Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad innebär det att vara grossist?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #142188
    Parvelito
    Deltagare

    Det är tre saker att ta i beaktande:

    1: Du binder upp mer pengar i kundreskontra och lager, precis som sagts tidigare.

    2: Dina marginaler sjunker. De kan i någon mån restaureras genom att du gör större inköp och kan få bättre priser, lägre frakter och mindre administration per enhet.

    3: På andra sidan förhandlingsbordet är det inte längre en kund som står för 0,1% av din årliga omsättning, utan en kund som står för en betydligt större andel. En andel som det gör ont att förlora. Det vet denne om, och därför kommer alla möjliga apropåer om att du skall stå för valutariskerna, risken för fluktrationer i råvarupriser och fraktpriser. Helst vill de också ha avtal om stockrotation (så att de kan lämna tillbaka sådant som inte sålts), marknadsföringsbidrag för att dina produkter skall synas i deras marknadsföring och allt mellan 90-180 dagar netto på fakturan.

    På sikt finns ju dessutom risken att de ändå tar in grejerna själva.

    #142189
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 41083 wrote:

    Det är tre saker att ta i beaktande:

    1: Du binder upp mer pengar i kundreskontra och lager, precis som sagts tidigare.

    2: Dina marginaler sjunker. De kan i någon mån restaureras genom att du gör större inköp och kan få bättre priser, lägre frakter och mindre administration per enhet.

    3: På andra sidan förhandlingsbordet är det inte längre en kund som står för 0,1% av din årliga omsättning, utan en kund som står för en betydligt större andel. En andel som det gör ont att förlora. Det vet denne om, och därför kommer alla möjliga apropåer om att du skall stå för valutariskerna, risken för fluktrationer i råvarupriser och fraktpriser. Helst vill de också ha avtal om stockrotation (så att de kan lämna tillbaka sådant som inte sålts), marknadsföringsbidrag för att dina produkter skall synas i deras marknadsföring och allt mellan 90-180 dagar netto på fakturan.

    På sikt finns ju dessutom risken att de ändå tar in grejerna själva.

    Men som komplement till en fungerande butik bör de väl inte vara fy skam. Nr 1 stämmer ju bra, 2 innebär sämre marginal men fortfarande mer pengar som kommer inte och 3 är ju att man får anpassa och skriva särskilda villkor.

    Om de på sikt tar in själva så har man sin egen verksamhet. Just när det gäller amerikanskt godis tror jag att de som köper godis på nätet är en ganska unik grupp och de kommer inte vara dem som springer till affären i första hand. Sen antar jag att det rör sig om en mindre butik av något slag, för tex Ica eller Coop skulle nog aldrig komma med den frågan för att ta in som ordinarie sortiment, och låt säga att dem skulle, då skulle man väl inte tveka med tanke på pengarna.

    #142190
    Liniver
    Deltagare

    @Parvelito 41083 wrote:

    Det är tre saker att ta i beaktande:

    1: Du binder upp mer pengar i kundreskontra och lager, precis som sagts tidigare.

    2: Dina marginaler sjunker. De kan i någon mån restaureras genom att du gör större inköp och kan få bättre priser, lägre frakter och mindre administration per enhet.

    3: På andra sidan förhandlingsbordet är det inte längre en kund som står för 0,1% av din årliga omsättning, utan en kund som står för en betydligt större andel. En andel som det gör ont att förlora. Det vet denne om, och därför kommer alla möjliga apropåer om att du skall stå för valutariskerna, risken för fluktrationer i råvarupriser och fraktpriser. Helst vill de också ha avtal om stockrotation (så att de kan lämna tillbaka sådant som inte sålts), marknadsföringsbidrag för att dina produkter skall synas i deras marknadsföring och allt mellan 90-180 dagar netto på fakturan.

    På sikt finns ju dessutom risken att de ändå tar in grejerna själva.

    Tack för din input!

    1. Absolut, det är ju den lite tråkigare biten och eftersom det är en större butik så lär jag få binda upp en hel del i lager för att kunna hålla en bra servicenivå. Dock får man nog se detta som en investering värd att göras. En fördel kan ju vara att man själv får större snurr på lageromsättningen och förhoppningsvis minskar inkuransrisken något. Sen kan det, som du skrev i punkt 2, bli lättare att nå upp till fraktfrigränserna hos de leverantörer jag anlitar.

    2. Yes marginalerna är ju sämre, dock så är ju köpen större och som Prix skriver så är det ju ändå mer pengar in. :)

    3. Detta är ju den jobbiga biten. Speciellt när man inte är speciellt van att förhandla åt det hållet utan mer är van att själv jaga leverantörer. :P 90-180 dagar netto är ett stooort bekymmer. Kan bli svårt att hålla sig så likvid så man klarar såna extrema betalningsvillkor.

    @Prix 41084 wrote:

    Men som komplement till en fungerande butik bör de väl inte vara fy skam. Nr 1 stämmer ju bra, 2 innebär sämre marginal men fortfarande mer pengar som kommer inte och 3 är ju att man får anpassa och skriva särskilda villkor.

