Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad tycker ni om Trustpilot?
- Detta ämne har 136 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2012 kl. 13:31 #142561Per NilssonDeltagare
@Tomas 41477 wrote:
Ok, jag är med på hur du menar. Men jag tyckte att du själv blandade en hel fruktkorg då du säger att det finns gratis alternativ till Trustpilot och att dessa skulle kunna vara Yelp, Pricerunner, Prisjakt.
För mig är i den egna webshopen visad recension via Trustpilots gränssnitt lite mer värd än en av den egna butiken presenterad recension. Även om det gäller så pass kända butiker som PK och RP.
Men som idé gillar jag det systemet också, men det är ingen slump att det är bland ”kodnissarna” man återfinner just egna lösningar. Vi andra betalar för en tjänst istället. Och att trustpilots obefintliga rykte skulle göra de ihopsamlande recensionerna mindre värda/trovärdiga än eget ihopsamlade sådana kan jag inte hålla med om:)
I Prestashop finns det en inbyggd modul för användaromdömen så det krävs inte mycket kodande alls.
Varför skulle inte Prisjakt och Pricerunner fungera lika bra som Trustpilot? Det är väl ingen skillnad på dessa?
Hos Prisjakt kan du få precis samma funktionalitet, det vill säga att användarna lämnar omdömen via butiken.
16 april, 2012 kl. 13:34 #142562Jimmy OstromDeltagareNix gigantisk skillnad mellan prisjakt och Trustpilot.
Mejlet man får med frågor är 2000% enklare för kunder att förstå hos Trustpikot och därav är det många fler kunder som väljer att skriva. Det ska vara enkelt att ge betyg för kunder, det är det inte hos andra….
@Per Nilsson 41484 wrote:
I Prestashop finns det en inbyggd modul för användaromdömen så det krävs inte mycket kodande alls.
Varför skulle inte Prisjakt och Pricerunner fungera lika bra som Trustpilot? Det är väl ingen skillnad på dessa?
Hos Prisjakt kan du få precis samma funktionalitet, det vill säga att användarna lämnar omdömen via butiken.
16 april, 2012 kl. 13:38 #142563Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 41485 wrote:
Nix gigantisk skillnad mellan prisjakt och Trustpilot.
Mejlet man får med frågor är 2000% enklare för kunder att förstå hos Trustpikot och därav är det många fler kunder som väljer att skriva. Det ska vara enkelt att ge betyg för kunder, det är det inte hos andra….
Ja, men är det värt 500 spänn i månaden?
Och framför allt, är det värt att ha omdömena där ingen läser dem?
Prisjakt.nu är ju otroligt välbesökt.
16 april, 2012 kl. 13:51 #142564Jimmy OstromDeltagareJa det är ju det som är frågan:p:confused:
Men man visar såklart upp dessa omdömena på sin hemsida så kunder enkelt kan se dom, annars är det ingen vits att ha det såklart.
@Per Nilsson 41486 wrote:
Ja, men är det värt 500 spänn i månaden?
Och framför allt, är det värt att ha omdömena där ingen läser dem?
Prisjakt.nu är ju otroligt välbesökt.
16 april, 2012 kl. 13:56 #142565Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 41487 wrote:
Ja det är ju det som är frågan:p:confused:
Men man visar såklart upp dessa omdömena på sin hemsida så kunder enkelt kan se dom, annars är det ingen vits att ha det såklart.
Och då kan man lika gärna visa upp sina Prisjakt-omdömen som är gratis och dubbelverkande.
Dubbelverkande, hur menar du?
Du får ju trafik från Prisjakt till din sida också.
Från Trustpilot kommer du knappast att få någon trafik till din sida. Eftersom inte TP är tillräckligt kända idag samt att det finns andra omdömessajter som är betydligt mer använda så kommer du knappast få besökare därifrån.
Till syvende och sist är det du som ska avgöra detta. Jag tror att TP är bra om man är internationell. För svenska marknaden så är den inte någon höjdare ännu.
16 april, 2012 kl. 13:59 #142566GregerADeltagareJag är inne på andra året med Trustpilot, och tycker att det varit värt pengarna.
Visst går det att göra både annorlunda och billigare, men jag tyckte att hela paketet passade mig ganska bra.
* Lätt som en plätt att implementera* Uppmaning att ge omdöme kommer efter leverans
Då bedömer kunden hela köpupplevelsen, inkl mottagandet av varan. Skulle något ha gått snett så kanske han t.o.m har hunnit lugna ner sig innan han skriver …* Uppgifterna kan inte påverkas av oss
Vi kan inte radera omdömen vi inte tycker om.* Vi väljer själv vilka omdömen vi vill lyfta fram i butiken
* Allt sker automatiskt (utom att svara på recensioner naturligtvis)
* Viss kontroll att kunden verkligen handlat (giltigt faktura/ordernummer)
Även om TP inte är så känt för den stora massan så tror jag ändå att det ingjuter ett visst förtroende för dem som kollar lite närmare. För lönsamhet så behöver det generera två order i månaden som vi inte fick innan. Det tror jag att det gör.
