Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Utsatt för bedrägeri
- Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av C.Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2015 kl. 07:18 #179609Thomas THLDeltagare
Som sagt, detta ska ju ha ändrats sen Nobynators fall, samma namn på ID och paket, inga smeknamn mm.
Jag skulle nog starta ett ärende där ”Isak” undrar var hans paket är.
Vart i Stockholm hände det, du behöver ju inte hänga ut handlaren men i vilket område typ?
/Thomas
1 oktober, 2015 kl. 07:23 #179610Henrik_GDeltagareTa kontakt med DHL. Detta är ju allvarligt och något som de måste utreda.
1 oktober, 2015 kl. 07:30 #179611HeroDeltagareMen om jag nu anlitar DHL för att leverera ett paket från oss till kunden, så kan ju inte dem leverera till någon helt annan som dem har gjort i detta fallet. Det var ju inte vad vi hade avtalat. Sedan är det ju klart att DHL får ansvara för vad deras utlämningsställen gör, det är ju DHL som har tecknat avtal med dem, det har ju inte jag gjort…
1 oktober, 2015 kl. 07:47 #179612EkraftDeltagareMan får vad man betalar för. Det finns ju betalföretag som tar kreditrisken, och det finns transportföretag som inte accepterar att någon annan än det namn som försändelsen skickats till hämtar ut det.
1 oktober, 2015 kl. 08:29 #179613Henrik_GDeltagare@Ekraft 84209 wrote:
Man får vad man betalar för. Det finns ju betalföretag som tar kreditrisken, och det finns transportföretag som inte accepterar att någon annan än det namn som försändelsen skickats till hämtar ut det.
Frågan handlar om att DHL lämnat ut paket till fel person. En person som inte ens har samma namn som adressaten. Menar du att DHL inte har ett ansvar för det? Jag kan inte hitta något i DHLs avtalsvillkor som tyder på att de friskriver sig från ansvar.
1 oktober, 2015 kl. 08:34 #179614EkraftDeltagare@Henrik_G 84210 wrote:
Frågan handlar om att DHL lämnat ut paket till fel person. En person som inte ens har samma namn som adressaten. Menar du att DHL inte har ett ansvar för det? Jag kan inte hitta något i DHLs avtalsvillkor som tyder på att de friskriver sig från ansvar.
I sådana fall bör man väl ta diskussionen med DHL. Min erfarenhet av DHL är att de inte tar något som helst ansvar för sådana fall. Om någon lyckats få dem att betala ut ersättning för en sådan händelse får de gärna säga till. Jag vill minnas att Klarna inte tar bedrägeririsken om man skickar med DHL just för att de slingrar sig så förbannat runt detta.
1 oktober, 2015 kl. 09:30 #179615Stefan72Deltagareja jag skulle iallafall ha gått på den ansvarige vid utlämningsstället. DHL har med all säkerhet lämnat instruktioner om sedvanlig legkoll och då måste ju utlämningsstället kunna hållas ansvariga så får de ta smällen och sen utbilda personalen.
2 oktober, 2015 kl. 14:23 #179648GregerADeltagareSåvitt jag kan se begår ombudet ett brott om han/hon lämnar ut ett paket till någon annan än den rättmätige mottagaren.
Brottsbalken 10 kap behandlar denna typ av brott (förskingring, trolöshet)
Svensk Handels jurister borde väl kunna titta lite på detta, och ge rekommendationer hur en drabbad medlem skall göra.
2 oktober, 2015 kl. 18:33 #179650C.LarssonDeltagareJag vet att posten jobbar med att kolla ombuden med så att de sköter sig genom testköp och när man hämtar ut. Vid för många missar så mister man licensen. Jag har inte hört att DHL jobbar alls med detta.
24 oktober, 2015 kl. 11:29 #170964PaolaDeltagareMen är det här något som är specifikt för DHL eller är det ett utbrett problem i branschen? Tänker om man ska undvika DHL eller helt enkelt bara räkna med lite extra svinn i marginalerna när utlämningen sker genom ombud?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.