Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Uppsatsförlag – undersökning
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Andreas W.
-
FörfattareInlägg
-
31 mars, 2011 kl. 11:35 #95819Andreas WDeltagare
Jag studerar logistik på Skövde Högskola och ska skriva en mindre uppsats (ca 10 sidor) vars syfte är att föreslå lösningar på problem som integrerar de olika delarna logistik (e-logistik) och elektroniska affärer (e-business).
Finns det någon på forumet som är i behov av att få något utrett?
14 april, 2011 kl. 06:37 #121792LagerchefenDeltagareVi stöter dagligen på problem där logistiken och affärerna inte går hand i hand. Detta kan gälla allt från leveranstider till kostnad för hemtagning av produkter.
Det är två stora områden, så är det något som du funderar mer specifikt på eller har du kommit på någon nisch i ämnet?
19 april, 2011 kl. 08:29 #122006Andreas WDeltagareNej, jag har inte nischat mig än. Jag är öppen för förlag.
19 april, 2011 kl. 08:56 #122007LagerchefenDeltagareDet vore intressant med en analys av drop shipping och e-business.
Kommer det bli det alla använder eller är det vissa produkter som lämpar sig bättre? vad säger forskningen? Finns det forskning? Hur upplever kunden detta?
Det finns flera olika trådar som tar upp drop shipping bla nämns det i pågående tråd; http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/2120-hjaelp-med-trilskande-kund-4.html#post18731
19 april, 2011 kl. 17:13 #122029GregerADeltagareJag håller med – drop shipping kunde vara intressant att få en genomlysning på – då särskilt drop shipping från land utanför EU där det ofta slarvas med tull, moms, returrätt mm.
Idag fungerar det ungefär så här:
Kunden beställer en mpx-spelare av mpxbutiken.se
mpxbutiken beställer produkten av DealBizarre i Kina som skickar den till kunden i Sverige. Oftast skickas inga dokument med försändelsen, och den deklareras som ”gåva”.
Ibland stoppar tullen paketet och ber kunden komma in med dokumentation på vad han betalt för produkten. Ibland slinker det bara igenom, och kunden kommer då aldrig att betala ev tull och moms.
Intressanta frågeställningar:
– Hur säkerställer man att tull och moms blir betalt i Sverige
– Hur gör man för att slutkunden inte skall vara den som måste ansvara för förtullning
– Hur skall returer och reklamationer hanteras
– Vad anser Trygg E-handel? Finns det krav på drop shippande butiker?andra kan säkert fylla på …
19 april, 2011 kl. 20:10 #122039ParvelitoDeltagare– Hur säkerställs att produkten är CE-märkt och att laddare och andra tillbehör inte blir strömförande och kanske dödar ett barn eller en vuxen människa?
25 april, 2011 kl. 20:00 #122164webfumediaDeltagare@Parvelito 18769 wrote:
– Hur säkerställs att produkten är CE-märkt och att laddare och andra tillbehör inte blir strömförande och kanske dödar ett barn eller en vuxen människa?
+1
Från en leverantör i Kina kan man välja vid utcheckningen vilken/vilka märkningar produkten skall ha, t.ex. CE.
25 april, 2011 kl. 21:10 #122166LastbrygganDeltagareEnligt svensk lag skall importören (MPX-butiken) vara ansluten till EE-registret och rapportera in mängden elektronik denne satt på den svenska marknaden.
– Vem ser till att produkten blir inrapporterad till ex. Elkretsen och senare Naturvårdsverket?
26 april, 2011 kl. 08:44 #122172Andreas WDeltagareJättebra förslag, tack. Personligen tycker jag det verkar väldigt intressant.
Jag ska kolla upp om detta passar kursen.20 maj, 2011 kl. 09:56 #122879Andreas WDeltagareTack för all hjälp. Tyvärr blev det inte någon av de frågeställningarna ni tipsat om, denna gången. Jag kommer ihåg dem till det är dags för lite större uppsatser.
Frågeställningen blev:
Hur bör ny startade e-handlare resonera kring valet av logistik företag?
Är någon intresserad är det bara att höra av sig.
Mvh
Andreas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.