Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Vad har ni för fraktkostnad till kund?
- Detta ämne har 17 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Jimmy.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2011 kl. 19:13 #95619CarolineDeltagare
Hej vänner!
Tänkte höra lite med er vad ni har för pris på frakten till kund? Jag har än så länge kört med 49 kr frakt på allting inom sverige då jag har en del dyrare prylar som skickas med dhl (som jag betalar 69 kr för..). Nu börjar det komma in en hel del beställningar för mindre summor eftersom jag tagit hem en del billigare produkter. Det känns inte riktigt bra att ta 49 kr frakt på en produkt som kostar 99 spänn.. Måste göra om mina fraktalternativ, tycker ni det är för mycket med 19 kr på en vara för 100 kr. Skickar man ospårat med posten brukar mina saker gå på mellan 12-25 kr i frakt.
Tacksam för svar!
/C23 februari, 2011 kl. 19:23 #119519ParvelitoDeltagareOm kunderna betalar 49kr i frakt utan att knorra, så varför sänka priset? Om du däremot tror att du kommer sälja mycket mer om frakten är 29kr istället, så varför inte testa?
23 februari, 2011 kl. 19:35 #119521GregerADeltagareVi kör med 29:- som standardfrakt, och då väljer vi om det skall skickas som brev eller paket. Valet beror på vikt, volym, värde etc, och det är ett antal 100g och 250g brev som går iväg varje dag, så på dem går vi nån krona plus.
Kunden har också möjlighet att välja ett specificerat fraktsätt till högre pris;
DHL ServicePoint 49:-
DB Schenker Privpak 49:-
Postpaket 99:-23 februari, 2011 kl. 20:28 #119524CarolineDeltagareJag funderade lite på om man kan lägga en frakt på 19 kr på t ex produkter under 150 kr eftersom det är små och ganska lätta grejer (smycken). Det är ju mest när det är små billigare grejer frakten blir kännbar…
Standardfrakt på 29 kr känns sådär för min del när jag ändå betalar så pass mycket som 69 kr.. Fast 29 ser ju bättre ut än 49 .
Får nog lura lite på detta..23 februari, 2011 kl. 20:45 #119525obbeDeltagareViktigast är att du är tydligen med vad det kostar så man inte får en chock.
Vi tänkte försökt köra olika viktklasser men tyckte det skulle bli för jobbigt. Så vi kör enhetsfrakt sen fraktfritt.
Vårt problem är när företag handlar dock.23 februari, 2011 kl. 20:46 #119526ParvelitoDeltagare@Caroline 15936 wrote:
Jag funderade lite på om man kan lägga en frakt på 19 kr på t ex produkter under 150 kr eftersom det är små och ganska lätta grejer (smycken). Det är ju mest när det är små billigare grejer frakten blir kännbar…
Standardfrakt på 29 kr känns sådär för min del när jag ändå betalar så pass mycket som 69 kr.. Fast 29 ser ju bättre ut än 49 .
Får nog lura lite på detta..Jag tänkte mer på att du kanske skulle ha två viktklasser, en med 29kr i frakt, en med 49kr i frakt.
23 februari, 2011 kl. 21:00 #119527CarolineDeltagareTack för era tips! Jag har än så länge lite begränsade möjligheter när det gäller att lägga in olika fraktalternativ. Men nu har jag i alla fall lagt in två alternativ; 19 kr för ordrar under 150 kr och resterande 49 kr. Man kan ju testa, får ju ändra igen om det behövs.
23 februari, 2011 kl. 22:51 #119531LastbrygganDeltagareJag tycker egentligen inte att det är fel att ha flera olika frakter men personligen har jag alltid haft samma frakt oavsett hur mycket kunden beställer. Vi har massor med kunder som köper t.ex. ett paket kådisar för 69kr mot postförskott (kostnad 89kr) och dom har aldrig gnällt…
Flagga lågfraktsprodukter med ”nån fjäder” el. liknande som gör att du kan få merförsäljning på just dem och lägg till en tydlig beskrivningstext i dina villkor typ.
Vi tillämpar två olika avgifter för frakten. Normal frakt (49 kr) och ekonomifrakt (29 kr). Vid beställning av produkter märkta med ”fjädern” erhåller du den lägre fraktavgiften. Notera att din order enbart får innehålla produkter märkta med ”fjädern” för att du skall erhålla den lägre fraktavgiften.23 februari, 2011 kl. 23:34 #119532BjornDeltagareFör hög fraktavgift (>40-50kr) gör iaf att jag själv inte beställer om varuvärdet hamnar på 100-250kr, då letar man vidare. 29:- funkar nog bra för det mesta och det är en lagom nivå för att ibland köra fri-frakt kampanjer/rabattkoder. Beställer kunden många varor tjänar man ju mer på ordern och då ser jag det som helt ok att sponsra frakten något. Keep it simple, vill helst inte behöva fundera över vad fraktpriset kommer landa på.
24 februari, 2011 kl. 01:11 #119534ParvelitoDeltagare@Lastbryggan 15944 wrote:
Jag tycker egentligen inte att det är fel att ha flera olika frakter men personligen har jag alltid haft samma frakt oavsett hur mycket kunden beställer. Vi har massor med kunder som köper t.ex. ett paket kådisar för 69kr mot postförskott (kostnad 89kr) och dom har aldrig gnällt…
Väldigt OT men lite träffande: YouTube – Macken – gummi
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.