Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Utvärdering Specter i kombination med Textalk
- Detta ämne har 43 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Magento.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2012 kl. 12:20 #149278X-HandelDeltagare
@Kocken 48863 wrote:
Vad vi inte använder men skulle vilja är bokföring och orderhantering direkt i Specter. Tyvärr kräver det för många klick per order för att det ska kännas bra, så vi har hoppat det. När/om de lägger till bulkhantering av ordrar kommer vi att använda det fullt ut.
Hej Kocken!
Vi planerar att köpa en koppling mellan Askås och Specter just för att sköta det mesta av administrationen i Specter. Att Specters orderhantering är så pass osmidig att ni föredrar webbutikens låter oroväckande. Känns som man tappar en del när Specter inte har tillgång till orderdata.
Har ni diskuterat detta med Specter? Hur har de reagerat?
Hur mycket längre tid tar det att hantera ordrar i Specter?26 juli, 2012 kl. 16:36 #149302Richie72Deltagare@Kocken 48863 wrote:
Tyvärr kräver det för många klick per order för att det ska kännas bra, så vi har hoppat det. När/om de lägger till bulkhantering av ordrar kommer vi att använda det fullt ut.
Rätta mig gärna om jag har fel där angående Specters orderhantering.
Du har helt rätt, det är extremt omständigt. Jag har haft kontakt med dem angående detta men de är helt oförstående och tycker att ”skriver ni kunder ut fakturor innan man plockat ordern så gör ni bara fel, därför utvecklar vi inte det till er”. Jättekonstig attityd. De förstår inte hur viktigt det är att komma ner i tid per order och att vi faktiskt har järnkoll på våra lagersaldon.
Vi kommer antagligen behöva byta affärssystem eftersom de inte verkar lägga någon kraft på att göra det smidigare.
Lagersaldo tycker jag fungerar bra.
Supporten är helt fantastisk så det är synd att de inte kan utveckla en smidigare orderhantering.27 juli, 2012 kl. 15:15 #149350specterabDeltagareAlltid intressant att höra vad kunder och andra tycker om det vi gör, även om det inte alltid är positiva åsikter. Men, då finns ju chans att bli bättre.
Ett par saker kring snabbleverans som kanske inte kommit fram:
– Först printar man plocklistorna i batcher om upp till 30 st. Plocklistorna har en streckkod på sig för att hämta upp ordern för utleverans. Kan skrivas på en vanlig butikskvittoskrivare dessutom. Ett klick ->30 listor.
– Man ska inte behöva klicka, bara slå Enter två gånger om allt stämmer. Fokus ligger på ”leverera och fakturera-knappen”. Om plocket INTE stämmer med ordern kan man i detta läget dessutom justera vad som levereras, för restorderhantering.
– Det går att konfigurera vad som ska hända beroende på betalsätt, dvs ska det skrivas ut en faktura/kortkvitto för att lägga i lådan, ska det i stället mailas en faktura/kortkvitto etc. Detta är en konsultinsats på någon timma eller två beroende på hur era behov ser ut.
Tanken med snabbleverans är att man vid ETT tillfälle får ut alla dokument inkl. adressetikett, skickar leveransbekräftelsemail på leverans till kunden inkl. Unifauns kollinummer, mailar faktura/kortkvitto, aktiverar dragningar av kort eller skapar Klarnafaktura samt gör utleveransen från lagret.
Allt detta med en scanning och för det mesta två enterslag, adressetiketten spottas dessutom ut av printern direkt. Vad vinner man?
– Man slipper sortera order och adressetiketter som annars hade varit två högar i skrivaren. Det tar också tid att göra, jämför med två enterslag.
– Man slipper sorteringsfel. Sortering är för många en källa till fel, man råkar blanda order och adressetikett, vilket ger felleveranser och reklamationer.
– man slipper korrigera felaktiga dragningar/aktiveringar. Om trots allt inte har alla saker på lager, och man har aktiverat Klarna eller gjort en kortdragning måste man gå in i de back officesystemen för att korrigera dragningen/aktiveringen.
