Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökningar om Fri Frakt
- Detta ämne har 20 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2009 kl. 05:33 #106757RollUp-KungenDeltagare
När vi skriver fri frakt är det att vi menar att det är inbakat i priset, alla måste ju ha täckning för sina produkter och vissa nichade kan klara att ”bjuda” på frakt och ändå tjäna pengar, där det är mer pressat blir det svårare men there ar nu such thing as a free lunch?
Att skriva fraktfritt gör att kunden känner att inget tillkommer och det tror jag gynnar E-handel då man innan man går till kassan vet priset sedan att produkten är något dyrare då det är inbakat tror jag ändå att om man vet direkt pris så tjänar man på det när kunden sitter där och bestämmer tryck köp eller inte.
Dock kan jag tro att undantaget är när man har produkter som rangar i Prisjakt/Pricerunner etc där jag kan tänka att de som ligger lägst här får mer besök och då kan det vara negativt att ha högre pris med inbakad frakt.Summarum kan man väl säga att inget är rätt eller fel men var och en måste göra det som är mest lönsamt för deras produkter.
Mvh Alex
19 augusti, 2009 kl. 06:52 #106758ParvelitoDeltagareDubbelpost
19 augusti, 2009 kl. 06:54 #106766ParvelitoDeltagareJag är med och krigar lite på Prisjakt och har upptäckt att många konsumenter börjar se igenom det här med låga priser och en hejdundrande frakt på det. Jag listar inte särskilt bra när man jämför produktpriset, men sorterar man inkl frakt har jag inga problem att konkurrera. Det finns gott om ”nissar” som på en kabel för 39kr kan lägga på 99kr i frakt, och då är mina 49kr + 24kr i frakt rätt så billigt.
Varje bransch har sina egna varianter och standarder. Tryckeribranschen över huvudtaget är ju en total djungel med en förbannat massa olika poster så fort man vill ha en offert, så där kan jag verkligen tänka mig att enkelhet och rak prisssättning inkl allt är en befrielse för kunder som inte vill ägna timmar åt att sätta sig in i priserna.
Djurtillbehör är en bransch där foder, strö, kattsand och ”leksaker” har stor konkurrens, väger massor, är stort och där fraktfritt kanske inte alltid lämpar sig. På ett hundkoppel är det säkert inga problem, men på annat.
Däck tror jag man skall sälja inkl frakt. Det är en så pass häftig kostnad att man får ett köpmotstånd hos kunden när denne ser vad det kostar. Jag tror det är bättre att smeta ut med någon/några hundralappar per enhet och när kundens köpmotstånd är besegrat så kommer ordern direkt.
Och det viktigaste av allt är naturligtvis att man sitter med ett fraktavtal som är anpassat för det man håller på med. Det spelar ingen roll hur låga priser man har på paketvarianter som man aldrig eller sällan skickar med.
22 augusti, 2009 kl. 22:48 #106797WebbotDeltagareSom en del säger tidigare i tråden, så kanske inte en undersökning i USA gör sig full rätt i Sverige.
Jag tror dock att det inte är såå stor skillnad på hur folk tänker här i USA och i Sverige. Folk tycker väl lika illa om att betala frakt i båda länderna?Hur som helst här är en av många amerikanska undersökningar:
• 61% som handlar på nätet föredrar att handla av en ehandlare som erbjuder gratis frakt än att handla av en som inte gör det. – Forrester Research (2007)
• 43% av shoppare överger sina varukorgar på grund av oväntat höga fraktkostnader. – PayPal, comScore (2008)
• 60% säger att Gratis Frakt är ett skäl är de handlar online överhuvudtaget. – Harris Interactive (2008)
• 90% tror att Gratis Frakt skulle få dem att handla mer på nätet. – The Conference Board (2008)
källaAtt erbjuda t.ex. Gratis Frakt temporärt under en vecka som någon i tråden hade testat kan faktist göra mer skada än nytta vad det gäller återkommande kunder..
När samma kunder kommer tillbaka för att handla mer nån månad senare, så upptäcker de att de nu ska betala frakt på 79 kr.
Detta kan få kunden att tänka att – Kunde de sälja mig samma vara förra månaden fraktfritt, så kan de väl göra det nu också.
