Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad är bra konvertering?
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av flying_c.
-
FörfattareInlägg
-
25 augusti, 2010 kl. 07:34 #94691niclaskDeltagare
Hej på er.
Ja vad är bra konvertering, mitt besökarantal ligger o flämtar på 7-15 besök per dag. Har nyligen lanserat ett gäng iPhoneskal för 3 och 4G, har sålt 8 skal under en månad.
Tar jag 30 dagar ggr säg 12 unika besök per dag blir det 360 unika besök per månad, då ligger säljet på eller konverteringen på ca 2%.
Är 2 % hyffsat?? Är det tillförlitlig data att gå på? Kan jag på något sätt öka min försäljning med denna information?
Mvh
Niclas
25 augusti, 2010 kl. 08:00 #113510ParvelitoDeltagare2% är väl så där, det beror lite på vilken kvalitet du har på besökarna. Är det besökare du får genom att betala 50 öre klicket och var 50:e handlar så kostar varje order dig 25kr. Det borde bli en bra affär för dig, och vad du behöver göra är att försöka hitta fler 50-öresbesökare med samma köplust.
Är det däremot sökord som kostar dig 15kr/klicket på Google så kostar ju varje order vid 2% konvertering 750kr, och det är det få som går i land med. Betalar man 15kr/klicket så vill jag påstå att allt under 10% är en usel konvertering, möjligen undantaget om man säljer produkter med en mycket hög köpeskilling.
Jag brukar själv vara lite fundersam till om något klick är värt mer än 0,5% av den genomsnittliga ordersumman.
25 augusti, 2010 kl. 15:40 #113537niclaskDeltagareNä utan de har kommit in från olika håll, kör ingen marknadsföring what so ever. Så egentligen kanske konvertering är betydligt bättre för jag kan inte tänka mig att att de som kommer in på min webbplats söker efter just iPhoneskal, inget vet ju om dessa.
/ N
25 augusti, 2010 kl. 16:12 #113541RikardDeltagareDessa siffror är inte tillräckliga att dra några statistiska slutsatser ifrån alls. Urvalet är för litet. Konverteringen skiljer sig oerhört mellan olika branscher och jag tror inte att någon kan sätta upp en snittkonvertering för hela e-handelsbranschen som du kan förhålla dig till. Jag tror dock att flera av oss skulle vara oerhört glada om vi kom upp i 10% konvertering och de flesta skulle vara missnöjda med under 1%.
26 augusti, 2010 kl. 04:45 #113561flying_cDeltagareJag kan rekommendera Call to action.
Riktigt bra bok om conversion rate, olika exempel och hur man okar den.
29 augusti, 2010 kl. 22:00 #113639EkorrenDeltagare@flying_c 9203 wrote:
Jag kan rekommendera Call to action.
Riktigt bra bok om conversion rate, olika exempel och hur man okar den.
Tack för det, har precis lagt en order för boken hos Adlibris. Nu väntar vi bara på att min conversion rate ska explodera!
5 september, 2010 kl. 16:05 #113850flying_cDeltagareEtt annat tips är att lära sig mycket om google analytics.
Googla runt, se på video YouTube – googleanalyticss kanal och läs dig till en massa bra kunskap.Analytics är finfint anpassat för ehandel i alla fall enligt mig.
7 september, 2010 kl. 21:01 #113918melnDeltagareSom min namne Rikard säger är det alldeles för lite trafik för att fundera över conversion rate. Fokusera på att öka trafiken istället.
Kollade på din sida och rakt av kan jag rekommendera dig att korrigera beskrivningstexterna. Ex. på iPhone-skal-sidan är grammatiken inget att hänga i julgranen, med meningar som denna: ”Den mest kändis tätaste och glamour ägda iphoneskalet är nu utsett.”
Är du själv inte bra på att skriva säljande texter rekommenderar jag att du hittar någon som kan hjälpa dig. Det kan låta hårt, men det inger helt enkelt inget förtroende med särskrivningar och konstig grammatik, och det lär absolut sänka dina conversion rates.
Ett tips till: Förtydliga priset och gör det _enkelt_ att hitta Köp-knappen (nu är den nästan gömd, längst ner på sidan, långt ifrån ”prislappen”).
9 september, 2010 kl. 19:00 #113964flying_cDeltagareOch som ett tips har du gamla klarnaloggan i kassan.
Nya finns här: Downloads – Klarna integration guideÄr lite arbetsskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.