– Inga efterkorrigeringar av lagersaldo på grund av lagersaldon inte varit helt uppdaterade, dvs man har utlevererat saker i systemet som inte finns i verkligheten.
– Kollinumren är automatiskt inlästa.
– Adresslappen skrivs ut helt automatiskt, precis när rätt kartong är framför användaren.
– Man har stenkoll på vilka order som är levererade eller inte, inga papper som kan ligga runt om i lagret i olika stadier.
Naturligtvis finns det lägen då ett annorlunda flöde skulle vara att föredra, och vi säger inte att vi aldrig kommer att bygga det. Det vi säger är att ge tänket en chans, för de flesta innebär det kortare tid totalt, när man tar med alla felkällor som försvinner m.m. Vi har flera kunder med stora ordervolymer som implementerat detta och är väldigt nöjda.
Vi ser massor av möjligheter till förbättringar, allt från att använda pekplattor och scanners ute i lagret och helt hoppa över plocklistan till att göra bulkhantering av den typ Ritchie pratar om.
Det beror så mycket på vilken typ av hantering företaget har, är det typ en artikel till 10.000 kunder eller är det många olika artiklar per order? Det ställer helt olika krav på affärssystemet. Ett affärssystem blir aldrig färdigt.
Trevlig helg!
/Lennart
27 juli, 2012 kl. 17:02 #149353X-HandelDeltagareMycket intressant läsning, Lennart. Jag gillar att ni visar att ni tänker på de stora frågorna inom lagerhantering och best practices då det känns att sådant ofta försvinner i diskussionerna om WMS:er.
Även om jag tycker att era säljare på telefon har varit hjälpsamma så känner jag att det saknas lösningsguidande initiativ där man som kund lotsas mot rätt lösning och implementation utifrån sina behov och planer. Nu har ni säkert klassisk konsultation med konsultsamtal men oftast är detta kostnadsmässigt inget alternativ för småföretag
Vad tror du om att ni på Specter skriver ihop ett gäng white papers om effektiv lagerhantering för små- och medelstora företag som vill använda er produkt? Ni skulle kunna ha olika case som ni utgår ifrån och detaljerat redogör för rutiner och arbetsprocesser inkl. IT-system och utrustning. Jag tror att det skulle gagna er enormt mycket då det även skulle utbilda framtida kunder i er filosofi, vilket borde underlätta allt ifrån sälj till support när man har ett gemensamt språk och samma referensram.
Har nämligen sökt efter liknande resurser som detaljerat redogör för best practices i lager men tyvärr har jag ännu inte hittat något. Vilket kanske inte är så konstigt då WMS:et till så stor grad styr hur man arbetar rent operativt.
27 juli, 2012 kl. 19:25 #149357Richie72DeltagareHej Lennart
Trevligt att du tar dig tid besvara lite frågor och ge lite information här i tråden.Jag har skrivit några synpunkter på det du skrivit nedan.
@specterab 48946 wrote:
– Först printar man plocklistorna i batcher om upp till 30 st. Plocklistorna har en streckkod på sig för att hämta upp ordern för utleverans. Kan skrivas på en vanlig butikskvittoskrivare dessutom. Ett klick ->30 listor.
– Man ska inte behöva klicka, bara slå Enter två gånger om allt stämmer. Fokus ligger på ”leverera och fakturera-knappen”.
Har man Klarna faktura som vi använder så måste man klicka ur en ifylld box innan man kan gå vidare. Så det stämmer inte helt. Dessutom tar det 4-5 klick som jag skrivit tidigare i tråden.
Tanken med snabbleverans är att man vid ETT tillfälle får ut alla dokument inkl. adressetikett, skickar leveransbekräftelsemail på leverans till kunden inkl. Unifauns kollinummer, mailar faktura/kortkvitto, aktiverar dragningar av kort eller skapar Klarnafaktura samt gör utleveransen från lagret.
Poängen är ju att det blir ett tillfälle EXTRA PER BESTÄLLNING.
Allt detta med en scanning och för det mesta två enterslag, adressetiketten spottas dessutom ut av printern direkt. Vad vinner man?