Kunden i detta fallet känner sig blåst på 79 kr.Detta gäller även erbjudanden på produkter. ”Köp idag och få 10% rabatt!”
– Så varför ska jag betala 10% mer i morgon?, frågar sig kunden.22 augusti, 2009 kl. 23:04 #106798ParvelitoDeltagareDet är väldigt lätt att vara kaxig när man fyller i kryssfrågor i en enkät, en helt annan sak när man upptäcker att ALLA säljare av den produkten man vill ha har liknande fraktkostnader. Jag är övertygad om att om webshoparna i USA var duktigare på att från början berätta vad S&H kostar så skulle kundens ”chock” inte bli så stor.
Siffror från en undersökning blir dessutom lite märkliga när man rycker dem ur sitt sammanhang. Av vilken anledning överger de övriga 57% sina kundvagnar? Och är det 39% som föredrar att handla av någon som lägger till frakten? Och är det verkligen de värsta prisjägarna man vill ha som kunder…
Jag begär inte att du skall gå i god för undersökningar som du inte har gjort, jag tycker mest att statiska siffror från en undersökning egentligen visade mest hur de svarade på en fråga, inte hur de verkligen agerar.
22 augusti, 2009 kl. 23:43 #106800WebbotDeltagareedit: *fel post*
23 augusti, 2009 kl. 13:30 #106801MattiasDeltagareJag tvivlar inte ett dugg på att fri frakt lockar till fler köp men för att få svar på hur det påverkar just din sajt är väl det bästa att köra ett A/B test på det hela.
Lite OT, men:
Ni som har koll på hyrshopparna och open source lösningarna på marknaden här, har någon av de stöd för A/B testning?23 augusti, 2009 kl. 16:54 #106803MickeDeltagareatt jämför usa och sverige ur konsumentsynpunkt njaa…Men Ur företagarens aspekt går det verkligen inte, ta fraktpriser och alternativ är alldeles för olika här mot hos dem.
Beror till fullt vad man säljer om man ska satsa på frakten inbakad i priset eller ej tycker jag.
mattias: magento har stöd inbyggt för a/b testing med google japp.
23 augusti, 2009 kl. 21:04 #106806BjornDeltagareJag tror på att ge fri frakt över en viss (rimlig) summa och pusha på det. Det bör inte orimligen göra att kunden lockas till att köpa någonting mer, beroende på vad man säljer för produkter förstås. Kanske frågar de även sin kompis om att sambeställa. Gillar speciellt Gents.se lösning, när man närmar sig fri frakt står det i kassan: ”81 kr kvar till gratis frakt!”.
24 augusti, 2009 kl. 00:20 #106808WebbotDeltagare@Micke 1589 wrote:
att jämför usa och sverige ur konsumentsynpunkt njaa…Men Ur företagarens aspekt går det verkligen inte, ta fraktpriser och alternativ är alldeles för olika här mot hos dem.
Jag roade mig med att jämföra vad ett 3 kilos hempaket kostade att skicka i Sverige vs. USA.
Nu förstår jag att det inte kan vara lätt att skicka fraktfritt i Sverige. I prislistan för postens kreditkunder kostade ett 3 kilos hempaket 209.60 kr i (lilla) Sverige. även om vi tar bort den höga momsen och skatteskillnaden så blir nog samma paket dubbelt så dyrt som i USA i alla fall.
Samma paket kostar mig som kreditkund hos FedEx 64.13 kr ($9.17) om jag skickar det så långt det går (250 mil på lastbil , västra kalifornien). Inom samma geografiska område som Sverige kostar det mig runt $7 (49 kr)
Notera att alla paket alltid är hempaket här i USA, utan extra kostnad. Plus gratis upphämtning från oss. Alltid dörr till dörr för dessa priser.
Vad det gäller fraktalternativ, så är det nog ingen större skillnad, vi har bara posten, UPS och FedEx att välja mellan.
@Micke 1589 wrote:
Beror till fullt vad man säljer om man ska satsa på frakten inbakad i priset eller ej tycker jag.
Visst är det så. I mitt nuvarande företag finns det ingen möjlighet för mig att erbjuda fri frakt på alla beställningar, men i ett annat förtag som jag snart startar kommer jag alltid ha fri frakt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.