Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad kan anses som skälig kompensation?
- Detta ämne har 12 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Dexteria.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2013 kl. 01:31 #157859connywesthDeltagare
Så länge kunden inte skickar tillbaks produkten behöver du inte kompensera alls (om du inte vill själv). Men du kan exempelvis skicka ett förfrankerat kuvert eller paket med din adress på så dekan skicka tillbaks den kostnadsfritt, någon annan ersättning behövre inte utgå (förutom återbetalning av eventuell utlägg för produkten och framten som kunden gjort mot kvitto givetvis). Men i slutändan beror det ju på hur man vill bli av med åroblemet?
Men jag håller med GregerA om att kunden inte fattat att priset redan var nedsatt och därför anser jag det rimligt att det finns defekter (om detta nämnts tidigare till kunden).
Mvh
Conny@Dexteria 58388 wrote:
Har en kund som köpt en produkt vi haft till utförsäljning för halva priset, sista exet och har stått ett tag på hyllan. Tyvärr uppfyllde inte produkten kundens förväntningar och är ett solklart reklamationsärende.
Kruxet är att kunden inte vill ta sig besväret att sända tillbaka produkten utan istället vill ha någon sorts kompensation. Vad kan man i sådana fall anse rimligt?
Felen är både estetiska (vilket utan problem går att åtgärda själv med lite nål och tråd) och funktionella, ljudet fungerar inte. Har fått bilder på produkten som visar de estetiska felen.
Hur hanterar ni sådana här situationer? Brukar era kunder över lag försöka ställa ”krav” på hur reklamationer ska gå till? Jag upplever det som att det börjar bli allt vanligare.
3 januari, 2013 kl. 02:13 #157861BohicaDeltagareHåller med Conny, dock är det fin affärsmetodik att ”ge upp” direkt.. (såvida det inte är en väldigt dyr produkt och har TS haft en utförsäljning på 50 % så skulle jag nog tänka efter)
Missnöjda kunder har ju en förmåga att sprida sig tyvärr
//Christer
3 januari, 2013 kl. 10:30 #157881DexteriaDeltagareTack för er input allihopa. Vi valde att återbetala kunden en viss procent av varans pris. Då kunden själv väljer att behålla varan trots defekterna så har vi svårt att motivera att återbetala hela produktens pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.