Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad innebär det att vara grossist?
- Detta ämne har 20 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 2 månader sedan av JHA.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2018 kl. 11:22 #185686JHADeltagare
@Jimmy 30339 wrote:
Jag funderar på att börja sälja vissa av våra produkter till andra butiker som grossist.
Jag antar att man behöver leverantörens godkännande. När räknas man som grossist? Vi säljer redan idag till ett par företagskunder till något rabbaterat pris, och jag antar att vissa av dem säljer dem sen i sina butiker. Skulle man behöva leverantörens godkännande för det?Du behöver inte leverantörens godkännande men det finns olika prislistor så se till att bli godkänd för att få rätt priser.
Har en del erfarenhet av grossistverksamhet och driver idag outofhome.se som är grossist för mat till bl.a. restauranger och storkök. Här kommer ett par erfarenheter/tips som jag fått lära mig den hårda vägen.
1. Varumärkesägaren (och det kan vara du om det är din produkt) vill ofta hålla upp prisbilden. Tänk på att du absolut inte kan eller får påverka den hos dina återförsäljare och det kan skapa en negativ bild av ditt varumärke när återförsäljare prisar ut sig mot varandra.
2. Prisbild. Detta är en jungel. De producenter/leverantörer som jag tycker har bäst prissättning har en rabattstege baserad på prestation. Dvs. hur stor bredd kunden tagit in, om de har skrivit egna texter, bra/rätt produktbilder, tidigare försäljning, m.m.
3. Prissättning. Försök ha ett inköpspris och ett kostpris ut från dig för att vara säker på att tagit hänsyn till dina direkta kostnader. Själva räknar vi (inköp + kostpris på lager) x omräkningstal
4. Fraktavtal och logistik. Din största kostnad är troligtvis frakt och logistik men det känner du redan till. Har du inte grossat tidigare är dina pall-priser troligtvis rätt höga. Behöver kanske inte sägas men försök förhandla så bra priser som möjligt på halvpall och pall. Sätt därefter en fri fraktgräns som du klarar av med din marginal.
5. Produktbilder/texter. Någon annan var inne på det innan. Dina återförsäljare kommer konstant fråga efter produktbilder och texter. Se till att du har detta digitalt någonstans så att du slipper merarbete.
Lycka till!
/Jacob -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.