Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Undersökning om kunder "loggar" in vid köp

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137426
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Per Nilsson 35868 wrote:

    Ja, som sagt, har man kassa och ogenomtänkta rutiner för förskottsbetalning, eller vilken annan betalning som helst så kostar det mer än vad det smakar. Har man däremot ett fungerande system för att hantera den här typen av betalningar så är det inga som helst problem.

    Om man låter förskottsbetalningar dränera lönsamheten så får man helt sonika skylla sig själv och ta sig en rejäl funderare på om man verkligen ska hålla på med affärer eller inte. Det kanske finns andra uppgifter i livet som passar en bättre då?

    Det är helt upp till dig om du vill stänga möjligheten för förskottsbetalningar eller ej, du kanske har sådan god lönsamhet och tillväxt att det inte spelar dig någon roll om du missar en beställning eller två.

    Jag tar detta igen eftersom det är viktigt:

    Har man fungerande rutiner så är förskottsbetalningar finfint.

    Det ena utesluter inte det andra. Erbjud båda alternativen.

    Sedan vill jag hemskt gärna ha svar på denna fråga: Hur många förskottsbetalningar har ni ”problem” med per vecka? Handlar det om 2 eller 2000?

    Det här var bland det dummaste jag hört på länge. Tack för ett gott skratt Per :D

    Så ponera att du har 200 förskottsbetalningar / vecka. Dessa tar säg 200 produkter som reserveras (ifall ordrarna enbart består av en order, ofta är det fler).

    Eftersom OM du ska ha ett riktigt lagersystem för att kunna hantera dina andra ordrar så fungerar det så att varor reserveras när de läggs ordrar oavsett system, annars skulle det bli kaos.

    Då har vi minst 200 varor/vecka som bara ligger i lagret tills varorna är betalda. Har du två veckor som kunderna har på sig att betala innan du makulerar ordrarna så ligger 400 varor helt plötsligt på hyllan. Dessa varor kan ej handlas av andra, dvs du missar 200 ordrar/ vecka du kunde fått betalt för direkt. Vill du ha det så? tycker du det låter som en bra verksamhet?

    ponera sedan att 85 % av dessa ordrar inte betalas ( det var mina siffror), då har du helt plötsligt förlorat rätt bra med pengar på andra kunder som inte kunde handla varor du egentligen hade hemma. Du måste för att hantera det se till att du har minst dubbelt så stort lager vilket är en likviditetsätare, och en kostnad för företaget.

    Rutiner för att pricka av och o påminna kunderna är väl ingen fara det är några knapptryck om man byggt systemet rätt, speciellt om man kör Klarna förskott vilket är en gudagåva till förskottsbetalningen, men det är att binda varor till ordrar som ej betalas som brukar bli dt stora problemet.

    varför tror du stora företag inte använder förskottsbetalning?

    #137427
    Dan
    Deltagare

    Jo. Det är ett betalsätt som är mycket lätt att förvirra ihop med faktura och direktbetalning till bank.

    Testade din kassa nu och det var minst lika förvirrande där. Sen kanske dina kunder är mer noggranna eller smarta än mina, men att förklara betalsättet eller rutinerna lyckas ingen av oss med.

    @Per Nilsson 35881 wrote:

    Ja om ni inte har fått kunderna att förstå vad förskottsbetalning är och vad som gäller så kanske inte problemet är just förskottsbetalning?

    #137429
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Kodmyran 35883 wrote:

    Det här var bland det dummaste jag hört på länge. Tack för ett gott skratt Per :D

    Så ponera att du har 200 förskottsbetalningar / vecka. Dessa tar säg 200 produkter som reserveras (ifall ordrarna enbart består av en order, ofta är det fler).

    Eftersom OM du ska ha ett riktigt lagersystem för att kunna hantera dina andra ordrar så fungerar det så att varor reserveras när de läggs ordrar oavsett system, annars skulle det bli kaos.

