Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökning om kunder "loggar" in vid köp
- Detta ämne har 60 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2012 kl. 10:47 #137444Per NilssonDeltagare
@Dan 35901 wrote:
Var ingen kritik menad. Mest att det är svårt generellt att sälja in detta betalsätt utan att förvirra kund. Även för oss och även för alla andra jag sett.
Jag förstår vad du säger. Jag påstår dock att vi (roligaprylar) skulle förlora pengar på att ta orders via förskott genom att det tar köp (som ej avslutas) från bra betalsätt och kostar massa tid.
Så för mig är det inte att tacka nej till orders eller pengar, det är tvärtom.
För mig är kritik vad grädde är för en gammal hankatt.
Allt är inte svart eller vitt tack och lov.
24 februari, 2012 kl. 11:17 #137446pyhobbyDeltagareNu tycker jag Per får stå lite ensam i ena ringhörnan så jag får hoppa in och ta ett par smällar;)
Till att börja med vill jag ge er lite statistik för hur det ser ut för egen del.
Förskottsbetalning: 10-15%
Av dessa blir runt 95% betalda.Kan tillägga att vi även erbjuder bankbetalningar via Payson. Ett alternativ som våra kunder ratat ordentligt sedan vi införde det, runt 2% betalar på detta sätt. (dock tycker jag själv att vi kunde göra detta alternativet tydligare i kassan, men samtidigt tar jag hellre emot en tokbillig bankgirobetalning)
I båda våra butiker har vi gott om äldre kunder som egentligen tycker det mesta på nätet är otryggt. För dessa personer kan bankgirobetalningar vara en extra trygghet.
Jag tror det beror mycket på vilken kundgrupp man har. Jag förstår att ni som vänder er till en lite yngre ”publik” ratar förskottsbetalningar, jag köper det rakt av. Men bara för att det är ”jämmer och elände” för er betyder det inte att det är det för alla.
Ha en go helg allihopa!
24 februari, 2012 kl. 11:32 #137447Jimmy OstromDeltagareehhhhhhh han tar ju med sig knivar:eek:, jag har en sketen bilstereo och Dan kanske en tomatskalare till datorn och Berra en usb kabel och Katrin en påse med hundfoder:eek:
Nej jag tycker det är ”lika”, har du sett hur MYCKET knivar Per har. Oj oj oj:):cool::p
@pyhobby 35904 wrote:
Nu tycker jag Per får stå lite ensam i ena ringhörnan
24 februari, 2012 kl. 11:44 #137448Per NilssonDeltagare@pyhobby 35904 wrote:
Nu tycker jag Per får stå lite ensam i ena ringhörnan så jag får hoppa in och ta ett par smällar;)
Till att börja med vill jag ge er lite statistik för hur det ser ut för egen del.
Förskottsbetalning: 10-15%
Av dessa blir runt 95% betalda.Kan tillägga att vi även erbjuder bankbetalningar via Payson. Ett alternativ som våra kunder ratat ordentligt sedan vi införde det, runt 2% betalar på detta sätt. (dock tycker jag själv att vi kunde göra detta alternativet tydligare i kassan, men samtidigt tar jag hellre emot en tokbillig bankgirobetalning)
I båda våra butiker har vi gott om äldre kunder som egentligen tycker det mesta på nätet är otryggt. För dessa personer kan bankgirobetalningar vara en extra trygghet.
Jag tror det beror mycket på vilken kundgrupp man har. Jag förstår att ni som vänder er till en lite yngre ”publik” ratar förskottsbetalningar, jag köper det rakt av. Men bara för att det är ”jämmer och elände” för er betyder det inte att det är det för alla.
Ha en go helg allihopa!
Tack
Precis som du skriver så är det olika för olika branscher/företag.
Dock så tror jag benhårt på att om man gör det rätt och riktigt med förskottsbetalningar så är det till fördel i alla branscher, men då gäller det också att man vet vad man sysslar med.
Vi har också Payson internetbank som alternativ och precis som du tar jag hellre emot en tokbillig bankgiroinbetalning än en payson betalning.
25 februari, 2012 kl. 00:01 #137484JohanKDeltagareKan du beskriva ditt fenomenala sätt att hantera förskottsbetalning Per?
25 februari, 2012 kl. 07:09 #137486Katrin LundgrenDeltagare@Per Nilsson 35886 wrote:
Du har alltså ingen deadline för hur länge en förskottsbetalning ligger aktiv?
Jag vet inte vad du gör för fel, men uppenbart så har du ju inte lyckats med förskottsbetalningar eftersom hela 85 procent av dina kunder inte betalades. 😮
Fråga dig själv om du verkligen har rätt strategi och rätt rutiner för detta…
Som sagt, har man inte rutiner för detta så går det åt helvete, eller ”dränerar” företaget. :rolleyes:
Vem är det som är dum? Du som inte kan hantera förskottsbetalningar och förlorar pengar på detta eller jag som kan hantera detta och tjänar pengar på förskottsbetalningar?
Vi hade liggtid 7 dagar för förskottsbetalning, varför, antar du att vi inte hade en liggetid? Med tanke på att en banköverföring tar 2-3 dagar i värsta fall, så krävs någon dags säkerhetsmarginal, och någon extra dag för eftersläntrarna. Det jag gav dig var ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Inte hur det såg ut.
Det jag menade var inte att du var dum för att du kan hantera förskottsbetalningar, utan det jag menade var att det lät synnerligen dumt när du hävdar i sten att förskottsbetalning alltid lönar sig och att det alltid är bästa betalsättet för alla branscher och kundgrupper, för så är det inte.
