Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökning om kunder "loggar" in vid köp
- Detta ämne har 60 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2012 kl. 09:08 #137400martinkilandDeltagare
@Per Nilsson 35855 wrote:
Det låter som ni bara har haft förskottsbetalningar och att dessa har utgjort majoriteten av era beställningar.
Har man smarta lösningar på ”problemet” (ja, det där prekära problemet med att folk faktiskt vill köpa dina saker och betala i förskott för dem) så klarar man det där med förskottsbetalningar galant.
Jag menar inte att äldre har dålig kreditvärdighet, var har du fått det ifrån? Däremot så skrev jag att de flesta äldre inte är vana att betala via internet, vare sig direktbetalning till bank eller via faktura.
Men som sagt, har man haft kassa ogenomtänkta lösningar för förskottsbetalningar så blir det väl ett problem till slut…
Ett annat problem med förskottsbetalning är att det bara fungerar så länge du som driver företaget / ek.ansvarig finns på plats och kan kolla inbetalningar varje dag. Den uppgiften vill man inte lägga på extra packpersonal på sommarn.
Kanske går det att automatisera på något sätt. Men då är ju som sagt direktbetalning många gånger bättre.
24 februari, 2012 kl. 09:09 #137402Per NilssonDeltagare@martinkiland 35857 wrote:
Ett annat problem med förskottsbetalning är att det bara fungerar så länge du som driver företaget / ek.ansvarig finns på plats och kan kolla inbetalningar varje dag. Den uppgiften vill man inte lägga på extra packpersonal på sommarn.
Kanske går det att automatisera på något sätt. Men då är ju som sagt direktbetalning många gånger bättre.
Se möjligheterna istället för problemen, du vet lite som det där med att en del bygger vindskydd när det blåser och andra bygger väderkvarnar
Finns inte personal på plats så stänger man ju av förskottsbetalningsfuktionen under denna period – ”Problem” solved.
24 februari, 2012 kl. 09:14 #137403martinkilandDeltagare@Per Nilsson 35859 wrote:
Se möjligheterna istället för problemen, du vet lite som det där med att en del bygger vindskydd när det blåser och andra bygger väderkvarnar
Finns inte personal på plats så stänger man ju av förskottsbetalningsfuktionen under denna period – ”Problem” solved.
Hehe, körde faktiskt så innan när vi hade f-betalning. Jag förstår att du inte vill överge det, men jag är glad att vi till slut gjorde det
24 februari, 2012 kl. 09:15 #137404Per NilssonDeltagare@martinkiland 35860 wrote:
Hehe, körde faktiskt så innan när vi hade f-betalning. Jag förstår att du inte vill överge det, men jag är glad att vi till slut gjorde det
Hur många förskottsbetalningar hade ni per vecka? Vad hade ni för ”betalvillkor” på dessa innan ni annullerade beställningen?
Vad hade ni för rutiner kring förfarandet kring förskottsbetalningar?
24 februari, 2012 kl. 09:33 #137406Jimmy OstromDeltagareMen Per. Du måste hålla med om att med förskottsbetalning är det mycket extra jobb med om man tex jämför med kortbetalning eller faktura? För så olika kan vi inte tycka om man ”som är extra jobb och vad som inte är extra jobb”.
Jag förstår dig, jag känner själv att man ska ge kunderna alla möjligheter som finns att handla.
Men som Kodmyran själv skriver, visa saker ger inte pengar och för många av dessa sakerna så dränerar man firman (kanske lite överdrivit när vi pratar om förskottsbetalning, men hon har helt rätt).
24 februari, 2012 kl. 09:37 #137407ParvelitoDeltagareEftersom jag säljer mycket på Tradera så kan jag meddela att jag hanterar runt 1000 förskottsbetalningar i månaden just nu. Kunden kan välja mellan att betala via Payson i Traderas system, eller till vårt bankgiro.
Om man jämför det med webshopens härliga system där sådan förskottsbetalning inte existerar och att allt är klappat och klart för att packa och skicka när ordern kommer, så är det en himmelsvid skillnad.
Det kan utan vidare komma in betalningar från kunder som handlade för över en månad sedan, betalningar kommer in där kunden skrivit vårt organisationsnummer som enda referens och avsändare är någons sambo som vi har svårt att identifiera. Eller så kan det stå ”köp tradera” vilket är ungefär lika kryptiskt. Mängder av kunder förstår inte hur man betalar till bankgiro utan vill ha clearingnummer, andra påstår sig bara kunna betala till plusgiro vilket vi inte har. Ett ganska stort antal skiter i att betala.
Oj vad jag längtar till den dagen då Tradera inför att man inte kan köpa saker utan att betala för dem på en gång.
Och för den som funderar på att införa förskottsbetalning, fundera på om det inte finns enklare sätt.
24 februari, 2012 kl. 09:42 #137411Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 35863 wrote:
Men Per. Du måste hålla med om att med förskottsbetalning är det mycket extra jobb med om man tex jämför med kortbetalning eller faktura? För så olika kan vi inte tycka om man ”som är extra jobb och vad som inte är extra jobb”.
Jag förstår dig, jag känner själv att man ska ge kunderna alla möjligheter som finns att handla.