– Man slipper sortera order och adressetiketter som annars hade varit två högar i skrivaren. Det tar också tid att göra, jämför med två enterslag.
– Man slipper sorteringsfel. Sortering är för många en källa till fel, man råkar blanda order och adressetikett, vilket ger felleveranser och reklamationer.Adressetiketten sitter på plocksedeln, det finns ingen hög med adressetiketter, det är inte ett problem längre.
– man slipper korrigera felaktiga dragningar/aktiveringar. Om trots allt inte har alla saker på lager, och man har aktiverat Klarna eller gjort en kortdragning måste man gå in i de back officesystemen för att korrigera dragningen/aktiveringen.
Här tycker jag du missar en stor poäng. Problemet när man sålt en produkt (vilket man gjort om det kommit in i Specter) som inte finns i lager måste man kontakta kunden, det tar tid och är ett tidsödande arbete. Att kreditera en kortdragning och en faktura är gjort på några minuter. Dessutom måste man ändå kreditera kortbetalningen om man som vi har debitering på kortet vid köpet.
– Inga efterkorrigeringar av lagersaldo på grund av lagersaldon inte varit helt uppdaterade, dvs man har utlevererat saker i systemet som inte finns i verkligheten.
– Kollinumren är automatiskt inlästa.
– Adresslappen skrivs ut helt automatiskt, precis när rätt kartong är framför användaren.
– Man har stenkoll på vilka order som är levererade eller inte, inga papper som kan ligga runt om i lagret i olika stadier.Ovanstående punkter tycker jag är helt fel. Ditt affärssystem ska lösa MINA problem men du pratar om DINA problem. Ovanstående är inget problem för oss. Det är här du inte förstår, vi har ett annat logistikflöde än du är van vid. Istället för att antingen säga
a, vårt system är inte anpassat för din verksamhet och kommer inte bli heller tyvärr
eller
b, vi ska se vad vi kan göra för att underlätta för din typ av verksamhetså säger du åt mig vilka problem du tror jag kan få. Men jag kan min egen verksamhet.
Naturligtvis finns det lägen då ett annorlunda flöde skulle vara att föredra, och vi säger inte att vi aldrig kommer att bygga det. Det vi säger är att ge tänket en chans, för de flesta innebär det kortare tid totalt, när man tar med alla felkällor som försvinner m.m. Vi har flera kunder med stora ordervolymer som implementerat detta och är väldigt nöjda.
Vi ser massor av möjligheter till förbättringar, allt från att använda pekplattor och scanners ute i lagret och helt hoppa över plocklistan till att göra bulkhantering av den typ Ritchie pratar om.
Kul att ni ser den möjligheten, jag hoppas ni kan utveckla den funktionen, då skulle jag rekommendera ert system till alla.
Det beror så mycket på vilken typ av hantering företaget har, är det typ en artikel till 10.000 kunder eller är det många olika artiklar per order? Det ställer helt olika krav på affärssystemet. Ett affärssystem blir aldrig färdigt.
Det skulle vara väldigt intressant att veta vad ni jobbar med och vad ni har för prioritet på saker och ting. Som det är nu har jag ingen aning vad ni prioriterar.
E-handeln utvecklas väldigt snabbt och mindre e-handlare som jag behöver nya funktioner hela tiden. Jag förstår att ni inte hinner utveckla allt som efterfrågas. Speciellt eftersom ni arbetar i en miljö som är beroende av många andra som Klarna, Textalk, DIBS, banker osv. Jag förstår och respekterar att ni inte kan tillgodose allas behov och att ni inte alltid kan veta hur framtiden ser ut.
Men det skulle vara trevligt med information om hur ni tänker kring ert affärssystem och hur ni ska utveckla systemet de närmaste månaderna och åren. Som det är nu kan jag som kund inte vet vad jag ska förvänta mig och då blir det svårt att välja system för framtiden.
120 beställningar per dag betyder 240 min extra i ert system vilket motsvarar en halvtidstjänst. Då blir ert system plötsligt extremt dyrt. Jag hoppas du förstår det argumentet.
Det här vill jag ha.
