Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad anser du vara en bra marginal på en vara?
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2012 kl. 16:09 #97474Fredrik-SDeltagare
Hej,
Är i planeringsstadiet kring att starta en e-butik. Sitter och räkna hit och dit på olika sorters varor inom ett segment jag tänkt sälja.
Tanken är att starta en första e-butik för att ge mig erfarenhet och i framtiden kunna starta fler e-butiker med mer erfarenhet i ryggen. Så det är inget jag ska försörja mig på utan mest bygga erfarenhet och kapital i den utsträckningen det går.
Därför undrar jag vad du anser vara en bra marginal på en vara? Vad ska marginalen vara för att den ska vara värd för dig att sälja? Hur tänker du?
Man kan säkert räkna lite olika på det här. Men eftersom jag inte tänkt plocka ut någon lön så räknar jag så långt som till vad företaget tjänar på varan efter all moms och fraktavgifter till kund är klara.
Jag sitter och kollar på en vara som jag kommer köpa in som kostar 112 kr och efter all moms, tull och fraktavgift till kund är klar så har företaget tjänat 102 kr på denna varan.
Är detta en för liten marginal generellt? Eller är det en motiverad vara att sälja sett till vad jag tjänar på den? Hur och vad tar du med i beräkningarna när du räknar på marginaler på varor?
/Fredrik-s
25 februari, 2012 kl. 16:29 #137532PrixDeltagareDet beror helt på vad man säljer! Tjänar du en hundralapp på en vara efter alla omkostnader så är det svinbra om vi pratar en film/cd-skiva (där du kanske säljer 50 st/månaden) men det skulle vara uruselt om du säljer en bil där du säljer 1/månaden.
Nu tror jag inte det är bilar så generellt låter det bra men att starta ehandel utan avsikt att plocka ut lön ogillas från många och inte minst kommer du ogilla det själv när du märker vilket jobb det är om man vill göra det bra.
25 februari, 2012 kl. 16:54 #137533Fredrik-SDeltagareDet är sant, förstår att det är svårt att säga. Det handlar i generell beskrivning om smycken.
Kanske ska sägas att i mina omkostnader så ingår paketering och försändelse av varan, dvs jag sköter inte hanteringen av att skicka varorna till kund utan det gör tredje part. Det jag kommer att sköta är kundsupport, beställning av varor, e-butiken, samt skicka meddelande till min ”paketerare” när en beställning kommit in.
Lönbiten förstår jag är lite galet att utelämna. Men detta är mest för att ge mig erfarenhet och bygga kapital sakta.
25 februari, 2012 kl. 17:56 #137534pyhobbyDeltagareJag håller med Prix till stor del.
”Men detta är mest för att ge mig erfarenhet”
Just för att du ska få så bra erfarenheter som möjligt tycker jag du ska skrota inställningen att du inte ska tjäna pengar på ditt företag.
När du sedan ska växla över till högre marginaler kommer du stöta på mer motstånd, motstånd som det är bättre du lär dig att leva med från början.Lycka till med din butik!
25 februari, 2012 kl. 18:21 #137536hansandersDeltagareTänk i stället så här: Vad är de flesta potentiella kunderna villiga att betala ?
Om du från det bruttopriset får en OK marginal så jättebra.
Om däremot din brutto- resp nettovinst blir för dålig, kanske du köper in för dyrt eller också behöver varumärket boostas.
I princip kan man prissätta på tre olika sätt:
1. Utgå från inköpspris och lägg på X% för önskad marginal.
2. Kolla marknadspriserna och kör samma.
3. Undersök vad ”marknaden” är villig att betala, och anpassa till det.Idealet är om man kan erbjuda ett mervärde samtidigt som man kör efter alt. 3
25 februari, 2012 kl. 18:51 #137537Jimmy OstromDeltagareMen räknar du rätt?
Skriv istället vad varan kostar när den finns i Sverige (så slipper du skriva exakt pris) ex moms.
