Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Undersökning om kunder "loggar" in vid köp

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137517
    Tian
    Deltagare

    Vi har 100% förskottsbetalningar via bankgiro.
    Men så har jag ju ingen webshop heller!. ;o)
    (Jo förressten, en – testprodukt egentligen, ej SEOad, och där kommer 1.5% av ordrarna in. Dock gäller forfarande förskottsbetalning till bankgiro. )

    Av alla ordrar är det ca 0.5% som inte genomförs/betalas.

    Eftersom det är med förskottsbetalning till bankgiro jag började 2006, och det har visat sig fungera fram till nu, har vi ganska bra rutin och det går snabbt att kolla inbetalningarna varje dag.

    Vi har inte problemet med att en ”beställd vara” upptas i lagret, eftersom vi smider våra smycken på beställning.

    För mig har det faktiskt ända sedan start varit en kostnadsfråga med andra betalningsalternativ.

    #137518
    GregerA
    Deltagare

    @Per Nilsson 35983 wrote:

    Har ni någon deadline för inbetalningarna?

    Ingen uttalad, men om det inte kommer in några pengar efter 2 veckor så brukar vi annullera ordern. Skulle någon betala senare så får vi väl återaktivera den (duplicera och skapa en ny).

    #137544
    henrik
    Deltagare

    Väldigt lång diskussion om vad som är rätt eller fel att ha i sin shop verkar det som :) .
    Kan dela med mig av vår statistik.
    Ca 10% betalar i förskott och av dessa betalar ca 95%. Trots att vi har faktura i egen regi så är det förskottsbetalningarna som står för oslagbart den högsta andelen av bedrägeriförsök.
    Folk skickar skärmdump eller så får man en jättesnyftare om hur illa det gått för dem men att nu har dem fått ordning på sitt liv och om man bara skickar så fort som möjligt så varorna kommer på måndag så lovar dem att dom har betalat in (beställningen kommer alltid en fredag eftermiddag). I början polisanmälde vi för skärmdumparna vi fick var rena förfalskningar men det blev aldrig något av (se Dans tråd om bedrägerier) så vi slutade anmäla.
    För vår del är det inte direkt jättemycket extrajobb med förskott, en hel del stammisar har alltid betalt och vill alltid betala i förskott så vi håller kvar vid det. En order makuleras automatiskt efter 10 dagar och vi har så pass stort lager att det påverkar inte nämvärt de varor som låses upp under tiden.

    Jag tror det har väldigt mycket att göra vilken bransch man är i. I princip alla som startar ny shop i smyckesbranschen har endast förskottsbetalning som alternativ och alteftersom de växer lägger de till andra alternativ.

    /Henrik

    #137545
    henrik
    Deltagare

    Och vad gäller inloggning förresten så är det ca 2% som skapar ett konto

    #137546
    JohanK
    Deltagare

    @Per Nilsson 35966 wrote:

    Vi har inget fenomenalt sätt att hantera förskottsbetalningar på. Var har du fått det ifrån? :confused:

    Eller försöker du bara vara lite ”lustig” och tuff genom att skriva fenomenal? ;)

    Är du genuint intresserad kan jag självklart berätta, men med din öppning så tror jag mer att du är ute i andra syften. Och om du hade bemödat dig med att läsa igenom texten så hade du fått svar på din fråga.

    Jo jag är intresserad av hur du hanterar set. Vi har inte detta själva för att jag tycker det är jobbigt att pricka av osv, det kanske har med vår bank sätt att redovisa detta.

    Sen tänkte jag om du har nåt i ditt admin för att underlätta.

    /Johan

    #137554
    Per Nilsson
    Deltagare

    @JohanK 36016 wrote:

    Jo jag är intresserad av hur du hanterar set. Vi har inte detta själva för att jag tycker det är jobbigt att pricka av osv, det kanske har med vår bank sätt att redovisa detta.

    Sen tänkte jag om du har nåt i ditt admin för att underlätta.

    /Johan

    Då ska inte jag vara den som är den, ber om ursäkt att jag misstolkade dig. :)

    För det första gör vi det klart för kunden på 3 ställen att beställningen tar längre tid att få. Kunden får ett instruktionsmail där det står att beställningen skickas när pengarna finns på kontot, detta står också direkt efter kunden har beställt.

    Så till att börja med så har vi säkerställt att kunden förstår att a) beställningen tar längre tid b) beställningen skickas när pengarna är på kontot.

    Vi gör även klart för kunden att vi annullerar beställningen om inte pengarna har kommit in efter cirka 3 dagar (vi har 5 dagar i realiteten). Har inte pengarna kommit in så makulerar vi beställningen och skulle kunden betala i alla fall så öppnar vi den igen.

    Vi förklarar även på betalinformationssidan om vad det innebär med förskottsbetalning, eller betalning till bankgiro som vi kallar det för, innebär. Vi informerar att det kan ta lång tid om kunden inte har samma bank som oss.

    Dels så ska kunden uppge beställningsnummer i bankgirobetalningen för att vi ska kunna pricka av detta, har kunden glömt att uppge detta så går vi på datum och belopp. Precis som vi kollar Svea-betalningar och DIBS-betalningar. Vi stämmer alltså av alla betalningar, oavsett om det är bankgirobetalningar, DIBS-betalningar, postförskott eller fakturabetalning. Det är en förutsättning för att bokföringen ska bli korrekt, vi ser det alltså inte som något merjobb eller specialjobb att kontrollera bankgirobetalningar eftersom de är precis som att kontrollera vilken betalning som helst.

    Skulle det vara så att vi får en ofantlig mängd förskottsbetalningar så inför vi OCR-nummer på dessa. Som en proformafaktura.

    Summering:

    Kalla det inte förskottsbetalning, kalla det för bankgirobetalning (eller liknande).

    Var tydlig med informationen och var konsekvent. Makulera när tiden har gått ut så slipper du låsa upp lagret. Kunden måste förstå att det tar längre tid och att varorna skickas när pengarna är på kontot

    Hantera inbetalningarna precis som vilken annan inbetalning som helst. Varför skilja på dessa?

    Tillägg angående skärmdumpar.

    Vi accepterar inte detta som ett bevis för att betalningen är gjord. Vi ber således inte heller kunden att skicka oss en skärmdump på betalningen.

    Tillägg om textförslag

    Vill ni ha hjälp med att utforma texterna kring förskottsbetalningar så att det blir lättförstått och koncist för kunderna så är det bara att säga till.

    #137556
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Den var bra, den ska jag ta till mig!

    @Per Nilsson 36024 wrote:

    Kalla det inte förskottsbetalning, kalla det för bankgirobetalning (eller liknande).

    #137595
    Per Nilsson
    Deltagare

    @GregerA 35986 wrote:

    Ingen uttalad, men om det inte kommer in några pengar efter 2 veckor så brukar vi annullera ordern. Skulle någon betala senare så får vi väl återaktivera den (duplicera och skapa en ny).

    Skickar ni ut något påminnelsemail till dem?

    #140372
    Per Nilsson
    Deltagare

    Uppföljning:

    Hur går det för er?

    JohanK och Greger, jag saknar svar ifrån er.

    #140394
    laser
    Deltagare

    Hur enkel lösning som helst koppla på en OCR modul kostar 900kr tror jag hos BG och du kan tanka ner filen varje dag klockan 15. Har du 3040 inbetalningar så gör OCR jobbet för dig.

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.