Det är dessutom jättebra för mig och mina medarbetare att få äkta feedback, så att man inte går och tror att man är så himla bra/dålig – om nu kunderna tycker något annat.
Det enda jag vid något tillfälle retat mig på är när en kund bara gett en pinne, och skrivit ”mitt paket har inte kommit – skicka kollinumret” typ. Jag tycker han borde kontaktat oss via mail/telefon för att få hjälp att spåra paketet, sedan kunde han inkluderat den servicen i sitt omdöme. Men lite skit får man väl tåla.
Jag är dock inte säker på att vi skall fortsätta med TP i all evighet, men ett eller ett par år till blir det säkert.
16 april, 2012 kl. 14:00 #142567Jimmy OstromDeltagareNej några besökare får jag inte från TP.
Jag är bara intresserad av att få massor med omdömen och inget annat, just för att det ”ser bra” (om omdömena är bra såklart:o).
Sen om det är värt pengarna eller inte är en bra fråga.
Piss dyrt är det, så det är inget jag ska ha nu utan det blir först på tal när jag har 6st shoppar uppe och snurrar för då blir priserna bättre.
@Per Nilsson 41488 wrote:
Och då kan man lika gärna visa upp sina Prisjakt-omdömen som är gratis och dubbelverkande.
Dubbelverkande, hur menar du?
Du får ju trafik från Prisjakt till din sida också.
Från Trustpilot kommer du knappast att få någon trafik till din sida. Eftersom inte TP är tillräckligt kända idag samt att det finns andra omdömessajter som är betydligt mer använda så kommer du knappast få besökare därifrån.
Till syvende och sist är det du som ska avgöra detta. Jag tror att TP är bra om man är internationell. För svenska marknaden så är den inte någon höjdare ännu.
16 april, 2012 kl. 14:01 #142568Jimmy OstromDeltagareTack Greger för denna input.
@GregerA 41489 wrote:
Jag är inne på andra året med Trustpilot, och tycker att det varit värt pengarna.
Visst går det att göra både annorlunda och billigare, men jag tyckte att hela paketet passade mig ganska bra.
* Lätt som en plätt att implementera* Uppmaning att ge omdöme kommer efter leverans
Då bedömer kunden hela köpupplevelsen, inkl mottagandet av varan. Skulle något ha gått snett så kanske han t.o.m har hunnit lugna ner sig innan han skriver …* Uppgifterna kan inte påverkas av oss
Vi kan inte radera omdömen vi inte tycker om.* Vi väljer själv vilka omdömen vi vill lyfta fram i butiken
* Allt sker automatiskt (utom att svara på recensioner naturligtvis)
* Viss kontroll att kunden verkligen handlat (giltigt faktura/ordernummer)
Även om TP inte är så känt för den stora massan så tror jag ändå att det ingjuter ett visst förtroende för dem som kollar lite närmare. För lönsamhet så behöver det generera två order i månaden som vi inte fick innan. Det tror jag att det gör.
Det är dessutom jättebra för mig och mina medarbetare att få äkta feedback, så att man inte går och tror att man är så himla bra/dålig – om nu kunderna tycker något annat.
Det enda jag vid något tillfälle retat mig på är när en kund bara gett en pinne, och skrivit ”mitt paket har inte kommit – skicka kollinumret” typ. Jag tycker han borde kontaktat oss via mail/telefon för att få hjälp att spåra paketet, sedan kunde han inkluderat den servicen i sitt omdöme. Men lite skit får man väl tåla.
Jag är dock inte säker på att vi skall fortsätta med TP i all evighet, men ett eller ett par år till blir det säkert.
16 april, 2012 kl. 14:03 #142569Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 41490 wrote:
Nej några besökare får jag inte från TP.
Jag är bara intresserad av att få massor med omdömen och inget annat, just för att det ”ser bra” (om omdömena är bra såklart:o).
Sen om det är värt pengarna eller inte är en bra fråga.
Piss dyrt är det, så det är inget jag ska ha nu utan det blir först på tal när jag har 6st shoppar uppe och snurrar för då blir priserna bättre.
Ja, för 9,37 på Prisjakt är ju inte bra…
Ni visar ju redan det i butiken. Varför i hela friden ska du då lägga ner tid och kraft på ett komplett nytt (för dig) obeprövat system? Ärligt? 😮
16 april, 2012 kl. 14:04 #142570GregerADeltagare@Per Nilsson 41488 wrote:
Från Trustpilot kommer du knappast att få någon trafik till din sida. Eftersom inte TP är tillräckligt kända idag samt att det finns andra omdömessajter som är betydligt mer använda så kommer du knappast få besökare därifrån.
Trustpilot rankar bra i Google. De har ett samarbete så antalet stjärnor visas i sökresultatet. Prova att sök på electrokit – TP för oss bör komma som nummer två.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.