En hög med 30 plocksedlar i kronologisk ordning som idag.
En hög med 30 fakturor/kvitton i samma kronologiska ordning med en extra knapptryckning (möjlighet att välja annan skrivare/fack).
Sen kan plockpersonalen ta en plocklista och faktura och slippa det extra momentet med inscanning.På det skulle vi spara ungefär 2 (kanske mer) minuter per order. Har vi då en saknad vara på var femte beställning så är det ändå lönsamt.
Jag passar också på att önska trevlig helg.
/RichardEdit: Lennart om du någon gång är i Stockholm är du mycket välkommen att besöka oss får du se hur vi jobbar, har jag riktig tur är det du som förbättrar mitt flöde har jag tur kanske du får ökad förståelse för mitt behov.
27 juli, 2012 kl. 19:50 #149359GregerADeltagareJag hoppar in lite även om jag inte använder varken Specter eller Textalk eftersom många av punkterna nog egentligen gäller de flesta system.
Det skulle vara väldigt intressant att veta vad ni jobbar med och vad ni har för prioritet på saker och ting. Som det är nu har jag ingen aning vad ni prioriterar.
Detta lider jag också av med Mamut – och förmodligen gäller det i princip alla system. Supporten är ett stort svart hål där man kan stoppa in önskemål, men man har inte en aning om ifall de kommer att impementera det, och i så fall när. Därför lägger man en del tid på att bygga på lösningar som egentligen borde finnas inbyggda. Jag har viss förståelse för att man inte vill berätta för sina konkurrenter vad man håller på med, men med den öppenhet vi lever med idag så känns ändå det tankesättet lite föråldrat. Trots allt så byter folk inte affärssystem särskilt ofta när de väl valt. Det är nämligen alldeles för jobbigt. Så att konkurrenten skulle sno ens kunder om de kom ut med en ”enklicks-funktion” en månad innan tror jag inte alls är någon reell risk.
När det gäller flödet så har jag det lite mer konservativa sättet, och vi packar, frakthanterar och fakturerar en order i taget, bl.a för att minska risken för sammanblandning. Det tar i allmänhet minst 10ggr längre tid att rätta till ett fel än att göra fel, så man behöver inte göra så jättemånga fel innan den eventuella mertiden ändå är intjänad.
Men jag skall absolut inte säga att det ena eller andra sättet är fel. Klarar man att jobba med två högar med papper och aldrig blandar ihop dem så skall man naturligtvis göra det. Och ett system bör ju inte vara så stelbent att man bara kan jobba på ett enda sätt. Därmed inte sagt att ett system skall stödja alla tänkbara arbetssätt. Men det måste finnas flexibilitet. Ofta är det faktiskt ganska små detaljer som avgör om man väljer det ena systemet eller det andra. Det kan vara ett extra fält i produktbeskrivningen, eller en extra rapport, eller lite färre klick som är tungan på vågen.
27 juli, 2012 kl. 20:57 #149371JimmyDeltagareVi har precis börjat använda Specter och håller på att anpassa oss till det nya flödet. Jag vill gärna kommentera Lennarts svar. Vi har säkert en del kvar att lära oss om Specter.
@specterab 48946 wrote:
Alltid intressant att höra vad kunder och andra tycker om det vi gör, även om det inte alltid är positiva åsikter. Men, då finns ju chans att bli bättre.
Ett par saker kring snabbleverans som kanske inte kommit fram:
– Först printar man plocklistorna i batcher om upp till 30 st. Plocklistorna har en streckkod på sig för att hämta upp ordern för utleverans. Kan skrivas på en vanlig butikskvittoskrivare dessutom. Ett klick ->30 listor.
– Man ska inte behöva klicka, bara slå Enter två gånger om allt stämmer. Fokus ligger på ”leverera och fakturera-knappen”. Om plocket INTE stämmer med ordern kan man i detta läget dessutom justera vad som levereras, för restorderhantering.