    Då har vi minst 200 varor/vecka som bara ligger i lagret tills varorna är betalda. Har du två veckor som kunderna har på sig att betala innan du makulerar ordrarna så ligger 400 varor helt plötsligt på hyllan. Dessa varor kan ej handlas av andra, dvs du missar 200 ordrar/ vecka du kunde fått betalt för direkt. Vill du ha det så? tycker du det låter som en bra verksamhet?

    ponera sedan att 85 % av dessa ordrar inte betalas ( det var mina siffror), då har du helt plötsligt förlorat rätt bra med pengar på andra kunder som inte kunde handla varor du egentligen hade hemma. Du måste för att hantera det se till att du har minst dubbelt så stort lager vilket är en likviditetsätare, och en kostnad för företaget.

    Rutiner för att pricka av och o påminna kunderna är väl ingen fara det är några knapptryck om man byggt systemet rätt, speciellt om man kör Klarna förskott vilket är en gudagåva till förskottsbetalningen, men det är att binda varor till ordrar som ej betalas som brukar bli dt stora problemet.

    varför tror du stora företag inte använder förskottsbetalning?

    Du har alltså ingen deadline för hur länge en förskottsbetalning ligger aktiv?

    Jag vet inte vad du gör för fel, men uppenbart så har du ju inte lyckats med förskottsbetalningar eftersom hela 85 procent av dina kunder inte betalades. 😮

    Fråga dig själv om du verkligen har rätt strategi och rätt rutiner för detta…

    Som sagt, har man inte rutiner för detta så går det åt helvete, eller ”dränerar” företaget. :rolleyes:

    Vem är det som är dum? Du som inte kan hantera förskottsbetalningar och förlorar pengar på detta eller jag som kan hantera detta och tjänar pengar på förskottsbetalningar? ;)

    #137430
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 35884 wrote:

    Jo. Det är ett betalsätt som är mycket lätt att förvirra ihop med faktura och direktbetalning till bank.

    Testade din kassa nu och det var minst lika förvirrande där. Sen kanske dina kunder är mer noggranna eller smarta än mina, men att förklara betalsättet eller rutinerna lyckas ingen av oss med.

    Jag har inte haft ett enda problem med förskottsbetalningar. :)

    Går man vidare i kassan så kommer man till mer information. Du har helt rätt i att den första informationen inte är så förklarande det är just därför vi har säkrat upp med att förklara det vidare när man väljer detta sätt.

    Dels får kunden ett mail med instruktioner och dels kan kunden läsa mer om det lite här och var på sidan.

    Jag måste även förtydliga att förskottsbetalning inte är vidare värst vanligt hos oss. De som betalar med förskott är oftast äldre personer.

    Du får gärna fullfölja beställningen om du vill testa. Jag lovar att inte kräva dig på några pengar :)

    #137434
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he he jag gillar dig Per, tror du och jag kan bli bästa kompisar en dag:)

    Men jisses vad envis du är, du är ju värre vad jag någonsin varit och det säger inte lite:eek::p.

    Jag förstår att man ska göra allt för att kunderna ska handla, jag köper detta men när man växer sig stor till en viss punkt så tror jag oxå förskottsbetalning åker bort hos dom flesta.

    Sen tips om din kassa. Här finns det lite att jobba med, tycker den är ganska rörig, så här tror jag du har ett par procent till att hämta i konvertering faktiskt.

    #137437
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 35891 wrote:

    He he he jag gillar dig Per, tror du och jag kan bli bästa kompisar en dag:)

    Men jisses vad envis du är, du är ju värre vad jag någonsin varit och det säger inte lite:eek::p.

    Jag förstår att man ska göra allt för att kunderna ska handla, jag köper detta men när man växer sig stor till en viss punkt så tror jag oxå förskottsbetalning åker bort hos dom flesta.

