- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Joel B.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2009 kl. 20:46 #94185Joel BDeltagare
Man har gjort en beställning från en ny leverantör utanför Sverige i ett icke EU land. Från leverantören importerar man en produkt av ett viss antal, man är väl medveten om att denna produkt är helt ofarlig och har importerats flera gånger tidigare av andra bolag (konkurrenter).
Försändelse(r) som levererats med UPS har äntligen nått sin slut-destination. Man väljer att åka till deras utlämningsställe med sitt referens/tracking nr.
Notera dock, tidigare samma dag ringer UPS och vill ha betalt för tull + moms, denna avgift betalas genom att överlämna kreditkortsuppgifter via telefon.
När man sedan är på plats för uthämtning av försändelsen, så tar det först förbannat lång tid innan dem hittar försändelsen. Efter 15-20min, så kommer personal från UPS ut och talar om att paketen finns där, men dem är ”holded”.
Dem förklarar att det är tullen som har stoppat dem och vill undersöka samtliga försändelser, en förklaring till varför, det vet personalen inte.
Det märkliga här, är att paketen fortfarande befinner sig i samma lokaler som jag står i och försöker få ut paketen ifrån.
Självklart blir jag sugen och frågar högste personalen där (efter lite försnack), just då:
”Så du menar att du väntar på någon från tullverket i Stockholm för att kontrollera paketen?”
Även där kunde han inte ge mig ett svar. Men istället försöker han förklara varför detta kan ske och säger:
”Det kan t.ex. vara möjligt att det ligger droger i paketen.”
Min följdfråga till hans improvisation:
”Jag förstår visserligen att det kan vara ett stick-prov eller vad som helst, men du måste ju kunna ge mig en tidsuppfattning om hur lång tid detta kan ta? Eller förklara varför min försändelse har varit på väg med en hemkörning till mig först och sedan kommit tillbaks hit och blivit stoppad?”
De visste absolut inte vad som har hänt och vad som skall ske, självklart behöver jag veta detta för att meddela mina kunder om en möjlig försening.
Just nu sitter jag lite halvt med handen i pottan och vet riktigt inte vad jag skall ta mig till.
Vem har gjort fel här? Är det UPS eller är det leverantören jag beställt varorna ifrån? Visserligen kan det vara svårt att svara på detta, men om man kollar på historiken för försändelserna på UPS hemsida, så ser det ut såhär:
MIN SLUTDESTINATION, SE
09/12/2009 9:00 IMPORTSKANNING
09/12/2009 8:19 UTE FÖR LEVERANS
09/12/2009 7:45 ANKOMSTSKANNINGSTOCKHOLM-ARLANDA, SE
09/12/2009 6:20 AVGÅNGSSKANNING
09/12/2009 5:40 ANKOMSTSKANNINGLAND3
09/12/2009 3:39 AVGÅNGSSKANNING
09/12/2009 3:38 AVGÅNGSSKANNINGMIN SLUTDESTINATION, SE
09/12/2009 3:37 SÄNDNINGSDATA EJ TILLGÄNGLIG I TID FÖR BEHANDLING INOM NORMAL TID. SÄNDNINGEN HAR EJ FÖRTULLATSLAND3
08/12/2009 22:20 ANKOMSTSKANNINGLAND2
08/12/2009 18:09 AVGÅNGSSKANNING
08/12/2009 14:20 ANKOMSTSKANNINGLAND1
08/12/2009 10:32 AVGÅNGSSKANNINGLAND1
07/12/2009 16:12 URSPRUNGSSKANNING
05/12/2009 3:12 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGENMycket märkligt här, kan man se hur försändelsen har åkt från min slut-destination tillbaks till LAND3 och sedan tillbaks till STOCKHOLM-ARLANDA och sedan till min slut-destionation igen.
Man blir riktigt snurrig, helt ärligt så förstår jag riktigt inte vad det är som sker eller har skett.
Jag vet bara att just nu vill jag skylla allt på UPS som jag tycker sköter ett fantastiskt dåligt jobb med så lite information som möjligt.