Att du får det att löna sig för dig är väl jättebra, men om du gav dig in i en annan bransch eller sålde mot annan kundgrupp är jag inte säker på att du heller kan få det att fungera trots ditt superdupersystem.
Jag försöker också säga att det finns en anledning till att större företag tagit bort förskottsbetalning, antagligen för att de inte heller får det att fungera smidigt när man nått viss volym, så jag är nog lika dum som dem eftersom jag också valt bort det eftersom för min del blev det för kostsamt helt enkelt.
Jag prioriterar helt enkelt mer för mig lönsamma sätt att låta kunderna betala, och om det gör mig dum så be it, då är jag gärna dum
25 februari, 2012 kl. 09:58 #137499Per NilssonDeltagare@Kodmyran 35948 wrote:
Vi hade liggtid 7 dagar för förskottsbetalning, varför, antar du att vi inte hade en liggetid? Med tanke på att en banköverföring tar 2-3 dagar i värsta fall, så krävs någon dags säkerhetsmarginal, och någon extra dag för eftersläntrarna. Det jag gav dig var ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Inte hur det såg ut.
Det jag menade var inte att du var dum för att du kan hantera förskottsbetalningar, utan det jag menade var att det lät synnerligen dumt när du hävdar i sten att förskottsbetalning alltid lönar sig och att det alltid är bästa betalsättet för alla branscher och kundgrupper, för så är det inte.
Att du får det att löna sig för dig är väl jättebra, men om du gav dig in i en annan bransch eller sålde mot annan kundgrupp är jag inte säker på att du heller kan få det att fungera trots ditt superdupersystem.
Jag försöker också säga att det finns en anledning till att större företag tagit bort förskottsbetalning, antagligen för att de inte heller får det att fungera smidigt när man nått viss volym, så jag är nog lika dum som dem eftersom jag också valt bort det eftersom för min del blev det för kostsamt helt enkelt.
Jag prioriterar helt enkelt mer för mig lönsamma sätt att låta kunderna betala, och om det gör mig dum så be it, då är jag gärna dum
Jag har inte hävdat i sten att förskottsbetalningar alltid lönar sig. Vart får du det ifrån? Du är ju själv ett lysande exempel på att förskottsbetalningar verkligen inte lönar sig. Jag tror däremot att det är till fördel för alla branscher om man sköter det på rätt sätt.
Som du själv skrev så var det hela 85 procent av dina kunder som inte betalade. Det är ju riktigt dåligt. Jag förstår att förskottsbetalning inte är din grej med de siffrorna. Hade du förskottsbetalning som enda betalalternativ?
”ponera sedan att 85 % av dessa ordrar inte betalas ( det var mina siffror)”
Vad jag däremot hävdar i sten är att om man sköter förskottsbetalningar på ett korrekt sätt med bra och välfungerande rutiner så är det ett väldigt bra sätt att ta betalt på. Men grejar man det inte så får man typ 85 procent icke betalande kunder och varor som blir låsta på lagret.
Förskottsbetalning är vare sig en gudagåva eller något superdupersystem hos oss, det är bara ett betalalternativ som fungerar bra.
Det där med stora företag är ju lite lustigt att du blandar in eftersom vare sig du eller jag räknas som ett stort företag.
Tillägg: Sedan förstår jag inte varför du tar fiktiva siffror, vad har det för relevans för diskussionen?
25 februari, 2012 kl. 10:00 #137501Per NilssonDeltagare@JohanK 35946 wrote:
Kan du beskriva ditt fenomenala sätt att hantera förskottsbetalning Per?
Vi har inget fenomenalt sätt att hantera förskottsbetalningar på. Var har du fått det ifrån? :confused:
Eller försöker du bara vara lite ”lustig” och tuff genom att skriva fenomenal?
Är du genuint intresserad kan jag självklart berätta, men med din öppning så tror jag mer att du är ute i andra syften. Och om du hade bemödat dig med att läsa igenom texten så hade du fått svar på din fråga.
25 februari, 2012 kl. 10:11 #137505GregerADeltagareVi har knappt 10% som vill betala i förskott. De flesta betalar också.
En del av de som inte betalat hör av sig efter nån vecka och undrar var deras varor blir av … och verkar inte ha förstått innebörden i ordet förskott. :rolleyes:
Administrativt är det lite mer jobb än andra betalsätt, men det jobbigaste är oftast att kunden tror att pengarna sitter på vårt bankgiro i samma sekund som han skickat iväg dem – och att vi sitter och bevakar vårt bankkonto kontinuerligt. En del mailar över skärmdumpar för att visa att de betalt, men om det inte är en återkommande kund så brukar vi ändå vänta med leverans tills pengarna syns på kontot.
25 februari, 2012 kl. 11:30 #137515Per NilssonDeltagare@GregerA 35971 wrote:
Vi har knappt 10% som vill betala i förskott. De flesta betalar också.
En del av de som inte betalat hör av sig efter nån vecka och undrar var deras varor blir av … och verkar inte ha förstått innebörden i ordet förskott. :rolleyes:
Administrativt är det lite mer jobb än andra betalsätt, men det jobbigaste är oftast att kunden tror att pengarna sitter på vårt bankgiro i samma sekund som han skickat iväg dem – och att vi sitter och bevakar vårt bankkonto kontinuerligt. En del mailar över skärmdumpar för att visa att de betalt, men om det inte är en återkommande kund så brukar vi ändå vänta med leverans tills pengarna syns på kontot.
Har ni någon deadline för inbetalningarna?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.