    Sen tips om din kassa. Här finns det lite att jobba med, tycker den är ganska rörig, så här tror jag du har ett par procent till att hämta i konvertering faktiskt.

    Jag vet att det är lite rörigt i kassan. Men tack för påpekandet. Har du några konkreta tips så får du gärna skicka ett PM till mig.

    Klart som fan att jag är envis, hur tror du annars jag har lyckats driva upp min butik så bra som jag har gjort? Genom tur och jantelagstänkande? ;)

    För sjuttioelfte gången: Det handlar inte om att bara ha förskottsbetalning som betalsätt, det handlar om att öppna en extra dörr för försäljning.

    Har man inget behov av det så skiter man helt sonika i det.

    Men folk som ser beställningar som problem tycker jag är lite fel ute…

    #137440
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag ska skriva ner lite och mejla dig, finns du på kontakt mejlen som finns på knivsidan?

    Nej jag köper att det inte handlar om betalsättet i sig utan en dörr för försäljning. Men vi pratar samma språk tror jag fast många som inte har förskott stänger denna dörren för dom anser sig att denna inkomst kostar för mycket i pappersjobb och tid.

    @Per Nilsson 35894 wrote:

    Jag vet att det är lite rörigt i kassan. Men tack för påpekandet. Har du några konkreta tips så får du gärna skicka ett PM till mig.

    Klart som fan att jag är envis, hur tror du annars jag har lyckats driva upp min butik så bra som jag har gjort? Genom tur och jantelagstänkande? ;)

    För sjuttioelfte gången: Det handlar inte om att bara ha förskottsbetalning som betalsätt, det handlar om att öppna en extra dörr för försäljning.

    Har man inget behov av det så skiter man helt sonika i det.

    Men folk som ser beställningar som problem tycker jag är lite fel ute…

    #137441
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 35897 wrote:

    Jag ska skriva ner lite och mejla dig, finns du på kontakt mejlen som finns på knivsidan?

    Nej jag köper att det inte handlar om betalsättet i sig utan en dörr för försäljning. Men vi pratar samma språk tror jag fast många som inte har förskott stänger denna dörren för dom anser sig att denna inkomst kostar för mycket i pappersjobb och tid.

    per@knivhuset.com kan du e-posta på. Kul att du tar dig tid att hjälpa till, det uppskattas.

    Jag säger det igen Jimmy:

    Har man bra och fungerande rutiner för förskottsbetalning så är det inga problem. Har man däremot kassa och dåliga rutiner så blir det ett problem. Och blir det ett problem så får man lösa problemet.

    Jag är säker på att du förstår skillnaden.

    #137442
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag kommer att vara på emeet så den som har lust att diskutera detta IRL är hjärtligt välkommen att göra det.

    #137443
    Dan
    Deltagare

    Var ingen kritik menad. Mest att det är svårt generellt att sälja in detta betalsätt utan att förvirra kund. Även för oss och även för alla andra jag sett.

    Jag förstår vad du säger. Jag påstår dock att vi (roligaprylar) skulle förlora pengar på att ta orders via förskott genom att det tar köp (som ej avslutas) från bra betalsätt och kostar massa tid.

    Så för mig är det inte att tacka nej till orders eller pengar, det är tvärtom. :)

    @Per Nilsson 35894 wrote:

    Jag vet att det är lite rörigt i kassan. Men tack för påpekandet. Har du några konkreta tips så får du gärna skicka ett PM till mig.

    Klart som fan att jag är envis, hur tror du annars jag har lyckats driva upp min butik så bra som jag har gjort? Genom tur och jantelagstänkande? ;)

    För sjuttioelfte gången: Det handlar inte om att bara ha förskottsbetalning som betalsätt, det handlar om att öppna en extra dörr för försäljning.

    Har man inget behov av det så skiter man helt sonika i det.

    Men folk som ser beställningar som problem tycker jag är lite fel ute…

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.