Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad har ni för prisstrategi?
Etiketter: pris, prissättning, prisstrategi
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av anton.
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2010 kl. 14:11 #95097antonDeltagare
Hej,
det finns ju en rad möjligheter när det gäller prissättning i en webshop. Några exempel:
1. billigast möjligast! I princip nollmarginal, tjänar pengar på volymer/extravaror.
2. dyrt och exklusivt
3. billigt men dyr frakt (tycker många butiker verkar köra det här på prisjakt^^)
4. lite dyrare men gratis frakt
5. standardpriser på det mesta, såväl frakt som produkter, men lyckas ändå pga starkt etablerat varumärke och väletablerade marknadsföringskanaler… mfl
Hur tänker ni? Vilken approach har ni haft, och varför har ni lyckats? Vissa produkter är förstås helt nya och unika, vilket gör att det är liten eller obefintlig konkurrens på specifika produkter, men för de flesta ehandelsaktörerna måste det råda rätt hård konkurrens och tusen olika vägar att nå marknaden bäst.
Vilken prissättningsstrategi har ni valt, och varför?
25 oktober, 2010 kl. 16:03 #115602ParvelitoDeltagareMin prissättningsstrategi utgår från att kunden skall känna att totalupplevelsen av ett köp var något som man vill göra igen. Där finns det följande huvudingredienser:
– Varans pris
– Fraktkostnader och eventuella andra tillkommande avgifter
– Leveranstid
– Varans kvalitet
– Nivå på kundserviceOm jag då jämför min strategi mot hur det ser ut på Prisjakt så kan man konstatera att jag sällan är billigast där på produkten, men rätt ofta bland de billigare när man slår samman pris plus fraktkostnad. När kunden dessutom kan handla mot faktura utan någon tillkommande avgift (eller betala med kort) så blir jag ofta väldigt konkurrenskraftig rent prismässigt om kunden är smart och tittar på totalpriset. Och jag vill ha smarta kunder, för de orsakar mindre problem sedan…
Sedan försöker jag hålla mig ifrån att sälja det sämsta importerade kinaskräpet, och avstår gärna från att sälja sådant jag vet har hög felfrekvens. Det finns ingen anledning att ta på sig en massa jobb som i slutänden inte genererar pengar.
När det gäller kundtjänst så gör jag så gott jag kan vad gäller snabbhet. Jag tror inte att jag kan mäta mig emot de stora drakarna som har många heltidsanställda att sköta sin kundtjänst, men någonstans skall väl det lägre priset få märkas?
Jag vill verkligen avråda alla från att försöka vara billigast om det inte finns något uttalat syfte med det, t.ex. att en gång för alla knäcka en konkurrent, eller för att bli av med saker som ligger på lagret genom att ställa sig först i kön.
25 oktober, 2010 kl. 16:27 #115603friedrichDeltagareHur väger du in marknadens prisbild vid den egna prissättningen?
25 oktober, 2010 kl. 17:21 #115604ParvelitoDeltagareRedan innan jag tar in en produkt i sortimentet brukar jag försöka bedöma om det går att sälja den med tanke på mitt inpris och vad man normalt sett betalar för den hos internetsäljande företag. Rätt så ofta så avstår jag från att sälja saker därför att prisbilden inte ger någon marginal kvar.
Jag brukar sedan försöka att inte vara prispressande, men vet samtidigt att min chans att sälja det jag säljer, hemelektroniktillbehör, ligger i att jag placerar mig bra prismässigt. Det är bra för affärerna att ha några produkter som man är billigast på. Resultatet får sedan komma ifrån att man är lite smartare, jobbar lite hårdare, gör färre fel och bedömer marknaden rätt.
27 oktober, 2010 kl. 11:05 #115632antonDeltagareTack för bra svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.