Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Vad ska man tänka på vid byte av plattform?
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av team_f.
-
FörfattareInlägg
-
29 februari, 2012 kl. 18:57 #97510KalenderkungenDeltagare
Hej
Vi går i tankarna att göra ett plattformsbyte och håller på att testa lite olika plattformar. Ni som har bytt eller har några tips på vad man ska tänka på vid ett byte.
Kan passa på att fråga om det är någon som använder Askås eller har synpunkter på deras plattform både bra och dåliga tas tacksamt emot.
Mvh
Fredrik1 mars, 2012 kl. 00:57 #137916Johan WDeltagareTa fram en kravspecifikation på vad ni behöver / vad som saknas i er nuvarande lösning och jämför sedan med potentiella plattformar.
Alla har olika behov.
1 mars, 2012 kl. 06:40 #137926KalenderkungenDeltagareJag formulerade mig inte så bra. Min fråga som den var tänkt är efter det att man har bestämt sig för plattform och ska göra bytet är det nått särskilt man behöver tänka på då?
1 mars, 2012 kl. 06:58 #137927Katrin LundgrenDeltagareAtt det alltid tar mer tid än man tror, och kan kosta mer pengar än man tror.
Att det ska finnas bra funktioner i bägge plattformarna för att överföra data, export av ALLT data i den gamla och import i den nya.
Att alla gamla urler ska pekas om till de nya så att du inte tappar länkkraft
Att om ens design ska flyttas så att den nya butiken ser ut som den gamla gjorde tillkommer nästan alltid en kostnad och det tar mer tid är beräknatdet var nog vad man basic behöver fundera över
1 mars, 2012 kl. 07:13 #137933Vedhemma_seDeltagareDå sidans HTML-kod kommer att förändras (förhoppningsvis till det bättre ) kommer detta att påverka hur sökmotorer ser på sidan. Även om man har exakt samma innehåll på sidan kommer man att ha
– Annat utseende
– Annan HTML-kod
– Eventuellt annat sätt att hantera besökarna (mer/mindre redirects)
– Redirects på (förhoppningsvis) alla gamla URLerI praktiken innebär det här att du kommer att dippa i SERPen under en tid (någon/några veckor) medan sökmotorerna bestämmer sig för om det är samma webbplats eller om det är en helt ny (ny ägare till domänen, nytt innehåll osv osv).
Om du inte redan har det bör du skaffa dig ett konto på Google Webmaster Tools, för då kommer du väldigt snabbt att se alla URLer som gått sönder i och med flytten. Har man 20 000 produkter kommer några URLer att paja, vare sig man vill eller inte och då gäller det att snappa upp det så fort som möjligt.1 mars, 2012 kl. 07:35 #137936JimmysDeltagare@Kalenderkungen 36391 wrote:
Hej
Vi går i tankarna att göra ett plattformsbyte och håller på att testa lite olika plattformar. Ni som har bytt eller har några tips på vad man ska tänka på vid ett byte.
Kan passa på att fråga om det är någon som använder Askås eller har synpunkter på deras plattform både bra och dåliga tas tacksamt emot.
Mvh
FredrikHej Fredrik,
Vi har jobbat med Askås i 4-5 år och deras plattform har (nästan) allt vi behövt, och om det inte funnits så har de oftast kunnat ordna det. Deras support är bra, dock var de lite underbemannade under första halvan av 2011, men nu verkar de vara på banan igen.
Jag har inget negativt att säga om dem, men visst har vi hamnat i några heta diskussioner, men det är nog ett generellt problem när nån som knappt kan stava till programmering (vi) t.ex. diskuterar utvecklingstimmar med en programmerare.
Vad du ska tänka på vid plattformsbyte måste jag be att få avvakta med, iaf tills ångesten av dito lagt sig 😮
Lycka till
/Jimmy2 mars, 2012 kl. 06:10 #138043nordicwebteamDeltagareDet absolut viktigaste är en detaljerat kravspecifikation. Så att du inte jämför olika leverantörer på olika villkor eller missar något.
Frågor som ofta glöms bort:
Migrering av databas och design till nya plattformen. Ingår det i priset?
Vad kostar det att utöka funktionaliteten? Språk, custom-funktioner etc10 mars, 2012 kl. 09:34 #138781team_fDeltagareJag har bytt system och får en massa 404 via google. Under webmastertools ser jag också mycket riktigt massor av sök fel registrerade.
Jag har bytt system så dessa länkar kommer ju inte komma tillbaks. Kommer dom försvinna automatiskt efter ett tag eller kan man radera dem på något sätt i mastertools?
10 mars, 2012 kl. 10:27 #138783Christoffer TyreforsDeltagare404 löser du (i detta fall) med 301.
Googla typ 301 SEO eller nåt liknande så hittar du hur du gör.Det hår iallafall ut på att de gamla URLena (som du kallar länkar) vidarebefordras till rätt plats i det nya systemets.
10 mars, 2012 kl. 15:12 #138797team_fDeltagare@debaser 37391 wrote:
404 löser du (i detta fall) med 303.
Googla typ 303 SEO eller nåt liknande så hittar du hur du gör.Det hår iallafall ut på att de gamla URLena (som du kallar länkar) vidarebefordras till rätt plats i det nya systemets.
Då jag hyr butik gissar jag att jag inte kan göra detta själv.. Kommer detta att rätta till sig av sig självt efter ett tag?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.