Sen vad varan kostar ut till kund inkl moms (eller ex).
Så kan vi se om du räknar rätt.
Sen att räkna en marginal utan att ta med lön osv är bara dumt, eller rent ut sagt skitkorkat!
För det första kommer du fatta snart att det inte kommer funka och då ska du höja priserna, då kommer dina kunder att svika dig och till slut kommer du sitta med inga pengar på kontot och med XXX timmar för skit och ingenting.
Så vill du även att vi ska kolla så du räknar rätt så ut med lite mer siffror, är så otroligt många som har problem med att räkna marginaler så ta det säkra före det osäkra.
@Fredrik-S 36001 wrote:
Hej,
Är i planeringsstadiet kring att starta en e-butik. Sitter och räkna hit och dit på olika sorters varor inom ett segment jag tänkt sälja.
Tanken är att starta en första e-butik för att ge mig erfarenhet och i framtiden kunna starta fler e-butiker med mer erfarenhet i ryggen. Så det är inget jag ska försörja mig på utan mest bygga erfarenhet och kapital i den utsträckningen det går.
Därför undrar jag vad du anser vara en bra marginal på en vara? Vad ska marginalen vara för att den ska vara värd för dig att sälja? Hur tänker du?
Man kan säkert räkna lite olika på det här. Men eftersom jag inte tänkt plocka ut någon lön så räknar jag så långt som till vad företaget tjänar på varan efter all moms och fraktavgifter till kund är klara.
Jag sitter och kollar på en vara som jag kommer köpa in som kostar 112 kr och efter all moms, tull och fraktavgift till kund är klar så har företaget tjänat 102 kr på denna varan.
Är detta en för liten marginal generellt? Eller är det en motiverad vara att sälja sett till vad jag tjänar på den? Hur och vad tar du med i beräkningarna när du räknar på marginaler på varor?
/Fredrik-s
25 februari, 2012 kl. 19:04 #137538LiniverDeltagareDet där beror ju helt på vilken bransch det är man verkar i. Säljer du dvs filmer eller hemelektronik så är det låga marginaler som gäller. På filmer ska man nog vara glad om det 20% marginal. Säljer du däremot kontorsmaterial så är katalogpris minst 50% marginal. Och miljö/pirattoner mer än så.
25 februari, 2012 kl. 22:13 #137543ParvelitoDeltagare@Fredrik-S 36001 wrote:
Därför undrar jag vad du anser vara en bra marginal på en vara? Vad ska marginalen vara för att den ska vara värd för dig att sälja? Hur tänker du?
Jag sitter och kollar på en vara som jag kommer köpa in som kostar 112 kr och efter all moms, tull och fraktavgift till kund är klar så har företaget tjänat 102 kr på denna varan.
Är detta en för liten marginal generellt? Eller är det en motiverad vara att sälja sett till vad jag tjänar på den? Hur och vad tar du med i beräkningarna när du räknar på marginaler på varor?
Man börjar med att beräkna en bruttomarginal. Den räknas ut så här:
Försäljningspris exkl moms – landed cost för produkten delat med försäljningspriset exkl moms. (Landed cost är varan inköpspris samt hemtagningskostnader inkl eventuell tull).
Då har du fått fram hur stor del av din omsättning som du har för att täcka andra kostnader med, inkl din och anställdas löner.Bra företag i modebranschen brukar ligga lite över 60%, sällan över 65%. Ramlar man där ned under 50% så brukar siffrorna bli röda eftersom det kostar väldigt mycket pengar att sälja mode.
Låt oss anta att du annonserar på Google Adwords, och betalar i snitt 1,80kr/klick. Om du då har 2% konvertering så betalar du 90kr per beställning i marknadsföringskostnad.
Och utifrån det så låter inte en dryg hundring i täckningsbidrag som någon våt dröm precis. Dessutom vet du ännu inte om det går att sälja för det priset, du kanske måste krypa ned en bit till för att få kunderna att nappa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.