Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Vad är ditt varumärke värt?
Etiketter: e-handelslådor, varumärke
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 6 månader sedan av Raulsvard.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2019 kl. 20:45 #186369mjoDeltagare
@Raulsvard 93610 wrote:
Varumärket är viktig del av det du säljer.
En bättre fråga är varför alla E-handlare är så urbota dåliga på att skydda sitt varumärke. Vad som står på lådan spelar ju ingen roll om det inte är skyddat.
I de flesta fall kontaktar man en advokat först när man blivit utsatt för intrång. Och då är det ofta försent. E-handlare är mycket dåliga på att arbeta proaktivt. Att först ta reda på vad som gäller och sedan börja bygga varumärke.
Om vi börjar där, så kan vi ta lådan senare.
10 maj, 2019 kl. 03:08 #186380RaulsvardDeltagareVi säljer inte förpackningarna utan maskinerna som gör dessa och ser därför vad som är på gång. Digitaltrycket kommer mer och mer för de allra minsta serierna men det ska ju till fler maskiner än så och de finns redan. De stora grossisterna vill fortsätta att sälja sina importerade lådor och har kanske inte intresse av att kunderna hoppar över ett led och går direkt på de lokala tryckerier och wellpapproducenter som jobbar med detta.
En positiv upplevelse vid ”unboxing” är en del av produkten och ger återkommande kunder som rekommenderar dig.
10 maj, 2019 kl. 03:16 #186381RaulsvardDeltagareDe riktigt stora har förstås juridiska experter som jobbar med detta. De mindre E-handlarna utsätts ibland för andra som vill åka snålskjuts på varumärket, men så har det alltid varit och kommer att förbli.
Som alltid gäller det att ligga före kopiorna och jobba med att stärka sin eget varumärke- sin logga- och E-handelsförpackningens utseende är en del av detta.17 maj, 2019 kl. 12:03 #186404Mikael JensenDeltagareHur man förpackar är en del av marknadsföringen och varumärkesbyggandet. Det kan man inte komma ifrån. För mig har det betydelse vad man säljer om man ska skylta med sitt varumärke. Vill man marknadsföra sig som ett billigt varumärke ska man också se billig ut både på websidan och i hur man förpackar. Vill man skapa en känsla av stil och kvalitet får man se till att det skiner igenom även i valet av förpackning.
Vi har löst detta genom att ha tryck på de kartonger som vi använder mest. Det är närmligen svårt när man jobbar med kartonger i så många storlekar som vi gör att få stora volymer på alla och därmed bra priser. Alltså får man välja. Sedan behöver det inte bli så dyrt som man tror att få tryck på sin kartong. Var lite tuff i förhandlingen med det företag man beställer ifrån. Sök vidare om det finns andra som kan göra det billigare.25 maj, 2019 kl. 15:41 #186421RaulsvardDeltagarePriset på E-handelsförpackningarna avgörs av teknikutvecklingen, förpackningsvalet och kostnadsnivån hos tryckeriet/wellpappfabriken.
Det ska ju både tryckas, stansas, tejpas och limmas.
Maskinerna producerar tusentals förpackningar/timme och för korta serier med eget tryck blir inställningskostnaderna förhållandevis stora. Här kommer det tekniska lösningar som får ner priset, men lokalproducerat har alltid ett högre pris än importerat.
Klart är väl, att de som är tidigt ute syns bra bland ”alla bruna lådor”.4 juni, 2019 kl. 17:38 #186442knofanDeltagareDå tänkte jag lägga till lite i tråden
Först och främst är jag inte i e-handelsbranchen först och främst. Jag distribuerar produkter för butik. Sedan jag jag en e-handel vid sidan av detta som vart igång…hela en månad
Nåväl det är välkänt att förpackningen har betydelse för framgången, därom rådet ingen tvekan. Men när man pratar om förpackningar så tänker många på den som innehåller själva produkten, inte emballaget som produkten fraktas i. Dock så gör det ganska stor skillnad.
Några invändningar i tråden har vart:
- Det är svårt/omöjligt att beställa måttanpassat
- Ingen ser förpackningen på vägen till kunden.
- Det är dyrt
Det är svårt/omöjligt att beställa måttanpassat:
Den första invändningen håller jag inte med om. Vi har kört måttanpassat i flera år och det har aldrig vart problem alls. Tala om vad du vill ha, efter 6 veckor så brukar det vara på plats. Man kan köpa en mindre volym men priset sjunker kraftigt om man beställer 1000st eller mer.Ingen ser förpackningen:
När kunden packar upp sakerna hemma så står kartongen där och påminner. Dessutom är grunden i varumeärkesbyggande att hela tiden påminna dina kunder om ditt namn. Så även om lådan bara står där några dagar/timmar så gör den sitt jobb till dig utan extra kostnad. En låda måste du ju ändå ha och då kan du lätt maximera exponeringen av ditt företag.Det är dyrt:
De ehandels-lådor vi köper är billigare att köpa, med tryck än att köpa på hylla från tex pack och plock. Även vid små kvantiteter. Så om du kan avvara kostnaden för 1000st lådor så rekommenderar jag det starkt.Jag är ett stort fan av lådor som ni kanske hör För dem som vill spara kostnader så kan man ibland använda plastpåsar. Om man har en oöm produkt iaf.
En låda som vi köpte nyligen kostade oss 4,40kr med tryck och 5000st. Den är 365x155x255mm. Detta är mycket mindre än vad en låda från hyllan kostar i samma storlek (eller nära samma storlek)
6 juni, 2019 kl. 18:48 #186447RaulsvardDeltagareVarumärkesbyggande är en hel vetenskap – av en anledning.
Man kan tycka vad man vill, men vi omges av reklam för att det har en effekt. E-handelslådor är en rätt så ny företeelse både för konsumenter/köpare och producenter av lådorna. Det gör att alla tekniska komponenter kanske inte är på plats och priset blir högre speciellt för mindre serier. Men, det ändras snabbt.6 juni, 2019 kl. 19:25 #186448knofanDeltagareEhandelslådor är inte dyra att tillverka. Om man inte skall ha något komplicerat och jag tror inte priserna kommer sjunka speciellt mycket. E-handelslådan må bara vara 15++ år men förpackningsindustrin har funnits i evighet.
Det är inte någon utveckling där som måste till för att priser skall sjunka. En slitslåda är precis så bra som den någonsin kommer att vara ?
14 juni, 2019 kl. 11:48 #186458RaulsvardDeltagareSlitslådor som transportemballage företag emellan har funnits länge och kan produceras billigt.
Det gäller dock inte de E-lådor som vänder sig direkt till konsument med litet annat utseende; de som ska gå snabbt att resa och packa manuellt, de ska kunna öppnas utan verktyg samt i vissa fall enkelt gå att returnera. Detta i kombination med kundspecifikt tryck, dvs kundens eget varumärke. Där är teknikens framkant just nu. Kanske inte billigt, men grundfrågan kvarstår, vad är det värt att visa upp sig?
Om vi följer trenden i USA så är det just det- profilering. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.