Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad tycker ni om Trustpilot?
- Detta ämne har 136 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2012 kl. 08:26 #142681Jimmy OstromDeltagare
Jag är ledsen men här är du fel ute.
Det säger sig själv att om TP har två frågor till kunden och prisjakt har 10st och man dessutom måste regga sig för att kunna lämna betyg, vem tror du kommer få mest omdömen?
Jag säger inget om trafik, jag pratar man omdömen och inget annat.
Kolla gärna upp dom olika formulären som tex prisjakt och TP har, TP är överlägset bäst (fast det går att förbättra såklart).
Finns tyvärr många som kodar om prisjakts frågor så istället för en massa korkade frågor fixar dom så det bara ställs en fråga, tror ni dessa butikerna får fler omdömen, Jepp kan jag säga för jag vet detta med erfarenhet då en konkurrent gjort detta och prisjakt brydde sig föga
@bloggus 41606 wrote:
Ja, det finns ingen jämförelse från båda systemet, vilken som konverterar bättre så man vet inte.
Att säga att TP är bättre är lite att gå lite för långt. TP är anpassat för att passa inte bara för butiker, men för andra vanliga tjänster, som t.ex. en webbyrå, mendan t.ex. Pricerunner är anpassat för butiker.
Detta går emot TP då du kommer i genomsnitt få sämre betyg av kunder än du förtjänar. Varför?
TP: som några uppger i tråden och jag har erfarenheter av, så kommer det kunder som ger dig betyg 1 eller 2 samt skriver att produkten var dålig, det var långt till utlämningsstället eller att de inte fått varan av. Dvs. betyget baseras på en struntsak i vissa fall eller på bara en del av köpupplevelsen.
Pricerunner: uppdelningen av betygen i olika kategorier gör det mer rättvisst. Visst kan någon klaga på t.ex. leveranstiden, men i övrigt kan betygen vara bra, vilket som resultat ger dig ett viktad, samlat betyg som är positivt. Det ger helt enkelt mindre utrymme för en kund att ge bottenbetyg på grund av något han/hon stör sig på.
17 april, 2012 kl. 08:32 #142682bloggusDeltagare@Jimmy Öström 41610 wrote:
Jag är ledsen men här är du fel ute.
Det säger sig själv att om TP har två frågor till kunden och prisjakt har 10st och man dessutom måste regga sig för att kunna lämna betyg, vem tror du kommer få mest omdömen?
Pricerunner har inget tvång att regga sig om dina kunder förljer en länk som du fått från Pricerunner. Jag skrev om Pricerunner och inte Prisjakt.
Och även om jag går med på att fler kategoribetyg i recensionen bidrar till någon färre recensioner, så tror jag att du får bättre och mer rättvisa recensioner. Jag har god erfarenhet av TP och 1-2 betyg-recensioner förekommer för struntsaker som t.ex. ”att det tog typ 2 dagars för leverans och inte 1”. Detta minimeras med kategorifrågor.
17 april, 2012 kl. 08:33 #142685Jimmy OstromDeltagareMen har du sett deras frågor?
@bloggus 41611 wrote:
Pricerunner har inget tvång att regga sig om dina kunder förljer en länk som du fått från Pricerunner.
17 april, 2012 kl. 08:45 #142688bloggusDeltagare@Jimmy Öström 41614 wrote:
Men har du sett deras frågor?
Ja, det har jag. Dessutom under samma tid som TP kördes, förökte man köra Pricerunner och detta resulterade i 35% mer recensioner på Pricerunner, så även om frågorna är det som stör dig, så tror jag att ”varumärket” är viktigare. Jag vet med denna jämförelse att Pricerunner gav mer recensioner än Trustpilot, så jag har svårt att förlja ditt teoretiska resonemang, då jag har statistik på min sida.
Kan tillägga att länk till TP skickades under 12 månader, medan till Pricerunner endast 8 månader, så 35% är snällt tilltaget i jämförelsen. Skulle de köras i lika lång tid, skulle nog skillnaden bli mycket större.
Förvånar detta mig? Nej, inte alls. De kunder som kommer från just prisjakt eller pricerunner i första hand och handlar i din butik, är också mer intresserade av att ställa ut en recension till dig för just den sidan de känner och de använde för köpet. Det är inte mer än rimligt. De kommer inte bry sig om hur frågorna ser ut. Så har man kunder som kommer från dessa tjänster i första hand, så kommer man få större konvertering på recensionerna.
17 april, 2012 kl. 11:35 #142715bloggusDeltagareFick nu priser av en kompis för deras paket. Antar att det är deras listpriser och innefattar inte några specialerbjudanden.
