Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Vad lägger du på adwords i månaden?
Etiketter: adwords, cpc, konverteringsgrad
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Mr Jonas.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2013 kl. 20:00 #165653KockenDeltagare
@Pelmered 66664 wrote:
Det är egentligen inte svårare än så och så länge man känner att det går ihop eller har ekonomiskt försvarbara förluster(om man vill växa eller försöker få nöjda återkommande kunder)
Finns inga ekonomiskt försvarbara förluster, någonstans i kalkylen måste det finnas vinst för alla företag utan riskkapital i ryggen.
5 juli, 2013 kl. 20:31 #165654PelmeredDeltagare@Kocken 66666 wrote:
Finns inga ekonomiskt försvarbara förluster, någonstans i kalkylen måste det finnas vinst för alla företag utan riskkapital i ryggen.
Det handlar ju såklart om inom vilken tidsperiod och hur mätbara investeringarna är.
Det är ju självklart att målet är att alla pengar man lägger på marknadsföring i slutändan ska ge mer tillbaka än vad man betalat, men i vissa fall är kanske man räknar med lång tills man får tillbaka pengarna och gör då en kalkylerad förlust som man sedan kan ta igen senare.
Det kan också vara varumärkesbyggande marknadsföringsinsatser där det är svårt att mäta resultaten och värdet de genererar tillbaka(ROI) vilket gör att det i kalkylerna blir en ekonomisk förlust. Givetvis räknar man även här med att det någonstans är värt pengarna och att det kommer generera intäkter i framtiden, men det är är ju svårt/omöjligt att koppla ihop detta med framtida vinster på ett säkert sätt vilket gör att det blir kalkylerade förluster eftersom man inte kan få kalkylen att gå ihop rent monetärt utan att ”hitta på” eller mätetal eller göra grova uppskattningar eller gissningar. Dessa grova gissningar hör kanske inte alltid hemma i kalkylen man vill göra.Det är ju i väldigt få medier där man kan kan få så mycket data om utfallet av annonseringen som man kan med den här typen av onlinemarknadsföring. Annars kan man ju aldrig veta om en kampanj går ihop rent ekonomiskt.
Det finns även många andra affärsmässiga anledningar till att göra förluster i delar av en verksamhet.
Sedan spelar det ju ingen roll om man har riskkapital eller inte. Det handlar ju ändå om att få avkastning på alla pengarna någonstans ”down the road”. Ingen investerare vill ju att man ska bränna pengar i onödan. Enda skillnaden är väl att man kan gör inverteringarna med ett lite längre perspektiv eller med högre osäkerhet om man har mycket kapital.
5 juli, 2013 kl. 22:52 #165657ElipiaDeltagareTack för svaren allihopa!
Känns bra att kunna göra en sanity check såhär när man lär sig.
6 juli, 2013 kl. 00:59 #165660ParvelitoDeltagareI början är det klokt att sätta en dagslimit på Adwords så att man inte gör något dumt. Det finns en del exempel på folk som bränt 25 papp på en vecka med helt meningslös Adwordstrafik för att man inte förstått principen. Det man måste göra är att analysera vad det är som är lönsamt.
Om det nu är handgjord ekologisk tvål man skall sälja så är sökordet tvål troligen alldeles för generellt för att de som söker på det skall nappa på din sida. Du kommer mest få besök från inköpare på företag och offentlig sektor som letar leverantörer, och av ”fönstershoppare” som konverterar dåligt.
”Ekologisk tvål” är däremot kanske ett bättre sökord. Men det är fortfarande väldigt hög konkurrens. Det verkar finnas många som säljer sådant ser jag vid en sökning.
Även termen ”handgjord ekologisk tvål” ger så många träffar att jag börjar ana att nästan alla som använder sådan tvål står hemma i köket och gör den själv, och försöker sälja överskottet…
Däremot ger termen ”ekologisk tvål för män” inte en enda träff, och ”ekologisk tvål för barn” ger två träffar (och en väldig massa Adwordsannonser) Det ger ju ett visst utrymme för att relativt enkelt placera sig högt med SEO, och inte betala något alls för bra trafik.
Det kan mycket väl vara så att det är en ren och skär förlustaffär att försöka marknadsföra sådana produkter via Adwords, och därför skall du vara mycket försiktig. Det finns en del branscher där konkurrensen är så hög att det för länge sedan slutat vara lönsamt att köpa annonser där. Då får man leta efter andra vägar att sälja.
Annars är det normalt så att när man ser att man har rätt komposition på sina sökord så finns det ingen anledning att sätta en limit. Får man ut 3kr för varje krona man stoppar in vill man ju stoppa in så mycket som möjligt.
6 juli, 2013 kl. 13:07 #165676Mr JonasDeltagareAtt: Elipia
Ett tips är att googla det önskade sökordet några gånger under en vecka.
Ta en skärmbild varje gång och se hur många olika företag som använder sökordet.
Om det är fler än 15 st så brukar det alltid kosta mer än 10kr klicken.
Är det något stor företag (Yves-Rocher) så har dom troligen inte helt koll på vad klickandet kostar och ger, utan dom bara bränner 10 000kr. (Tänk effekten av 5st stora företag utan uppföljning och klicken kan lätt gå på 15kr-20kr.)JR
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.