Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Vad väger en lastbil?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2011 kl. 17:59 #95585TomasDeltagare
Sitter och klurar på vad lastbilarna väger som kommer till mig med gods och hämtar för den delen. Ska lämna in en uppskattning på antal ton per år min verksamhet innebär på vägarna…
Det jag undrar är vad respektive fordon nedan väger tomt, alltså verklig vikt på ett ungefär.
”Vanlig” lastbil med bakgavellyft, just denna ser lite lång ut…
Trailer med släp är det så det kallas?16 februari, 2011 kl. 18:27 #119113ParvelitoDeltagareMacondax kan säkert det här som ett rinnande vatten, men i väntan på honom så gör jag ett försök.
Den övre bilden är en distributionsbil, väger c:a 12-18 ton med last. Tom väger den 5-6 ton.
Det under är en fjärrbil med släp, totalvikt max 60 ton med last. Tom väger den c:a 12 ton.
16 februari, 2011 kl. 20:16 #119124DanDeltagareNominerar denna till årets hittills bästa tråd!
16 februari, 2011 kl. 20:31 #119125MacondaxDeltagareBernt: Du är inte allt för långt ifrån
Bild nummer 1 visar en distributionsbil, lastad väger de mellan 16-20 ton (totalvikt), tomvikt cirka 10 ton (tjänstevikt).
Bild nummer 2 är en ”24-metare”, alltså en fjärrbil med släp. Totalvikten på ett sådant ekipage får vara max 60 ton.
Bilen: Totalvikt mellan 24-27 ton, Tjänstevikt kring 12-14 ton.
Släpet: Totalvikt kring 36-38 ton, Tjänstevikt kring 10 ton.Har du möjlighet, så ta gärna lite registreringsnummer på de bilar som kommer och levereras hos dig. I CBR (Centrala Bilregistret) kan du sedan se både tjänstevikt och totalvikt för fordonet.
Du har inga leveranser med trailerdragare?
16 februari, 2011 kl. 20:44 #119127TomasDeltagareHa, ha ja visst är det ett bra ämne för ett ehandelsforum. Jag tyckte dock den passade minst dåligt i logistikavdelningen:-)
Tackar för viktuppgifterna också! Det här är nåt jag spontant tyckt hela tiden, att det kändes bättre att låta postbilen (lantbrevbärare) som ändå passerar dagligen ta med sig paketen. Att DHL för 1/3 av priset har råd att skicka ut en stor diesel-lastbil känns så oekonomiskt trots att jag betalar mycket mindre för det. Miljöbelastningen blir ju så mycket sämre. Och på sikt kan jag dessutom åka på att betala en dryg avgift för det.
Och det är på sätt och vis rimligt. Jag är av den åsikten att lastbilstransporter är alldeles för billiga. Men som för de flesta så är det plånboken som styr i slutänden även för mig, särskilt när man ska konkurrera med andra då är det svårt att vara idealist alla gånger:rolleyes:
16 februari, 2011 kl. 20:53 #119128GregerADeltagare… Miljöbelastningen blir ju så mycket sämre. …
Det är ingen fara – DHL klimatkompenserar … :rolleyes:
Men visst vore det en idé att starta ”Förenade landsbygdsdistribution AB” och köra alla paket i samma bil.
16 februari, 2011 kl. 21:00 #119129TomasDeltagare@Macondax 15502 wrote:
Du har inga leveranser med trailerdragare?
Tackar! Jo, det händer men inte så ofta längre. Fick tidigare en del båtleveranser från bla Polen och Tjeckien och det var alltid lika spännande att se om de skulle komma runt då de är lite för stora. Nu finns bättre vändmöjligheter och det är uppskattat av chaufförerna:)
Annars blir det numera oftast sån 24-metar och då brukar de kunna se till att ha lasten på bilen och ställa av släpet innan de kommer till mig.
Många ton blir det i alla fall:cool:
16 februari, 2011 kl. 21:58 #119135TomasDeltagareVad är väl en lastbilstråd utan bilder, så här kommer några exempel på hur det kan se ut och jag är väl inte alltid favoritdestinationen för chaufförerna som är mer vana vid terminaler och asfalt än grus och slingriga vägar:o
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.