För oss räcker det aldrig att bara trycka Enter här. Vi har Varubrev som standard och behöver fylla i en vikt på ordern innan vi behöver KLICKA på ”Leverera och Fakturera”
– Det går att konfigurera vad som ska hända beroende på betalsätt, dvs ska det skrivas ut en faktura/kortkvitto för att lägga i lådan, ska det i stället mailas en faktura/kortkvitto etc. Detta är en konsultinsats på någon timma eller två beroende på hur era behov ser ut.
Går det här att få Klarna fakturan utskriven? Idag dyker Klarna fakturan upp i ett nytt fönster och vi behöver KLICKA på skrivar ikonen och KLICKA på ”skriv ut” och sedan KLICKA för att stänga fönstret.
Tanken med snabbleverans är att man vid ETT tillfälle får ut alla dokument inkl. adressetikett, skickar leveransbekräftelsemail på leverans till kunden inkl. Unifauns kollinummer, mailar faktura/kortkvitto, aktiverar dragningar av kort eller skapar Klarnafaktura samt gör utleveransen från lagret.
Allt detta med en scanning och för det mesta två enterslag, adressetiketten spottas dessutom ut av printern direkt. Vad vinner man?
Vi ser massor av möjligheter till förbättringar, allt från att använda pekplattor och scanners ute i lagret och helt hoppa över plocklistan till att göra bulkhantering av den typ Ritchie pratar om.
Det beror så mycket på vilken typ av hantering företaget har, är det typ en artikel till 10.000 kunder eller är det många olika artiklar per order? Det ställer helt olika krav på affärssystemet. Ett affärssystem blir aldrig färdigt.
Trevlig helg!
/Lennart
Jag gillar Specters tänk med att man scannar plocklistan och att allt skrivs ut med två enterslag vi packbordet. Frågan för oss just nu är om det går att få och fungera?
Vi skickar våra ordrar som Varubrev eller myPack. Valet gör vi när vi står och packar beställningen och har vägt den.
Här skulle jag gärna se att Specters system var lite smart. Att man kan ställa in så att den väljer leveransmetod beroende på vikt och ordervärde.Richie, du skriver att du har dina adressetiketter på plocklistorna? Skickar du alla ordrar som Porto Betalt då eller?
27 juli, 2012 kl. 21:40 #149374Richie72Deltagare@Jimmy 48958 wrote:
Richie, du skriver att du har dina adressetiketter på plocklistorna? Skickar du alla ordrar som Porto Betalt då eller?
Jepp. tiotecken
28 juli, 2012 kl. 17:37 #149401Froken GronDeltagareVad roligt att läsa vad andra tycker om Specter. Jag måste säga att alla som funderar på att använda Specter ska ha ett stort begär efter att få klicka m musen! Iallafall om man överväger att bokföra o sköta reskontra utan att använda OCR eller läsa in BG på fil. Det går inte att bokföra tex maj månad nu helt smidigt i och med att du inte kan spara datum. Så varje tex faktura som ska bokas av måste du välja månad, klick, datum, klick osv…
Dessutom undrar jag om någon hört talas om Att Specter lanserat en ny momsrapport?? Vilket ställer till det oerhört om man som jag inte är så haj på momskoder och alla momskonton o andra konton som finns i kontoplanen utan att jag hade koll på dem. Nu blir det stopp o röd text m koder till förbannelse. Fy så dåligt och mitt i semstertid. Supporten vet jag inte om jag är så vidare nöjd med heller.
Känns som systemet har växtvärk mycket som missades i början och jag o min lilla rörelse får betala dyrt för att vara försökskanin.Och sist men inte minst tycker jag att Lennart och kollegor borde bättra på användar hjälpen istället för att sitta här på forumet och tala om för sina kunder vad de klarar av och inte.
Tack för mig!
31 juli, 2012 kl. 09:23 #149531KockenDeltagare@Fröken Grön 48991 wrote:
Och sist men inte minst tycker jag att Lennart och kollegor borde bättra på användar hjälpen istället för att sitta här på forumet och tala om för sina kunder vad de klarar av och inte.
Här skulle jag vilja säga tvärtom, det är väl bra att de ”törs” stå för sin produkt offentligt?
Att sedan svaren de ger inte passar alla är en annan sak! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.