Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › UPS och inga mobiltelefoner
Etiketter: mobiltelefoner, ups
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av kontorsmagasinet.
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2011 kl. 15:39 #96698webfumediaDeltagare
Andra gången nu UPS misslyckas med att leverera paketen. Hittar de inte skylten med vårt företagsnamn så åker dom. Då vi sitter i ett företagshotell med 100 andra företag så har vi en gemensam reception där de stenkoll på vilka företag som finns i huset och var. Men UPS vägrar gå till receptionen och fråga. De vill se en skylt med vårt företagsnamn helst från gatan när de kommer med bilen. De värsta är att chaufförerna inte har några tjänstetelefoner. :confused: De har alltså ingen möjlighet att ringa till oss. UPS centralt kan heller inte ringa chaufförerna och fråga/komplettera.
Svaret jag fick ikväll från UPS kundtjänst var: -”Vi hoppas att han frågar i receptionen imorgon” jag fyllde då in med -”Eller att han ringer med sin privata telefon då” och hon svarar i kundtjänst -”Ja, eller att han ringer med sin egen telefon”
Suck.. jag undrar hur det är att jobba för UPS? Jag vet att de har en stor personalomsättning – jag börjar förstå varför.:rolleyes:
25 oktober, 2011 kl. 15:46 #129150Per NilssonDeltagare@webfumedia 26672 wrote:
Andra gången nu UPS misslyckas med att leverera paketen. Hittar de inte skylten med vårt företagsnamn så åker dom. Då vi sitter i ett företagshotell med 100 andra företag så har vi en gemensam reception där de stenkoll på vilka företag som finns i huset och var. Men UPS vägrar gå till receptionen och fråga. De vill se en skylt med vårt företagsnamn helst från gatan när de kommer med bilen. De värsta är att chaufförerna inte har några tjänstetelefoner. :confused: De har alltså ingen möjlighet att ringa till oss. UPS centralt kan heller inte ringa chaufförerna och fråga/komplettera.
Svaret jag fick ikväll från UPS kundtjänst var: -”Vi hoppas att han frågar i receptionen imorgon” jag fyllde då in med -”Eller att han ringer med sin privata telefon då” och hon svarar i kundtjänst -”Ja, eller att han ringer med sin egen telefon”
Suck.. jag undrar hur det är att jobba för UPS? Jag vet att de har en stor personalomsättning – jag börjar förstå varför.:rolleyes:
Här i Bromma fungerar det perfekt med UPS. De ringer alltid 10 – 15 min innan de kommer för att kolla om man är på plats.
Jag får leveranser med UPS cirka 1 gång per vecka och de har faktiskt aldrig knasat med leveranser ifrån dem.
Konstigt att det kan skilja sig så från ort till ort, de borde jobba på att ge ett enhetligt gott intryck. Snålt att de inte har tjänstetelefoner, det kostar ju knappt någonting att ringa nu för tiden och en telefon kan man få för ett par hundralappar.
25 oktober, 2011 kl. 15:48 #129151fotofyndetDeltagareVi är en ”remote location” här utanför Sundsvall, och vi har ett lokalt åkeri som kör ut paketen. Funkar helt perfekt, men det är ju chaufförer som bor här i området allihop.
25 oktober, 2011 kl. 15:49 #129152RobDeltagareDet är ett under att såna företag finns kvar. Om någon skulle vilja skicka något till mig så brukar jag alltid rekommendera Posten då jag vet att jag får det kl 8 morgonen efter. Vissa insisterar dock på att använda UPS, TNT eller liknande. Det brukar resultera i att jag fyra dagar senare får ta min egen bil och åka till deras terminal 30 km bort och hämta brevet.
Nu senast var det TNT som misslyckades. Kunden frågade efter min adress och jag var verkligen tydlig och gav nummer osv. På eftermiddagen efter ringer chauffören (bra iofs) och frågar efter adressen igen, vilket han fick. TNT lyckades ändå inte leverera pga ”felaktig adress”. Värt att tillägga är att det inte finns någon portkod och att det bara finns en dörr att välja på. Dessutom med tydlig skylt. Jag tror chaufförerna är lata och inte orkar köra ut allting.