    Om de på sikt tar in själva så har man sin egen verksamhet. Just när det gäller amerikanskt godis tror jag att de som köper godis på nätet är en ganska unik grupp och de kommer inte vara dem som springer till affären i första hand. Sen antar jag att det rör sig om en mindre butik av något slag, för tex Ica eller Coop skulle nog aldrig komma med den frågan för att ta in som ordinarie sortiment, och låt säga att dem skulle, då skulle man väl inte tveka med tanke på pengarna.

    När det gäller Ica-butiker så är ju de egna företagare och har möjligheter att själva ta in produkter i sortimentet efter eget tycke, även från leverantörer som inte är ”officiella” Ica leverantörer. Att bli officiell Ica leverantör vore inte fy skam men det lär ju vara hårt arbete som gäller då. ;)

    #142191
    Parvelito
    Deltagare

    @Liniver 41085 wrote:

    2. Yes marginalerna är ju sämre, dock så är ju köpen större och som Prix skriver så är det ju ändå mer pengar in. :)

    Så länge du klarar av det med befintlig ”infrastruktur” så är det ju ingen fara med att det nya har lägre marginaler. Men måste man t.ex. stå med mössan i handen på banken och förhandla om större checkkredit som kommer vara maximalt utnyttjad så är ju det en kostnad. Andra kostnader kan uppstå om man måste skaffa större lokaler, teckna dyrare försäkring, skaffa revisor efter att ha sprängt omsättningsgränsen eller anställa personal. Jag har själv gjort misstaget en gång i världen att blunda för de där dolda kostnaderna, och det var inte roligt.

    #142193
    GregerA
    Deltagare

    Tänk på att åf kan vara ganska supportkrävande. De vill servas med texter, bilder, varuprover, en del skall ha extra rabatt i tid o otid …

    Jag har ett par kunder som jag ”grossar” vissa produkter mot, men i det stora hela är det ganska lite.

    Jag får ibland förfrågningar från folk som vill bli återförsäljare. De vill sätta upp en webshop med våra prylar. 99% av dessa ligger på nivån hobby-företag, med max 50k i omsättning. Kundkretsen utgörs sällan av någon utanför den närmaste vänkretsen. Så risken är mycket stor att upplägget bara är till för att kunna handla lite billigare för eget hobbybruk.
    I princip är jag inte intresserad av att ha några åf, men jag brukar be att få se deras affärsplan, där det framgår hur både de och vi kommer att tjäna pengar på upplägget.

    … har inte fått se någon affärsplan hittils.

    #142199
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Prix 41084 wrote:

    Men som komplement till en fungerande butik bör de väl inte vara fy skam. Nr 1 stämmer ju bra, 2 innebär sämre marginal men fortfarande mer pengar som kommer inte och 3 är ju att man får anpassa och skriva särskilda villkor.

    Om de på sikt tar in själva så har man sin egen verksamhet. Just när det gäller amerikanskt godis tror jag att de som köper godis på nätet är en ganska unik grupp och de kommer inte vara dem som springer till affären i första hand. Sen antar jag att det rör sig om en mindre butik av något slag, för tex Ica eller Coop skulle nog aldrig komma med den frågan för att ta in som ordinarie sortiment, och låt säga att dem skulle, då skulle man väl inte tveka med tanke på pengarna.

    Hm ica här uppe har redan en even hylla med amerikanska prod, godis, snacka, bakmixer och grillprodukter, men de kanske är unika?

    #142200
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Kodmyran 41094 wrote:

    Hm ica här uppe har redan en even hylla med amerikanska prod, godis, snacka, bakmixer och grillprodukter, men de kanske är unika?

    Nej, det finns ”amerikanska hyllor” i nästan varje matvarubutik här i Stockholm också.

    #142203
    Liniver
    Deltagare

    @Kodmyran 41094 wrote:

    Hm ica här uppe har redan en even hylla med amerikanska prod, godis, snacka, bakmixer och grillprodukter, men de kanske är unika?

    De flesta Ica butiker har. Dock ett begränsat sortiment eftersom den svenska leverantören har begränsat sortiment. ;)

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

    #142223
    Prix
    Deltagare

    @Kodmyran 41094 wrote:

    Hm ica här uppe har redan en even hylla med amerikanska prod, godis, snacka, bakmixer och grillprodukter, men de kanske är unika?

    Har ingen superkoll då jag sällan handlar sånt, men jag har sprungit runt och letat efter Skittles & Willy Wonka utan att hitta på en större ica i malmö… Kan ju vara så att glasögonen låg kvar i bilen :rolleyes:

    #142224
    Anton A
    Deltagare

    @Per Nilsson 41095 wrote:

    Nej, det finns ”amerikanska hyllor” i nästan varje matvarubutik här i Stockholm också.

    Precis, både City Gross, Ica och Daglivs.
    City Gross är t.om. billigare än att handla på nätet.
    Något jag däremot saknar där är Reeses minis.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.