Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Utvärdering av Svea Web Pay

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127589
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nu har jag inte behövt göra en kredit efter att man fått pengarna utbetalda hos Svea än.

    Men jag kan inte se att det är skillnad på Svea eller Klarna här (förutom att det är mycket enklare att hitta fakturan som det gäller).

    Man krediterar helt enkelt fakturan i faktura menyn, spelar ingen roll om pengarna är utbetalda.

    Har jag fel i detta, så lär Svea få höra det. För vem vill behöva kontakta en tredje person för att göra en simpel kredit?

    @bloggus 24916 wrote:

    Hej Jimmy,

    Hur gör du med Svea om; du skickar paketet som inte hämtas ut och skall ”returnera” fakturan? Hos Klarna har ibland då pengrna inte hunnits betala ut, så det är bara att ta bort fakturan. Hos Svea har pengarna redan betalts ut, så hur gör du? Tar du bort fakturan och blir skyldig Svea pengar?

    Kommer köra Svea i en annan butik nu snart och skall då göra jämförelser med Klarna, som man kör i en annan butik. Skall se vilket som är smidigare att använda.

    #127590
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med.

    @Parvelito 24918 wrote:

    Har man ingen konkurrens så utvecklas man inte lika bra.

    #127591
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag var tvungen att kolla lite, jag tänkte så dum i huvudet kan ingen vara att man ska behöva ringa in för att få en sketen kredit att funka 😮

    Ska inte vara några konstigheter alls att kreditera, delkreditera eller annat efter man fått sina pengar, allt annat skulle vara korkat anser jag.

    När du krediterar:

    •En kreditfaktura på motsvarande totalbelopp skapas och skickas enligt dina inställningar.

    •Om utbetalning från Svea har skett, kommer motsvarande belopp att dras från nästa utbetalning.

    •Kolumnen Krediterat i fakturalistan kommer att uppdateras.

    •Krediterade orderrader kommer att få status ”returnerad”.

    Jag hade problem med hur det gick till med genomförandet av faktura köpet för jag ansåg att det var för dåligt ”flöde” för att konverteringen skulle bli bra.

    Så jag mailade supporten och min hemsideleverantör ett mail med rubriken ”Konverteringsdödare”. Efter detta fick jag mail från Svea att dom skickat vidare detta och efter någon timme fick jag ett samtal att dom ville följa upp detta och VIPS så var kullan i rullning.

    Jag gillar sådant, för konvertering är faktiskt det vi lever på och är denna kass pga ett sketet flöde som inte stämmer så rasar i alla fall mitt humör i botten.

    @bloggus 24926 wrote:

    Mitt största problem med Svea ät egentligen det som en del dreglar över och tycker om; utbetalning dagen efter!

    Själv skulle jag föredra att själv bestämma utbetalningsdagen, t.ex. varje måndag. Varför? Just för att som många andra små ehandlare kör jag inget affärssystem utan bokför själv. Vill helst slippa bokföra fakturor 22 gånger om månaden, utan gör det gärna ca. 4 ggr i månaden vid utbetalningar.

    Vill gärna ha ett mellanting mellan Klarna och Svea, men Svea verkar inte lyssna på det. Alltså inte vänta 2-3 veckor från utbetalningar från Klarna, men inte heller få de dagen efter. Låter kanske konstigt för vissa här.

    Klarna gör det även lättare vad gäller returer tror jag. Kommer en retur inom 2 veckor kan jag enkelt ändra i fakturan för kunden om det är bara en del av varor som ångras, men med Svea är ju redan fakturan utbetald till mig. I det faller gissar jag att ändringar måste ringas in, såsom fullständig retur ovan, om de överhuvudtaget går att göra eller? Någon som kan svara på det?

    #127592
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    En korkad sak dock med Svea är att alla fakturor skickas bara per post:eek::eek:

    Man tror dom lever på 1800 talet ju.

    Nu skulle detta snart fixas säger dom så det får man ju hoppas för det kostar ju en 5 kronor extra eller nåt ju……

    #127593
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag förstår dig och håller med dig till 110%.

    Man skulle absolut kunna välja sin utbetalningsdag, detta ska jag vidarebefodra till dom. Allt som gör att man kan spara tid ur bokföringssynpunkt är bra.

