Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Vad MÅSTE lagras enl. bokföringslagen och vad får raderas enl. GDPR?
Etiketter: bokföring, bokföringslagen, datalagring, gdpr, pul
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 11 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2018 kl. 08:26 #104494flundstrom2Deltagare
Nya GDPR är ju mycket hårdare än PUL. Kunden har rätt att begära att ALL lagrad information om kunden raderas eller anonymiseras. ”Right to erasure.”
Men, övrig gällande lagstiftning, exvis bokföringslagen, har prioritet.
Så frågan är: Vad MÅSTE lagras om kunden enl. bokföringslagen?
MÅSTE namn och adress lagras, eller räcker det med namn? Eller måste namn & telefonnummer lagras?
Eller behöver ingenting alls lagras om kunden & det räcker med total summa och momsspecifikation på ordern – såsom sker när man handlar över disk?
Det här problemet fanns ju inte med gamla PUL, där kunden bara hade rätt att begära korrigering av existerande information. GDPR träder i kraft 25 maj.
22 januari, 2018 kl. 07:57 #184605Stefan72DeltagareDet spelar ju ingen roll om du tar bort alla kundens uppgifter. De finns ju ändå kvar på äldre fakturor och sånt. Så långt tror jag inte lagen sträcker sig att man ska in i arkiven och radera varenda stavelse. Det handlar nog mer om personuppgifter du har lagrat på kunden ifråga. Så att ingen obehörig kan gå in och tanka ner information alltså.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.