Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad ska man sälja?
- Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av GazwanW.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2013 kl. 17:25 #169661Per NilssonDeltagare
Ja, och precis som med barn så blir ju inte mobilerna färre. De blir fler. Alla vill ha skal. Skal är big business, det är ju därför så många sysslar med det. Om det inte fanns stålar att tjäna så skulle väl ingen sälja skal. Logiskt så att det förslår.
@Marckus 71345 wrote:
Lustigt, tycker varenda ställe säljer mobilskal och många har gjort det i många år
Barnkläder kan jag förstå dels pga av Babyshop succe.
4 november, 2013 kl. 17:44 #169662MarckusDeltagare@Per Nilsson 71347 wrote:
Ja, och precis som med barn så blir ju inte mobilerna färre. De blir fler. Alla vill ha skal. Skal är big business, det är ju därför så många sysslar med det. Om det inte fanns stålar att tjäna så skulle väl ingen sälja skal. Logiskt så att det förslår.
Jo det är såklart men samtidigt många = mindre del av marknaden man kan tjäna $$$ på.
4 november, 2013 kl. 18:29 #169664FritteDeltagareVar uppmärksam i din vardag, allt du stör dig på finns det kanske en lösning till!
Själv så tyckte jag att det var krångligt att tanka fordon. Kånkandet med 20 liters dunkar, massa spill när det rann över tratten osv. Sökte en bra lösning och fann den till slut ”Pumpslang”. Den var så praktiskt att jag startade företag och började sälja den i större skala…
Kolla vad t.ex. vad en amerikan använder i sin vardag som vi inte har i Sverige?! Det finns massor! Visst har du varit på semester och tänkt, fan, en sån pryl har jag aldrig sett förut, varför har vi inte en sådan??
5 november, 2013 kl. 07:27 #169676ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 71336 wrote:
Jag skulle satsa på följande områden (här finns det mycket $ att tjäna och insatsen är ringa):
Barnkläder
Djurfoder
Mobilskal
SmyckenOm jag fick välja ett område så skulle det definitivt vara barnkläder. Finns hur mycket barn som helst och det föds nya barn hela tiden. Marknaden är enorm.
Lustigkurre!
Jag tror att om man skall lyckas idag så behöver man ge sig på något som inte vem som helst kan göra, och som inte redan är väldigt etablerat. Det kräver säkert också en del logistiska utmaningar.
Några exempel:
Buskar, träd och plantor till trädgården.
Byggmateriel (virke, färg, spik & skruv, inte färdig inredning).
Mat (Basmat, inga krussidulliga svindyra matkassar eller exklusiva råvaror).
Utbildning (Jag tror att många skulle kunna tänka sig att gå språkkurser, lära sig spela instrument eller känna igen svampar på Internet)5 november, 2013 kl. 07:30 #169678Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 71370 wrote:
Lustigkurre!
Jag tror att om man skall lyckas idag så behöver man ge sig på något som inte vem som helst kan göra, och som inte redan är väldigt etablerat. Det kräver säkert också en del logistiska utmaningar.
Några exempel:
Buskar, träd och plantor till trädgården.
Byggmateriel (virke, färg, spik & skruv, inte färdig inredning).
Mat (Basmat, inga krussidulliga svindyra matkassar eller exklusiva råvaror).
Utbildning (Jag tror att många skulle kunna tänka sig att gå språkkurser, lära sig spela instrument eller känna igen svampar på Internet)hm buskar och träd finns det ett antal butiker av jag som trädgårdsnörd kan nämna ett gäng :p, så den nischen är faktiskt redan rätt etablerad trots att man kan tro motsatsen.
däremot är den ju mindre etablerad än barnkläder eller inredning helt klart:D
5 november, 2013 kl. 07:43 #169680ParvelitoDeltagare@Kodmyran 71372 wrote:
hm buskar och träd finns det ett antal butiker av jag som trädgårdsnörd kan nämna ett gäng :p, så den nischen är faktiskt redan rätt etablerad trots att man kan tro motsatsen.
Alla dem har misslyckats med att nå en man med en 4500m2 stor tomt, samtidigt som man nås av massor av erbjudanden på sådant man definitivt inte har någon nytta av. Borde med andra ord vara ganska enkelt att ta en stor del av den marknaden.
5 november, 2013 kl. 08:50 #169685mephisto73DeltagareDet viktiga är egentligen inte vad du säljer, men du måste uppnå två saker för att bli framgångrik:
1) Ett tilltalande kunderbjudande
2) Effektiv marknadsföringDet är inte på något sätt omöjligt att slå sig in på nischer även om konkurrensen är hård, men det blir givetvis svårare att utmärka sig och nå ut i bruset.
Generellt så är nog trenden att det kommer bli allt svårare för små aktörer som inte har kapital i ryggen att norpa åt sig marknadsandelar. Detta på grund av många faktorer, som t.ex. att Google städat upp i sökresultaten, hårdnande konkurrens på (numera knappt) lönsamma söktermer.
Så jag skulle svara: sälj det du är intresserad av (det underlättar när det går trögt) och fundera riktigt ordentligt på de två punkter som jag nämnde ovan, och se till att du förstår dem. ”Build it and they will come” stämmer helt enkelt inte längre.
5 november, 2013 kl. 09:10 #169687danielanderssonDeltagareNågot som många också verkar glömma är att om en nisch är liten så är folk inte i närheten så vana vid att handla det (på nätet).
Så att det finns många butiker inom en nisch behöver inte bara vara negativt.
5 november, 2013 kl. 16:06 #169356GazwanWDeltagare@Fritte 71351 wrote:
Var uppmärksam i din vardag, allt du stör dig på finns det kanske en lösning till!
Själv så tyckte jag att det var krångligt att tanka fordon. Kånkandet med 20 liters dunkar, massa spill när det rann över tratten osv. Sökte en bra lösning och fann den till slut ”Pumpslang”. Den var så praktiskt att jag startade företag och började sälja den i större skala…
Kolla vad t.ex. vad en amerikan använder i sin vardag som vi inte har i Sverige?! Det finns massor! Visst har du varit på semester och tänkt, fan, en sån pryl har jag aldrig sett förut, varför har vi inte en sådan??
Tack för ditt svar! ska ha detta i tankarna!
5 november, 2013 kl. 16:10 #169726GazwanWDeltagare@mephisto73 71379 wrote:
Det viktiga är egentligen inte vad du säljer, men du måste uppnå två saker för att bli framgångrik:
1) Ett tilltalande kunderbjudande
2) Effektiv marknadsföringDet är inte på något sätt omöjligt att slå sig in på nischer även om konkurrensen är hård, men det blir givetvis svårare att utmärka sig och nå ut i bruset.
Generellt så är nog trenden att det kommer bli allt svårare för små aktörer som inte har kapital i ryggen att norpa åt sig marknadsandelar. Detta på grund av många faktorer, som t.ex. att Google städat upp i sökresultaten, hårdnande konkurrens på (numera knappt) lönsamma söktermer.
Så jag skulle svara: sälj det du är intresserad av (det underlättar när det går trögt) och fundera riktigt ordentligt på de två punkter som jag nämnde ovan, och se till att du förstår dem. ”Build it and they will come” stämmer helt enkelt inte längre.
Tack för ditt svar! Joo jag håller med att marknadsföring är enormt viktigt. ”syns du inte=finns du inte”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.