Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Utvärdering Specter i samband med Magento
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 7 månader sedan av B2C-B2B.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2016 kl. 07:20 #182153OscarJDeltagare
@MagnusJohansson 87725 wrote:
Håller med. Det är bökigt att behöva tänka på att man också måste in Klarna och kreditera. Jag har för mig att vi hade lite problem med kreditfakturor i början när det handlar om öresutjämning. Vi var tvungna att gå in och ändra någon öresavrundningsinställning i Specter (en gång) för att det skulle fungera bra.
Det som hände var att när Klarna skickar den där veckofilen till Specter så kunde det ibland saknas några ören när kreditfakturor använder vilket ledde till att fakturorna inte alltid betalmarkerades.
Varför? Ska man inte som handlare bestämma själv hur man vill avrunda saker? Hade varit bättre om de tog höjd för detta redan när ordern skapades.
Eller räknar de av sin avgift även på köp som krediteras?
11 augusti, 2016 kl. 09:12 #182154MagnusJohanssonDeltagare@OscarJ 87841 wrote:
Varför? Ska man inte som handlare bestämma själv hur man vill avrunda saker? Hade varit bättre om de tog höjd för detta redan när ordern skapades.
Eller räknar de av sin avgift även på köp som krediteras?
Hej Oscar. Nej det var inget med avgiften Klarna tar ut. Felet uppstod aldrig om man krediterade hela artiklar utan bara om man exempelvis ska kreditera en artikel med 50%.
Det var något i stil med följande:
1. Man klickar i Specter på skapa kreditfaktura, fyller i 50% i rabatt på varan vilket kanske gör att kreditfakturan blir på 33,33 kr exkl. moms och inkl moms 41,66. Kommer inte ihåg om summan längst ner på kreditfakturan var med öresavrundning eller inte.
2. Sedan går man in på Klarna och klickar på delkreditera (eller vad det heter) och sedan ”lägg till artikel”. Sedan anger man kanske ”skadad vara” som benämning och ett visst minusbelopp inkl. moms. Jag kommer inte ihåg om man här skulle ange med eller utan öresavrundning.
3. Sedan väntar man tills Klarna skickar över filen till Specter och normalt sätt så ska originalfakturan då sättas som betald. Men ibland saknades det några ören eller om det var för mycket inbetalt så fakturan betalmarkerades inte.Men detta fel har vi alltså inte längre efter att ha ändrat någon öresavrundningsinställning i Specter.
11 augusti, 2016 kl. 12:17 #182155OscarJDeltagare@MagnusJohansson 87842 wrote:
Hej Oscar. Nej det var inget med avgiften Klarna tar ut. Felet uppstod aldrig om man krediterade hela artiklar utan bara om man exempelvis ska kreditera en artikel med 50%.
Det var något i stil med följande:
1. Man klickar i Specter på skapa kreditfaktura, fyller i 50% i rabatt på varan vilket kanske gör att kreditfakturan blir på 33,33 kr exkl. moms och inkl moms 41,66. Kommer inte ihåg om summan längst ner på kreditfakturan var med öresavrundning eller inte.
2. Sedan går man in på Klarna och klickar på delkreditera (eller vad det heter) och sedan ”lägg till artikel”. Sedan anger man kanske ”skadad vara” som benämning och ett visst minusbelopp inkl. moms. Jag kommer inte ihåg om man här skulle ange med eller utan öresavrundning.
3. Sedan väntar man tills Klarna skickar över filen till Specter och normalt sätt så ska originalfakturan då sättas som betald. Men ibland saknades det några ören eller om det var för mycket inbetalt så fakturan betalmarkerades inte.Men detta fel har vi alltså inte längre efter att ha ändrat någon öresavrundningsinställning i Specter.
Aha! Nu förstår jag. Det lät lite knasigt för mig. Men sen börjar jag sakta men säkert sätta mig in i fler och fler ehandel system m.m.:cool:
20 december, 2016 kl. 20:54 #182989snartehandlareDeltagareEfter över ett halvår med Specter så har vi stött på med ofantligt mycket problem.
Ett skräckexempel är t.ex att det inte ens går att skriva ut en plocklista i Specter. Skriver du ut en plocklista måste du bläddra igenom alla sidor med ordrar, och orderstatusen går inte heller att filtrera på. Så om du har 30 sidor, med 30 ordrar per sida (Specter kan visa max 30 ordrar per sida) så måste du bläddra igenom alla, och markera ALLA sidor en och en, därefter välja ”skriv ut samlingsplocklista”.
Även när detta är gjort så kommer ÄNDÅ produkter som redan har levererats med i plocklistan om produkten kommer från en order som är delleverad. Det är helt uselt.