25 oktober, 2011 kl. 16:04 #129153GregerADeltagareUPS fungerar bra här i Malmö. På stället vi ”bodde” på innan så tog grannföretaget hand om våra paket ifall vi inte var där, och där vi är nu så har vi ett grannföretag som ibland inte är bemannat. Då tar vi hand om deras paket.
Jag såg ett TV-program för inte så länge sedan om UPS, och deras stora sorteringscentral i Memphis. Det var ingen dålig anläggning. Dessutom så planeras alla deras bilrutter så att antalet vänstersvängar minimeras, eftersom de tar längre tid.
Rob kanske bor i en vänstersväng … :rolleyes:
25 oktober, 2011 kl. 16:07 #129154bloggusDeltagare@Per Nilsson 26673 wrote:
Här i Bromma fungerar det perfekt med UPS. De ringer alltid 10 – 15 min innan de kommer för att kolla om man är på plats.
Samma sak här i Malmö-regionen. De ringer innan och vill vara säkra på att vi är inne.
25 oktober, 2011 kl. 16:13 #129155ParvelitoDeltagareProblemet med nästan all distribution är att den inte få kosta så mycket. Alltså lägger man in smått omöjliga mål vad varje stopp för utlämnande av paket skall ta i tid och man anställer människor med rätt så låga lönekrav. Chaufförerna väljer då att hitta på alla möjliga anledningar till att det inte gick att leverera på ställen där de stipulerade sekunderna inte räcker. Gå in i en reception och fråga är en sådan typisk sak man inte har tid med, ingen har tid att ringa heller och har de ringt på en klocka och inget levande väsen uppenbarar sig inom fem sekunder är de på väg därifrån.
25 oktober, 2011 kl. 16:25 #129157webfumediaDeltagareEnligt hon jag pratade med så har ingen chaufför på UPS tjänstetelefon. Ni som får samtal från chaufförerna så är det deras privata telefoner de använder för att säkert slippa en bomkörning. Jag bor i Lidköping och UPS utgår från Jönköping, 117 km härifrån och tar enligt google maps 2 timmar att köra. Jag förstår att de är stressad och kan inte ge samma service som i malmö, göteborg. Men ringa, jag hade varit ute och tagit emot paketet på 45 sekunder. Det måste vara extremt frustrerande att jobba så här.
25 oktober, 2011 kl. 16:34 #129159webfumediaDeltagare@Parvelito 26678 wrote:
Problemet med nästan all distribution är att den inte få kosta så mycket. Alltså lägger man in smått omöjliga mål vad varje stopp för utlämnande av paket skall ta i tid och man anställer människor med rätt så låga lönekrav. Chaufförerna väljer då att hitta på alla möjliga anledningar till att det inte gick att leverera på ställen där de stipulerade sekunderna inte räcker. Gå in i en reception och fråga är en sådan typisk sak man inte har tid med, ingen har tid att ringa heller och har de ringt på en klocka och inget levande väsen uppenbarar sig inom fem sekunder är de på väg därifrån.
Jag håller med att de jagar sekunderna. Bli effektiva.
Men jag får inte ihop hur de jobbar. Säg att det skulle vara 110 företagsnamn på skyltar i huset där jag sitter. Enligt UPS skulle då chauffören sprungit in i huset med paketet på 30kg och leta järnet efter rätt dörr som kan säkert ta upp till en halvtimma innan han hittar rätt. Istället för att slå ett nr och säga att paketet står i receptionen, kom ner och skriv under!
Imorgon kommer han förbi igen och måste upprepa samma sak som han gjorde idag. Skall dock försöka göra en provisorisk skylt innan jag går hem för ikväll.
25 oktober, 2011 kl. 20:47 #129171RobDeltagare@GregerA 26676 wrote:
Rob kanske bor i en vänstersväng … :rolleyes:
Mja, kontoret ligger i början på en slinga med enkelriktade gator dit chaufförerna kanske drar sig för att åka in i.
Det är synd att dom har så dålig arbetsmiljö. Det hade nog kunnat varit ett bra jobb om man tog bort sekundjakten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.