantbrevbärare och då fungerar Varubrev perfekt…
14 april, 2015 kl. 18:19 #178166TinaDeltagareFör skojs skull så gick jag in och kollade i vårt retursystem. På ett år har 44 st order helt försvunnit (alltså inte kommit tillbaka senare). Detta gäller ungefär 1/3 varubrev och 2/3 vanliga brev.
I jämförelse med de 28.353 beställningar vi skickade under den här tidsperioden så måste jag säga att det är väldigt lite som har kommit bort. Mycket mindre än vad jag trodde det var faktiskt
Så med ärliga kunder så är det en godkänd tjänst…
14 april, 2015 kl. 18:41 #178167misterblingDeltagareVi är inte ”födda i brevlådan” och har hållit på med e-handel rätt länge. Är avståndet längre än 10 km till DHL Service Point får försändelserna gå med MyPack istället då Posten har många fler utlämningsställen. Men jag håller med att Varubreven kommer i princip nästan 100% ut i glesbygd (kan man förmoda). Jag kommer inte lägga ner mera tid på denna diskussion nu, men var medveten om att bedrägerier kommer öka och även medvetenheten att man kan handla utan att betala genom att beställa via Varubrev. Dessutom betvivlar jag man kan få ner stölder inom fraktbolagen oavsett vad de heter. Kom bara ihåg att ett Varubrev aldrig är levererat, men jag önskar er all lycka med dessa!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.