Snacka om dyrt! Dyrare än när jag var i kontakt med de senast. Kostar i vissa fall mer att ha recensioner än att använda en hyrd butikslösning.
Lite: 700 kronor – upp till 300 ordrar
Pro: 1500 kronor – upp till 1000 ordrar
Pro Plus: 3000 kronor – upp till 3000 ordrarPriserna är per månad, vilket jag glömde nämna från början.
–
17 april, 2012 kl. 11:41 #142717Jimmy OstromDeltagareJa det är inte billigt, men dom priserna du har där är absolut förhandlingsbara för dom har inte jag fått.
Tror man kan komma långt själv med ett bra omdöme system, men man måste kunna fila lite i koder och skit då.
@bloggus 41645 wrote:
Fick nu priser av en kompis för deras paket. Antar att det är deras listpriser och innefattar inte några specialerbjudanden.
Snacka om dyrt! Dyrare än när jag var i kontakt med de senast. Kostar i vissa fall mer att ha recensioner än att använda en hyrd butikslösning.
Lite: 700 kronor – upp till 300 ordrar
Pro: 1500 kronor – upp till 1000 ordrar
Pro Plus: 3000 kronor – upp till 3000 ordrar17 april, 2012 kl. 11:44 #142718Jimmy OstromDeltagareNej det är klart att kunder som kommer till en via dessa sidor vill handla och inte ge betyg.
Men här kan man då välja när ett mejl ska skickas till kunden osv.
Men det skiljer enormt mycket mellan TP och tex prisjakt, jag säger inte att TP än sorts gud utan dom gör till 90% rätt med sina frågor osv och därav betydligt mer omdömen.
Omdömen är bra, riktigt bra på både företaget och varor. Kunderna ser direkt om man är seriös eller helt kass som företag och samma sak med varor.
@bloggus 41617 wrote:
Ja, det har jag. Dessutom under samma tid som TP kördes, förökte man köra Pricerunner och detta resulterade i 35% mer recensioner på Pricerunner, så även om frågorna är det som stör dig, så tror jag att ”varumärket” är viktigare. Jag vet med denna jämförelse att Pricerunner gav mer recensioner än Trustpilot, så jag har svårt att förlja ditt teoretiska resonemang, då jag har statistik på min sida.
Kan tillägga att länk till TP skickades under 12 månader, medan till Pricerunner endast 8 månader, så 35% är snällt tilltaget i jämförelsen. Skulle de köras i lika lång tid, skulle nog skillnaden bli mycket större.
Förvånar detta mig? Nej, inte alls. De kunder som kommer från just prisjakt eller pricerunner i första hand och handlar i din butik, är också mer intresserade av att ställa ut en recension till dig för just den sidan de känner och de använde för köpet. Det är inte mer än rimligt. De kommer inte bry sig om hur frågorna ser ut. Så har man kunder som kommer från dessa tjänster i första hand, så kommer man få större konvertering på recensionerna.
17 april, 2012 kl. 12:07 #142720bloggusDeltagare@Jimmy Öström 41647 wrote:
Ja det är inte billigt, men dom priserna du har där är absolut förhandlingsbara för dom har inte jag fått.
Tror man kan komma långt själv med ett bra omdöme system, men man måste kunna fila lite i koder och skit då.
Alltid lättare att förhandla när man skall börja använda tjänsten, men andra året gäller listpriser och när man redan är kund är det svårare att förhandla sina priser. Så är det med allt. När de har dig på kroken och du blivit beroende så ….
17 april, 2012 kl. 12:11 #142721bloggusDeltagare@Jimmy Öström 41648 wrote:
Nej det är klart att kunder som kommer till en via dessa sidor vill handla och inte ge betyg.
Tror nte att du förstod meningen i det jag skrev eller så läste du för snabbt
Om en kund från början kommer från Prisjakt eller Pricerunner, så finns det nog större chans att de sedan även när du får länken med tiden tar sig tid att lägga ett omdömme. De känner igen Prisjakt och Pricerunner och har säkert använt de många gånger för att öeta priser och läsa omdömmen. De känner till dessa sidor, har de som referens vid köp och bidrar nog snabbare med ett omdömme just på dessa sidor än TP.
17 april, 2012 kl. 12:15 #142722Katrin LundgrenDeltagarenackdelen som jag ser det med prisjakt och pricerunner är för de företag som inte har sina produkter där, eller som har ett fåtal produkter som ej söks speciellt mkt efter. då är det näst intill omöjligt att få omdömen därifrån,
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.