Men som Kodmyran själv skriver, visa saker ger inte pengar och för många av dessa sakerna så dränerar man firman (kanske lite överdrivit när vi pratar om förskottsbetalning, men hon har helt rätt).
Ja, som sagt, har man kassa och ogenomtänkta rutiner för förskottsbetalning, eller vilken annan betalning som helst så kostar det mer än vad det smakar. Har man däremot ett fungerande system för att hantera den här typen av betalningar så är det inga som helst problem.
Om man låter förskottsbetalningar dränera lönsamheten så får man helt sonika skylla sig själv och ta sig en rejäl funderare på om man verkligen ska hålla på med affärer eller inte. Det kanske finns andra uppgifter i livet som passar en bättre då?
Det är helt upp till dig om du vill stänga möjligheten för förskottsbetalningar eller ej, du kanske har sådan god lönsamhet och tillväxt att det inte spelar dig någon roll om du missar en beställning eller två.
Jag tar detta igen eftersom det är viktigt:
Har man fungerande rutiner så är förskottsbetalningar finfint.
Det ena utesluter inte det andra. Erbjud båda alternativen.
Sedan vill jag hemskt gärna ha svar på denna fråga: Hur många förskottsbetalningar har ni ”problem” med per vecka? Handlar det om 2 eller 2000?24 februari, 2012 kl. 09:51 #137414Per NilssonDeltagare@Parvelito 35864 wrote:
Eftersom jag säljer mycket på Tradera så kan jag meddela att jag hanterar runt 1000 förskottsbetalningar i månaden just nu. Kunden kan välja mellan att betala via Payson i Traderas system, eller till vårt bankgiro.
Om man jämför det med webshopens härliga system där sådan förskottsbetalning inte existerar och att allt är klappat och klart för att packa och skicka när ordern kommer, så är det en himmelsvid skillnad.
Det kan utan vidare komma in betalningar från kunder som handlade för över en månad sedan, betalningar kommer in där kunden skrivit vårt organisationsnummer som enda referens och avsändare är någons sambo som vi har svårt att identifiera. Eller så kan det stå ”köp tradera” vilket är ungefär lika kryptiskt. Mängder av kunder förstår inte hur man betalar till bankgiro utan vill ha clearingnummer, andra påstår sig bara kunna betala till plusgiro vilket vi inte har. Ett ganska stort antal skiter i att betala.
Oj vad jag längtar till den dagen då Tradera inför att man inte kan köpa saker utan att betala för dem på en gång.
Och för den som funderar på att införa förskottsbetalning, fundera på om det inte finns enklare sätt.
Ja, fy sjutton vad jobbigt med 1000 kunder per månad. Usch vad glad jag är att slippa 1000 inbetalningar på mitt konto per månad.
Nej då, skämt åt sido. Jag förstår att detta är ett krävande arbetsmoment för dig. Men handeln på Tradera kan man inte riktigt jämföra med handeln i en e-butik tycker jag, i alla fall inte i min bransch.
Edit:
Du kanske ska förtydliga dina Tradera-betalnings-anvisningar? De är jäkligt bra skrivna och utformade för människor som kan hantera större mängder text.
24 februari, 2012 kl. 09:55 #137418DanDeltagareVi kör inte förskottsbetalning längre. Det kostade mer än det var värt.
Det suger att pricka av manuellt. Sen körde vi klarna förskott. Då reserverar man lager som idioterna inte betalar för och så tappar man kunder.
Förskott tar kunder från bra betalsätt som faktura och kort och gör att man tappar omsättning snarare än vinner omsättning eftersom en 10-20% av kunderna är nötter som väljer förskott utan att veta vad det är. Av dem kan så många som 50-60% skita i betalning.
Jämför detta med att kanske tappa 3-5% ordrar max i kassan pga. att någon icke-kreditvärdig inte kan handla… ja då är förskottsbetalning att tacka nej till ordrar och pengar eftersom man dels tappar ordrar på sista raden och också låser upp lager för bra kunder som vill köpa.
För oss i alla fall, säkert inte för alla.
24 februari, 2012 kl. 10:00 #137424Per NilssonDeltagare@Dan 35875 wrote:
Vi kör inte förskottsbetalning längre. Det kostade mer än det var värt.
Det suger att pricka av manuellt. Sen körde vi klarna förskott. Då reserverar man lager som idioterna inte betalar för och så tappar man kunder.
Förskott tar kunder från bra betalsätt som faktura och kort och gör att man tappar omsättning snarare än vinner omsättning eftersom en 10-20% av kunderna är nötter som väljer förskott utan att veta vad det är. Av dem kan så många som 50-60% skita i betalning.
Jämför detta med att kanske tappa 3-5% ordrar max i kassan pga. att någon icke-kreditvärdig inte kan handla… ja då är förskottsbetalning att tacka nej till ordrar och pengar eftersom man dels tappar ordrar på sista raden och också låser upp lager för bra kunder som vill köpa.
För oss i alla fall, säkert inte för alla.
Ja om ni inte har fått kunderna att förstå vad förskottsbetalning är och vad som gäller så kanske inte problemet är just förskottsbetalning?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.