Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Uppgradera Talex butik för återförsäljar ordrar?
Etiketter: återförsäljare, faktura, kassa, payson, pris
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av taleong.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2014 kl. 15:25 #102224taleongDeltagare
Hej,
Jag är helt ny här och hoppas få tips hur jag kan gå vidare med webbutiken jag har haft hos Talex sen flera år. Mitt största problem är att jag har ingen som helst erfarenhet/kompetens av vare sig hemsidor eller webbutik. Min f d kollega skötte allt sånt.
Hittills har min butik bara vänt sig till privatkunder. Men för två månader sen beställde jag 4 moduler, för att erbjuda mina återförsäljare lägga ordrar direkt i webbutiken. Bland annat beställde jag följande moduler:
ÅF/B2B:
talex webshop, webbutik och e-butik
Rabattstegar:
Rabattstegar (på slutsumman) – talex.se
Jag förde även över lagret till en 3PL företag, som använder Ongoing:
Ongoing Warehouse – talex.se
Och den kopplingen mellan Talex o Ongoing har börjat fungera skapligt nu, när det gäller ordrar från privatpersoner.MEN Talex är överbelastade och har brist på supportpersonal, så de har inte kunnat lösa alla mina problem med ÅF/B2B modulen o annat. Och jag kommer flytta ut ur lokalerna om 3 veckor, och därefter kommer jag inte kunna skicka ut några återförsäljare ordrar manuellt längre. Så läget är minst sagt alarmerande.
Talex moduler fungerar sällan out of the box tyvärr. De kolliderar med varandra, och behöver modifieras etc. I deras kunskapsdatabaser etc finns väldigt lite konkret hjälp. Det är mest summarisk information, som om man inte är väldigt kompetent kund från början, knappast lyckas gå vidare med hjälp av den infon. Man exemplifierar väldigt lite av informationen. Opedagogiskt. Och framför allt missar man att kunden som beställer flera moduler vill att det ska fungera som en helhet.Så här är några saker jag behöver hjälp med:
1) Hur ska man få ÅF/B2B modulen att fungera? Vad ska man göra med den? Vad betyder alla inställningar? Det här är inställningarna i den:
TotalB2B – configuration options
Titel Värde Åtgärd
Number Of Prices Per Products 1 Info
Allow Guest To See Prices true Info
Guest Discount 0 Info
Special price (products price hiding) false
New customer Enable true Info
Special price (products price hiding)Det enda jag hittills sett att denna modul gjort är att den skapat en ny grupp: “Åf”. Och i den sedan har jag lagt in en test åf för att se om jag kan komma vidare. I Åf gruppen finns det ett rabattsystem där man kan ange en rabatt procent på sortimentet. Det stod default som -20 %. Men vid en testorder fungerade inte det, det dras ingen rabatt. Men det spelar kanske ingen roll då jag funderar på att använda Rabattstegen istället, se punkt 2 nedan.
Tanken är att mina återförsäljare får maila mig när dom vill lägga upp ett konto i butiken, så lägger jag in deras uppgifter och skapar ett åf konto. Jag har inte så många åf, så det ser inte jag som ett problem.2) Priser. För privatkunderna har det bara funnits EN prislista. Jag har inte lagt upp någon mer prislista för Åf, vet inte om det behövs? Åf ska få rabatter enligt Rabattstegen som baseras på ordertotalen exkl moms. Talex Rabattstege verkar fungera för det ändamålet. Och jag tänkte basera den på den enda prislistan som finns idag, som nu bara används för privatpersoner. Jag vet inte hur man bara aktiverar Rabattstegen för gruppen Åf?
3) Frakt. Privatpersoner har ett enhetsporto oavsett hur mycket de beställer. Åf ska betala frakt upp till 2999 kr ordersumma exkl moms, sen över 3000 kr fraktfritt. Och åf frakten är högre än frakten för privatpersonerna. Vet inte om det går att få att fungera i butiken idag?
4) Kassan. Jag vet inte om Talex system fungerar så bra för att ha både privatkunder och åf, när det gäller ex kassan. Privatkunder vill ju ofta ha sammanställningen inkl moms. Åf exkl moms. Och Åf får rabatter dessutom. Hur löser man det? Ska man ha 2 olika Kassor?
5) Betal alternativ. Privatkunder kan välja kortbetalning, postförskott och förskottsbetalning (Payson). Medan Åf endast får mot faktura. Hittills har jag skrivit ut egna fakturor. Men om det kommer funka i Talex så vill jag att faktura betal-alternativet ska komma upp bara till åf framöver. Hur löser man det i kassan?
6) Sälja fakturorna? Det verkar inte finnas nån bra koppling mellan Talex till Ongoing för att få med en faktura till åf? Jag har inget affärsystem. Så jag funderar på att sälja fakturorna till Payson eller Klarna? Har ni några idéer vilken är bäst? Jag har redan Payson för att hantera förskottsbetalningar. Det funkar bra, men tycker det är konstigt att inte Payson erbjuder nån form av automatisk överföring från Payson till mitt Plusgirokonto. Man måste manuellt göra en överföring varje gång.
7) Produktsortimentet. Jag har väldigt få artiklar, då det är en liten firma. Alla artiklar kan beställas av privatpersoner. MEN Åf ska bara få tillgång till ett begränsat sortiment. Hur lägger man upp en sådan begränsning som undantar vissa artiklar och som bara gäller gruppen Åf?
Special priser. Dom gäller privatpersoner som får tillfälliga rabatter då och då. Men åf ska inte få tillgång till dessa special priser. Hur bär man sig åt i det fallet?
9) Bokföring. Det vore ju praktiskt att kunna koppla bokföringen på ett smidigt sätt framöver till butiken på nåt sätt. Hittills har jag manuellt gjort allt i SPCS, vilket tar rätt mycket tid?
Mycket tacksam för tips!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.