Att jämföra deras personal med en polis som inte vill berätta något om ett möjligt mord var ungefär rätt identiskt. Fast denna gång så visste verkligen UPS inget om vad som skett.
Det jag nu undrar är om någon här varit med om samma sak, eller om någon har tips på vad som kan ha skett eller vad som kommer att ske. Vore kul att komma i kontakt med någon som kan något om detta mer än vad jag erfarar just inom detta.
Kommer jag någonsin att få dessa paket? Eller kommer jag förlora dessa paket?
Tacksam för svar, jag tror att Dan har rätt bra erfarenhet av just detta. Vore trevligt om du kunde köra en instickare.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar
10 december, 2009 kl. 22:52 #108023GregerADeltagareDu skall nog inte skylla på UPS. Det är inte de som bestämmer vad Tullen skall titta på och inte. Expressbolagen har ju speciella rutiner för förtullning för att de skall kunna köra ut paketet innan det formellt är tulldeklarerat.
Det fungerar nog så att paketens ankomst anmäls elektroniskt till Tullen, och de kan då höra av sig till UPS och begära att de håller kvar ett paket för närmare granskning.
Det kan vara stickprov, det kan vara avsändaren, det kan vara varuslaget, det kan vara priset och förmodligen en hel del annat som triggat en signal hos Tullen.
Såvida det inte finns något olagligt i paketet så kommer du att få det, och jag tror inte det tar mer än 1-2 dagar extra.Jag använder själv UPS för mycket importsändningar, och detta har aldrig hänt mig. Har visserligen kredit både hos UPS och Tullen om det skulle ha nån betydelse.
11 december, 2009 kl. 08:04 #108024Katrin LundgrenDeltagareHar heller aldrig haft problem med UPS och import, men jag har också tullkredit precis som Greger, så där går alt automatiskt antar jag. Att tullen stoppar paket verkar heller inte speciellt konstigt, antar att de måste kunna göra stickprover, och något verkar ha triggat en sådan.
11 december, 2009 kl. 18:16 #108030danielanderssonDeltagareBara för att en vara importerats flera gånger tidigare OCH att konkurrenter säljer den, så betyder inte det att det är lagligt att importera varan.
Ett exempel är Apple iPhone stereo-headset kompatibel – MrGizmo Webshop som säljs av en del butiker (även Clas Ohlson vad jag hört). Apple har designpatent på de hörlurarna, vilket gör det olagligt att importera.
Tullen gör tydligen stickprover lite då och då för att kolla efter diverse saker (designpatent, trademarks osv)
Nu vet jag ju självklart inte vad det är för varor, men bara för att man importerat varorna förut och har konkurrenter som säljer samma varor så betyder det tyvärr inte att allting är frid och fröjd
13 december, 2009 kl. 21:01 #108032Joel BDeltagareI detta fall är jag 100% säker på att det jag importerar inte är olagligt eller bryter mot några andra punkter.. Annars hade jag aldrig förklarat eller beskrivit detta fenomen så detaljerat.
Det var uppenbart att det var UPS som orsakat problemet. Försändelsen var framme för utkörning, men någon (praktikant?) på UPS hade gjort en miss med att skicka in deklarationen för mina försändelser, vilket gjorde att fördröjningen förlängdes.
Dessa paket är ganska omfattande för mig och min verksamhet, så för att inte göra ett dåligt intryck på mina kunder måste jag leverera samtliga varor i god tid. Hur skulle det se ut om UPS höll mina försändelser i 3-4 dagar till just p.g.a att någon på UPS bajsat ner sig?
Det räckte med ett litet surt samtal på morgonen dagen efter.. så VIPS var statusen för försändelsen ändrad och man kunde genast lösa ut sina försändelser.
Hur/Vad man vill kalla detta för, eller om UPS verkligen är lite förlamade det vet jag inte. Men just detta, anser jag att dem skötte väldigt dåligt.
Jag har heller aldrig haft problem med UPS tidigare, men jag måste ge dem stort CRED för att förklarat sig själva som dumma och erkänna att dem gjort fel och exakt VAD dem gjorde för fel.
Nåväl, nu är allt löst och får hoppas på en fin jul!
Ha en god jul på er & gott nytt år!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.