- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Kristian.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2012 kl. 11:03 #97802JoelDeltagare
Vad och vilka står bakom Nordic eCommerce Knowledge? Är det ett företag? Är det en förening? eller en skola?
Jag har läst på deras hemsida och även frågat ett antal e-handlare på #emeet, men ingen verkar riktigt veta vilka som står bakom och vad dom tjänar pengar på?
Kan någon förklara för mig?
3 april, 2012 kl. 11:05 #141328Katrin LundgrenDeltagareDe är ett företag. Tidigare var de en del av vipcore, men nu är det ett självständigt företag. Jag gissar men vet inte med 100% säkerhet att de tjänar pengar på konferensen, på sina mystery shoppingrapporter, samt på utbildningar de driver.
3 april, 2012 kl. 11:15 #141331JoelDeltagareOkej, tack Katrin!
Jag tycker att de gör bra saker men det är jobbigt att inte riktigt veta deras intention och vilka som står bakom
3 april, 2012 kl. 11:37 #141335Katrin LundgrenDeltagareSka se om jag kan få sarah eller någon från dem att gå in och svara bättre än jag kunde.
3 april, 2012 kl. 11:51 #141343KristianDeltagareHej Joel
Först måste jag tacka för att du tycker att vi gör bra saker. Det är alltid roligt att få feedback på det vi gör.Tack Katrin för att du tog de inledande svaren
Det är helt rätt som Katrin skriver att vi har en bakgrund från Wipcore. Vi startade stora eHandelsdagen redan 2005 som en motkraft mot allt negativt som skrevs om e-handel under den lågkonjunkturen vi var på väg ur då. Vi ville lyfta e-handeln och visa på den kraft som fanns. Detta gjordes då inom ramen för Wipcores marknadsarbete
Sedan dess rullade det på och eHandelsdagen växte sakta men säkert. 2010 bytte vi namn på konferensen till Nordic eCommerce Summit och vi växte ut Rival som lokaler. Då satte vi oss ner och funderade på vad vi ville med detta. Vi kom fram till att vi ville försöka att samla många av de idéér vi hade om kunskapsspridning i ett bolag och se om det finns grundlag för ett bolag som arbetar fokuserat med detta. Vi såg nämligen ett stort behov av att öka kunskapen inom nordisk e-handel. Mycket erfarenhet och kunskap finns bland e-handlarna och den behöver komma ut på marknaden. Då föddes Nordic eCommerce Knowledge.
I slutet av 2010 bestämdes det att detta skulle sättas i ett eget bolag och några av investerarna köpte även ut det från Wipcore. Vi sitter heller inte fysiskt hos Wipcore längre. Detta har gjort att vi nu har en dialog med många av Wipcores konkurrenter också vilket har ökat vår trovärdighet.
Vi är ett kommersiellt bolag. De intäkter vi skapar ska gå till att betala våra kostnader inklusive 100% av våra löner. Det är tufft och idag ingen dans på rosor. Det tar tid att bygga upp detta och vi känner igen oss så väl i många av de diskussioner som pågår kring hur man ska få sin e-handelsverksamhet att lyfta. Vi har idag intäkter från olika partners som vill synas på tex Summit eller i förbindelse med våra andra initiativ. Vi har också intäkter från besökare på Summit. Vi har intäkter från det arbete vi har med Mystery eShopper. Där kan vem som helst köpa den generella rapporten och de undersökta bolagen kan beställa en specialrapport med sitt resultat.
Vi är idag 6 personer som arbetar full tid med detta och som har en stark passion för e-handel. Vår målsättning är i grunden att vi vill öka kunskapen inom nordisk e-handel. Om vi gör detta menar vi att alla kommer att kunna ta många steg framåt. Det låter kanske lite luddigt men vi har en övertygelse om att det vi gör utgör en skillnad. Det blev ett långt svar men jag hoppas att ni orkade helt hit.
Jag diskuterar gärna vidare med er om ni har fler frågor eller om jag inte lyckats förklara tillräckligt bra.
Kristian
3 april, 2012 kl. 11:57 #141345JoelDeltagare@Kristian 40172 wrote:
Hej Joel
Först måste jag tacka för att du tycker att vi gör bra saker. Det är alltid roligt att få feedback på det vi gör.Tack Katrin för att du tog de inledande svaren
Det är helt rätt som Katrin skriver att vi har en bakgrund från Wipcore. Vi startade stora eHandelsdagen redan 2005 som en motkraft mot allt negativt som skrevs om e-handel under den lågkonjunkturen vi var på väg ur då. Vi ville lyfta e-handeln och visa på den kraft som fanns. Detta gjordes då inom ramen för Wipcores marknadsarbete
Sedan dess rullade det på och eHandelsdagen växte sakta men säkert. 2010 bytte vi namn på konferensen till Nordic eCommerce Summit och vi växte ut Rival som lokaler. Då satte vi oss ner och funderade på vad vi ville med detta. Vi kom fram till att vi ville försöka att samla många av de idéér vi hade om kunskapsspridning i ett bolag och se om det finns grundlag för ett bolag som arbetar fokuserat med detta. Vi såg nämligen ett stort behov av att öka kunskapen inom nordisk e-handel. Mycket erfarenhet och kunskap finns bland e-handlarna och den behöver komma ut på marknaden. Då föddes Nordic eCommerce Knowledge.
I slutet av 2010 bestämdes det att detta skulle sättas i ett eget bolag och några av investerarna köpte även ut det från Wipcore. Vi sitter heller inte fysiskt hos Wipcore längre. Detta har gjort att vi nu har en dialog med många av Wipcores konkurrenter också vilket har ökat vår trovärdighet.
Vi är ett kommersiellt bolag. De intäkter vi skapar ska gå till att betala våra kostnader inklusive 100% av våra löner. Det är tufft och idag ingen dans på rosor. Det tar tid att bygga upp detta och vi känner igen oss så väl i många av de diskussioner som pågår kring hur man ska få sin e-handelsverksamhet att lyfta. Vi har idag intäkter från olika partners som vill synas på tex Summit eller i förbindelse med våra andra initiativ. Vi har också intäkter från besökare på Summit. Vi har intäkter från det arbete vi har med Mystery eShopper. Där kan vem som helst köpa den generella rapporten och de undersökta bolagen kan beställa en specialrapport med sitt resultat.
Vi är idag 6 personer som arbetar full tid med detta och som har en stark passion för e-handel. Vår målsättning är i grunden att vi vill öka kunskapen inom nordisk e-handel. Om vi gör detta menar vi att alla kommer att kunna ta många steg framåt. Det låter kanske lite luddigt men vi har en övertygelse om att det vi gör utgör en skillnad. Det blev ett långt svar men jag hoppas att ni orkade helt hit.
Jag diskuterar gärna vidare med er om ni har fler frågor eller om jag inte lyckats förklara tillräckligt bra.
Kristian
Hej Kristian!
Och välkommen till forumet.
Jag orkade läsa ända ner och tackar för förklaringen. Nu känns det mycket bättre och jag tror många med mig har fått räta ut lite frågetecken på vilka ni är och vad ni vill göra med er organisation.
Lycka till så hoppas jag att vi ses på NES! Som f.ö. även är världens genom tidernas bästa spelkonsol
3 april, 2012 kl. 12:06 #141347KristianDeltagareTack Joel
Vi ses på NES, jag kommer i alla fall vara där.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.