Det värsta av allt är att Specter inte kan göra något åt det alls enligt dem. Dem har sedan vi börjat med dem hållt på med en uppgradering till Svea eller något liknande och inte kunnat göra något.
Så, om ni vill vara bundna till ett affärssystem som inte alls kan utföra vanliga enkla funktioner så är det bara att välja Specter. De kan för övrigt inte heller ordna något alls åt en då de hela tiden är upptagna med en uppgradering.
VÄLJ EJ SPECTER!!!
21 december, 2016 kl. 06:07 #182990KockenDeltagareVi har Specter och upplever samma att utvecklarna där ha jobbat med någon koppling mot Svea det senaste året. Antingen är de väldigt långsamma eller så blir det en hejdundrande superduper koppling.
Vi har efterfrågat en del grundläggande funktioner och påvisat en del buggar. Men vi har inte fått svar från ”Produktägarna” om de kommer att ordnas eller ej. Produktägarna går inte att få tag i på telefon och alla mejl till dem ska gå genom Supporten.
21 december, 2016 kl. 09:15 #182991SabbacusDeltagare@Kocken 88918 wrote:
Produktägarna går inte att få tag i på telefon och alla mejl till dem ska gå genom Supporten.
http://www.specter.se/om-specter/
Det finns två produktägare på sidan, båda med telefonnummer. En av de har en e-postadress på sidan och den andres e-postadress är tämligen lätt att gissa.
21 december, 2016 kl. 09:26 #182992donkeypunchDeltagareSpecter är ett system som är till för nystartade butiker. På gott och ont.
Man får ju en del grundläggande funktioner till en fast kostnad istället för att behöva programmera det själv. Men å andra sidan är dem ju helt odugliga på att ta till sig oss ehandlares önskemål och det tar bokstavligt talat år för dem att åtgärda vissa buggar/problem i deras system.
Det är nog tyvärr det man får räkna med när det gäller Specter, det har jag fått lära mig efter 4 år med dem.
Det verkar dessutom som att det inte är Specter själva som har egna tekniker osv, utan dem verkar anlita någon form av konsultfirma som programmerar åt dem. Säkert därför allt tar tid.
21 december, 2016 kl. 10:42 #182993Stefan72DeltagareFast det här är väl en grej med de flesta färdiga paketlösningar där man får en kostnad och man får ett paket med funktioner. Det finns alltid buggar som dyker upp, det finns alltid funktioner man själv vill ha och menar på att alla vill ha. osv osv. Ett system som är perfekt för varje enskild kostar flera miljoner att ta fram, då får man ju ställa det i relation till de tusenlappar de tar för enklare system. Det finns liksom inte resurser eller möjligheter att tillgodose alla i ett sådant system.
Jag skulle nog vilja gissa att det troligtvis inte finns något system på marknaden som fungerar klockrent och de tar fram önskade funktioner på nolltid. Förutom de som byggs för varje enskild kund då för miljoner……..21 december, 2016 kl. 14:17 #182994QarillionDeltagareVi har själva kört igenom Visma, Fortnox, Specter och Pyramid.
Man kan nog med lätthet säga att man får vad man betalar för Specter är ganska billigt system, med limiterade funktioner.
När man vuxit ut det eller inte är nöjd med funktionerna eller funktionaliteten som erbjuds så kan det vara värt att kolla runt och se om det finns något annat system som erbjuder det man söker. Dock så brukar prislappen då också stiga, så man får ställa allt i relatet med varandra helt enkelt.
22 december, 2016 kl. 16:13 #183001Patrik_SpecterDeltagareSpecter vill tacka för ert engagemang i denna forumtråd, som vi givetvis följer och tar till oss av er feedback.
Ett problem som nämns ovan gäller vid ett visst scenario när man skriver ut samlingsplocklistor. Vi vill passa på att meddela att vi kommer åtgärda detta så fort som möjligt.
Vi vill även förtydliga lite då det skrivits några påstående som blir missvisande.
På Specter arbetar det idag 31 personer. Våra två produktutvecklingsteam är helt ”inhouse”, vi anlitar inga externa programmerare när det gäller utvecklingen av vårt affärssystem. Det är enkelt att hitta oss alla på http://www.specter.se/om-specter, vi välkomnar gärna en dialog.
Vi arbetar löpande med produktutveckling, nyheter om uppdateringar och nya lösningar finns både på vår hemsida och direkt i affärssystemet (versionsmeddelande). Dock är det som leverantör av ett standardsystem en utmaning att tillgodose allas önskemål till 100 %. Att underlätta arbetsdagen för e-handlare är (och har alltid varit) ett högt prioriterat fokusområde för oss och vi ser fram emot att fortsätta med detta fokus under 2017.
Passar även på att önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År!
Patrik Johansson
Specter AB -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.