Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad kännetecknar en säljande e-handel
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av Mats.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2009 kl. 18:32 #93861MatsDeltagare
I en annan tråd diskuterades vad som är en snygg och funktionell e-shop.
Skulle vilja fråga detta kompetenta Forum vad som kännetecknar en säljande design?
18 april, 2009 kl. 22:02 #105784ParvelitoDeltagareJag är ingalunda någon guru på området, men jag har funderat mycket på det.
Till att börja med tror jag att det är bra om designen är någorlunda ”ren” och fri från en massa oväsentligheter. För en kund som kommer in för första gången i din webbutik så är det viktigt att man förstår hur det fungerar, att man hittar vad man skall ha, och utan problem klarar av processen att beställa och betala.
Alltså inga popuper med kundundersökningar, ingen reklam för externa företag, inte så mycket som rör sig eller blinkar och ett användargränssnitt som inte avviker från den stora massan vad gäller knappar och funktioner.
Jag tror också att man skall välja sitt sortiment med omsorg. Jag har sett många webshopar som säljer precis allt de kan hitta i listorna från grossister och distributörer. Det är allt från skyltar om kameraövervakning på finska till udda reservdelar blandat med de mest säljande bläckpatronerna och radiostyrda bilar. Massiva gigiantiska ”menykomplex” att plöja igenom med information som hämtats ur databaser gjorda för andra än slutkunder som ingen orkar skriva om. En stor del av utrymmet i webshopen används då till artiklar som man ALDRIG har sålt, eller kommer att sälja. Hur smart är det?
En bild säger mer än tusen ord sägs det, och jag tror att man borde ha två bilder till varje produkt. En som vänder sig mera till tekniska personer som visar produkten med de viktiga detaljerna. Datakablar säljs ofta så. En annan bild som visar produkten när den används, så som kläder brukar presenteras i postorderkatalogerna. Om man kombinerar bilderna så tror jag att man tillgodoser de flesta kundernas behov. Det är lite nytänkande som jag tror på, och skall börja plåta så snart tid finnes.
Sen tycker inte jag att man skall vara rädd för att pröva nya grepp för att presentera produkterna. Att spela in små videofilmer där man visar tydligt hur en produkt skall användas tror jag kan ge rätt så mycket, om produkten är något nytt som gemene man inte har koll på.
Jag tror också att det är viktigt att kommunicera med kunderna så att man ger dem en liten känsla av att vara en del av kretsen runt ditt företag. Små tävlingar, små nyheter i bloggform, kanske en webfråga, tester av produkter, kanske ett onlinespel där man vinner 5% rabatt om man tar sig in på highscorelistan etc. Få människor att tycka det är roligt att gå in och kika vad som hänt sedan jag var där senast. (Inte OM det hänt något, utan VAD som hänt).
22 april, 2009 kl. 20:35 #105794MatsDeltagareSka suga på det där med bilderna, även om jag inte säljer teknikprylar i min e-shop.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.