Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad gäller vid felplock?
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av jarvsen.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2013 kl. 08:43 #99582Anton ADeltagare
Om vi av misstag skickar ut en vara, kan vi kräva tillbaka vara (självklart betalar vi returfrakt) innan vi skickar ut en ny vara till kunden?
4 februari, 2013 kl. 09:01 #159291CroonaDeltagareJa det kan du väl. Men om du ser det från kundens sida så tror jag du kommer slopa det där rätt kvickt.
4 februari, 2013 kl. 09:03 #159292Anton ADeltagare@Croona 60058 wrote:
Ja det kan du väl. Men om du ser det från kundens sida så tror jag du kommer slopa det där rätt kvickt.
Det är genom Fyndiq, så det är ju därför jag vill ha tillbaka varan innan.
4 februari, 2013 kl. 09:26 #159296RikardDeltagareÄr det inte bättre och enklare att skicka ut rätt vara tillsammans med en returfraktsedel/förbetalt returporto? Då blir kunden förmodligen nöjdare?
4 februari, 2013 kl. 09:40 #159299ParvelitoDeltagare@skinza.se 60059 wrote:
Det är genom Fyndiq, så det är ju därför jag vill ha tillbaka varan innan.
Jag brukar vid sådana fall skicka ut rätt vara samt frankerat returkuvert, och hittills har jag 100% som kommit tillbaka. Nu är det ju inte mer än kanske något tiotal sådana fall jag har haft, så förr eller senare kommer väl det första fallet då den inte kommer. men jag tror risken är rätt så liten för dig.
4 februari, 2013 kl. 09:43 #159300Anton ADeltagare@Parvelito 60067 wrote:
Jag brukar vid sådana fall skicka ut rätt vara samt frankerat returkuvert, och hittills har jag 100% som kommit tillbaka. Nu är det ju inte mer än kanske något tiotal sådana fall jag har haft, så förr eller senare kommer väl det första fallet då den inte kommer. men jag tror risken är rätt så liten för dig.
Blir att göra så.
Men måste man enligt lagen skicka ut en ny vara innan man får tillbaka den gamla? (nyfiken)
4 februari, 2013 kl. 09:50 #159301ParvelitoDeltagareJag vet ärligt talat inte om man måste enligt lagen. Däremot är det skäl för kunden att inte betala fakturan, denne har ju inte fått vad denne skall ha. Det kan möjligen stå något i avtalet mellan dig och Fyndiq om detta.
8 februari, 2013 kl. 11:04 #159576DineshDeltagare@skinza.se 60057 wrote:
Om vi av misstag skickar ut en vara, kan vi kräva tillbaka vara (självklart betalar vi returfrakt) innan vi skickar ut en ny vara till kunden?
Hej Skinza,
Ursäkta att mitt svar till dig har dröjt.
Vad gäller reklamationer som omfattar omleverans (som i fall där fel produkt av misstag har skickats till konsumenten) så säger konsumentköplagen att köparen har rätt att hålla på den felskickade produkten tills det att den rätta levererats.Har du möjlighet är det en bra idé, precis som Parvelito skriver, att i omleveransen skicka med ett frankerat returkuvert som konsumenten kan använda för att returnera felutskicket.
//Dinesh
9 februari, 2013 kl. 23:26 #159613GustavDeltagareOm vi har levererat fel produkt, så behöver kunden inte returerna den överhuvudtaget. Utan han/hon får behålla den felaktigt levererade produkten, utan extra kostnad, varpå vi levererar rätt produkt samma dag.
Enligt mig så är det fullkomligt oacceptabelt att kunden ska behöva lida för misstag som vi har begått. Självklart så blir det ibland fel vid packningen. Men då ska det svida i mitt hull och inte i kundens.
Angående lagen, så skulle jag säga tvärt emot Dinesh. Har företaget levererat fel vara, så bör det röra sig om en reklamation. Och företaget kan kräva att kunden returnerar varan (på företagets bekostnad) i syfte att åtgärda felet. Kunden får hålla inne med betalningen, men inte vägra att returnera varan som han/hon vill reklamera. Jag kan dock tänka mig att lagen bör tolkas annorlunda, i det fall att kunden har förskottsbetalat varan.
När jag själv har handlat privat och fått fel vara levererad, så har jag aldrig fått rätt vara, förens jag returnerat den felaktigt levererade. Tex så har Inet aldrig lyckats med att skicka rätt produkt vid första leveransen. Och de kräver alltid att jag ska returnera det jag har fått, innan jag får det jag har beställt.
11 februari, 2013 kl. 22:19 #159655Mikkel79DeltagareVed en feillevering sender vi alltid den korrekte varen med en gang. I tillegg legger vi med en liten gave og gir kunden rabat som kompensasjon for feileveringen.
Det koster selvfølgelig litt ekstra, men vår tanke er at det ofte snur kundens opplevelse fra en negativ til en positiv opplevelse.
Og forteller vedkommende om sin nye klokke til noen, så nevner han/henne nok dette også. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.