Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökningar om Fri Frakt
- Detta ämne har 20 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2009 kl. 09:35 #93992DanDeltagare
Någon som har några tips på undersökningar där man analyserat hur fri frakt påverkar ens ordrar och konvertering?
18 augusti, 2009 kl. 10:31 #106742ParvelitoDeltagareHar letat själv, googlat som sjutton och inte hittat särskilt mycket som går att portera till svenska förhållanden. Något som verkar kunna ge bra resultat är tillfälliga kampanjer som ”fraktfritt denna vecka” och liknande, där det blir en generell rabatt till kunderna. Kanske är det svårigheten att mäta som gör att lite presenteras.
Jag har däremot experimenterat lite själv, på Tradera.
Två produkter, en liten kabel som i vanliga fall säljs för 49kr + 24kr i frakt och ett stort väggfäste för platt-tv som har priset 199kr + 50kr i frakt sålde lite dassigt i vanliga fall.
Jag satte då ut 24 auktioner (en per dag 24 dagar i följd) med priserna 69 resp 249kr fraktfritt. Försäljningen ökade med 50% på den billiga produkten, och med 2300% på den dyra produkten (alla 24 väggfästen såldes, föregående månad hade jag sålt 1).
Det är alldeles för litet urval och begränsat test för att kunna dra några tvärsäkra slutsatser, men jag tror att om man har ett vettigt fraktavtal och kan erbjuda ett bra paketpris, så skall man inte tveka att marknadsföra det.
När det gäller fraktfritt generellt är jag dock lite skeptisk. Det är svårt att kompensera sig för det genom ökade priser, och framför allt blir det flerproduktsköparna som betalar. Jag har testat maxfrakt med relativt bra resultat. Man får subventionera en del frakt när kunder köper mycket, men det gör jag så gärna när det är fler orderrader på samma faktura.
Hittade av en slump, på postens hemsida här om dagen, att i deras avdelning ”Pressrum” fanns det en hel del rapporter om E-handel. Jag har inte hunnit plöja igenom dem ännu. Kanske finns det något där.
18 augusti, 2009 kl. 10:48 #106743Katrin LundgrenDeltagareTyvärr, men enligt alla på kreditors e-handelsdag så är det frälsningen och lösningen på allt och den nya trenden som alla ska följa….., men det baserade man helt på data från undersökningar i USA. Lägg ett mail till Urban Lindkvist så kanske han kan tala om vilket källmaterial de använde sig av.
Med tanke på att Sverige och USA är rätt olika vad gäller fraktpriser och service är jag skeptiskt till att det är lösningen på allt…..jag tror snarare att anammas den trenden för mycket slår det ut de små e-handlarna för marginalerna finns inte att sponsra kunderna så mkt som man behöver göra alla gånger och vi har ännu inte volymerna som gör att man klarar det.
Det beror såklart också lite på vad man säljer, men jag lovar dig att en kattlåda vill man inte sponsra, låg vikt men skrymmande så in i ….18 augusti, 2009 kl. 10:50 #106744Katrin LundgrenDeltagareJa, just det vi har också precis börjat med fraktfritt över 1000 kr, och jag ser tyvärr ingen ökad orderingång alls. Inte heller någon jätteökning av ordersummorna för att man ska få fraktfritt….men det är ännu alltför kort tid för att dra slutsatser.
18 augusti, 2009 kl. 11:23 #106745KockenDeltagareJag är helt övertygad om att det ger högre avslutsfrekvens. Men om man tittar på kostnaden för varje order att erbjuda fraktfritt och tänker vad kan jag få för dessa pengar. Om du lägger dem på annan marknadsföring så ger nog det minst lika mycket i ökad konvertering.
Om man sedan som vi skickar allt med Posten så är det inte ekonomiskt försvarsbart att ens försöka.18 augusti, 2009 kl. 11:36 #106747AndreasDeltagareHar också funderat på fri frakt.
Dock innebär detta att mina priser måst justeras uppåt för att täcka fraktkostnader som ligger på 500- 1500 Kr i dagsläget.
Vad folk sen föredrar en högre summa o fri frakt eller rätt pris och betalar fraktens rätta värde.
Svårt det här!
18 augusti, 2009 kl. 12:45 #106748Katrin LundgrenDeltagareDet är supersvårt. Tyvärr i min branch erbjuder de flesta fraktfritt över viss summa och lägger inte högre priser på sakerna, vilket gör det svårare. Jag har dock lagt på priserna ett litet påslag för att täcka fraktfritt över viss summa, vilket gör att jag ser dyrare ut än konkurenterna, så det kan vara därför jag inte direkt ser ngn ökning
18 augusti, 2009 kl. 18:01 #106751RollUp-KungenDeltagareVi ökade vår conversion rate 1 timme efter vi införde fraktfritt och vi körde fraktfritt hela sommaren och ökad 300% försäljning, dock inte bara pga fraktfritt. Nu har vi fraktfritt över 1500:- och vår snittorder är ju över 3000 så vi premierar premiumkunden och missgynnar lite 999:- kunden som för oss är mindre lönsam.
Dock är fraktfritt i sin term säljande i den mening att kunden direkt känner att priset man ser är det man betalar och man behöver inte gå till kassan och göra en order för att se frakten, detta tycker jag påverkar positivt då man får mer kvalitet till kassan och därmed högre CR
givetvis betyder fraktfritt igentligen att frakt ingår,, inget är ju gratis här i världen.18 augusti, 2009 kl. 18:25 #106754NicklasDeltagareFri frakt ger säkert bättre konventering men det känns lite som att slänga pengarna i sjön, bättre att ha en låg frakt som täcker dina kostnader så att du kan behålla lönsamheten och växa anser jag.
18 augusti, 2009 kl. 20:37 #106756PatrikSDeltagareDet känns som att frakten alltid kommer vara ett dilemma för oss butiksinnehavare. Frakt kostar, kunderna vill inte betala frakt. Speciellt för nya aktörer att ta sig in så spelar ju frakten in mycket, många större kör fri frakt och verkar må bra utav det. Medans vi mindre nystartade måste ha en fraktkostnad för att inte gå massa back på en order.
Frakt fritt över ett visst ordervärde kan jag dock köpa, då marginalerna går upp mer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.