    Nu kommer jag inte vilja detta i dagsläget för jag har en likviditet som en fisk på land:eek::rolleyes:

    @bloggus 24926 wrote:

    Själv skulle jag föredra att själv bestämma utbetalningsdagen, t.ex. varje måndag. Varför? Just för att som många andra små ehandlare kör jag inget affärssystem utan bokför själv. Vill helst slippa bokföra fakturor 22 gånger om månaden, utan gör det gärna ca. 4 ggr i månaden vid utbetalningar.

    #127594
    Parvelito
    Deltagare

    @Jimmy Öström 24932 wrote:

    En korkad sak dock med Svea är att alla fakturor skickas bara per post:eek::eek:

    Man tror dom lever på 1800 talet ju.

    Nu skulle detta snart fixas säger dom så det får man ju hoppas för det kostar ju en 5 kronor extra eller nåt ju……

    Det finns en finess med det, och det är att alla bedragare som använder någon annans uppgifter snabbare kommer att upptäckas när fakturan landar i brevlådan hos den som man lånat uppgifter ifrån. Skickar man fakturan i paketet är det ju först när påminnelsen gått ut som det hela upptäcks.

    Sedan tror jag att fakturor som skickas med i paketen oftare ”försvinner” som en följesedel eller liknande, och så blir det en massa tjafs om huruvida fakturan var med i försändelsen eller ej. Sådant kostar dyr kundtjänst, så jag är egentligen inte säker på att kostnaden för att skicka med brev är så stor som man först tror.

    #127595
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag förstår, men jag tycker själv via mail är bäst ur min plånboks synpunkt.

    Men det är kanske som du säger, i slutändan kanske det blir mindre bedrägerier och på så sätt lägre priser till oss snygga E-handlare:):rolleyes:

    @Parvelito 24934 wrote:

    Det finns en finess med det, och det är att alla bedragare som använder någon annans uppgifter snabbare kommer att upptäckas när fakturan landar i brevlådan hos den som man lånat uppgifter ifrån. Skickar man fakturan i paketet är det ju först när påminnelsen gått ut som det hela upptäcks.

    Sedan tror jag att fakturor som skickas med i paketen oftare ”försvinner” som en följesedel eller liknande, och så blir det en massa tjafs om huruvida fakturan var med i försändelsen eller ej. Sådant kostar dyr kundtjänst, så jag är egentligen inte säker på att kostnaden för att skicka med brev är så stor som man först tror.

    #127597
    Nicklas
    Deltagare

    I min offert jag fick från dem fanns följande punkt:

    ”Svea kan skicka fakturorna åt er, då tillkommer x,xx kr för porto, utskrift och kuvertering”
    Om jag tolkar detta rätt så borde de gå att skriva ut dem själv.
    Det låter bra att du är nöjd, jag ska tänka på detta när de ringer upp igen nästa vecka, för offerten jag fick av dem sist kommer jag inte i närheten av med klarna, då skulle man plötsligt tjäna bra med pengar på fakturaavgiften med :D
    Det som sprack sist var att de ville ha jag skulle borga för det privat.

    @Jimmy Öström 24932 wrote:

    En korkad sak dock med Svea är att alla fakturor skickas bara per post:eek::eek:

    Man tror dom lever på 1800 talet ju.

    Nu skulle detta snart fixas säger dom så det får man ju hoppas för det kostar ju en 5 kronor extra eller nåt ju……

    #127598
    nobynator
    Deltagare

    @bloggus 24916 wrote:

    Hej Jimmy,

    Hur gör du med Svea om; du skickar paketet som inte hämtas ut och skall ”returnera” fakturan? Hos Klarna har ibland då pengrna inte hunnits betala ut, så det är bara att ta bort fakturan. Hos Svea har pengarna redan betalts ut, så hur gör du? Tar du bort fakturan och blir skyldig Svea pengar?

    Kommer köra Svea i en annan butik nu snart och skall då göra jämförelser med Klarna, som man kör i en annan butik. Skall se vilket som är smidigare att använda.

    Du krediterar fakturan i admin, sedan tar Svea dessa stålar vid nästa utbetalning, rätt smidigt.

    Fast du Jimmy verkar ha fått en klockren säljare, min är lite sådär kan jag tycka 😎

    #127599
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja jag gillar min säljare på så sätt att han tar tag i saker. Annars är jag RÄTT anti säljare måste jag medge ;)

    Men det är skitsamma, för dom ända jag tror man kommer att ha kontakt med är handläggaren och så länge dom förmedlar vidare vilka problem vi kuner upplever och dom gör något åt det så är det bra.

    @nobynator 24938 wrote:

    Fast du Jimmy verkar ha fått en klockren säljare, min är lite sådär kan jag tycka 😎

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.