Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökning om kunder "loggar" in vid köp
- Detta ämne har 60 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2012 kl. 06:41 #97446Jimmy OstromDeltagare
Ställde en fråga på Facebook först om hur många som verkligen använde vår ”logga in” funktion vid köp, för vi funderar på att plocka bort den.
Fick bara få svar så vi körde ut ett nyhetsmejl för att verkligen säkerställa att vi kan ta bort skiten (som jag själv tycker att det är).
Men våra kunder verkar använda denna en hel del:o.
23 februari, 2012 kl. 06:57 #137233fenrikDeltagare@Jimmy Öström 35673 wrote:
Ställde en fråga på Facebook först om hur många som verkligen använde vår ”logga in” funktion vid köp, för vi funderar på att plocka bort den.
Fick bara få svar så vi körde ut ett nyhetsmejl för att verkligen säkerställa att vi kan ta bort skiten (som jag själv tycker att det är).
Men våra kunder verkar använda denna en hel del:o.
Du får aldrig ta bort grejs, men erbjud alternativ och framförallt tvinga ingen till något. och förvälj för t.ex kategorin nya kunder att dem inte behöver registrera sig, men om dem vill så får dem gärna.
Precis som du gör i kassan genom att erbjuda flera betalingsalternativ och framförallt det bästa alternativet FÖRSKOTTSBETALNING. förvånad att inte fler har det betalningssättet.
Däremot har du i din kassa förvalt faktura som betalningssätt, vilken fördyrar kassans slutsumma utan att kunden själv gjort det valet. Det är lite klantigt, så ändra det om du har möjlighet.
Lycka till!
23 februari, 2012 kl. 07:00 #137234Jimmy OstromDeltagareEnligt mig är förskottsbetalning det sämsta av alla betalsätt vi har, kostar en massa tid bara.
Finns en anledning till att vi valt att ha faktura som ett förvalt alternativ;) så detta kommer vi inte att ändra.
@fenrik 35678 wrote:
Du får aldrig ta bort grejs, men erbjud alternativ och framförallt tvinga ingen till något. och förvälj för t.ex kategorin nya kunder att dem inte behöver registrera sig, men om dem vill så får dem gärna.
Precis som du gör i kassan genom att erbjuda flera betalingsalternativ och framförallt det bästa alternativet FÖRSKOTTSBETALNING. förvånad att inte fler har det betalningssättet.
Däremot har du i din kassa förvalt faktura som betalningssätt, vilken fördyrar kassans slutsumma utan att kunden själv gjort det valet. Det är lite klantigt, så ändra det om du har möjlighet.
Lycka till!
23 februari, 2012 kl. 07:25 #137236ParvelitoDeltagareJag ökade konverteringen lite sedan jag tog bort möjligheten att registrera sig i butiken. Det var ytterst få som gjorde det, och där fanns just ingen information alls för kunden efter att ordern var lagd. Den enda nyttan var att man slapp skriva in namn och adress vid återkommande köp.
Vad gäller förskottsbetalning så är det ingenting jag vill uppmuntra till, man tappar duktigt med moment när det skall trasslas ett extra varv, som kan bli fel. (Dagens söndercurlade valpar förstår ju inte skrivna instruktioner).
Däremot gillar jag inte att bli påförd avgifter som jag aktivt behöver välja bort. Om du kan skulle jag experimentera lite med att se vad som händer med konverteringen om du tar bort det förvalet.
23 februari, 2012 kl. 07:37 #137238pyhobbyDeltagarevi har 10-15% förskottsbetalningar till bankgiro. Jag skulle aldrig ta bort förskottsbetalning, vi har många kunder som känner sig trygga med förskottsbetalning, som inte vill använda sina kortuppgifter på nätet eller betala 29kr fakturaavgift. Det beror nog mycket på vilken kundgrupp man vänder sig till om det är ett lönsamt alternativ eller inte.
När det gäller inloggning/registrering tror jag det är bra om man har många återvändande kunder. Jag uppskattar att slippa fylla uppgifter igen i alla fall.
Vi erbjuder båda delar, handla utan konto eller med.23 februari, 2012 kl. 08:42 #137245fenrikDeltagare@pyhobby 35684 wrote:
vi har 10-15% förskottsbetalningar till bankgiro. Jag skulle aldrig ta bort förskottsbetalning, vi har många kunder som känner sig trygga med förskottsbetalning, som inte vill använda sina kortuppgifter på nätet eller betala 29kr fakturaavgift. Det beror nog mycket på vilken kundgrupp man vänder sig till om det är ett lönsamt alternativ eller inte.
När det gäller inloggning/registrering tror jag det är bra om man har många återvändande kunder. Jag uppskattar att slippa fylla uppgifter igen i alla fall.
Vi erbjuder båda delar, handla utan konto eller med.Att ta till sig tips eller råd är självklart sin egen vinnings eller börda att dras eller ta del av.
Det viktiga är att erbjuda hela bredden, alla ska kunna handla. Utöver säkerhetstänket så glöm inte bort den stora delen av kunder som faktiskt inte är kreditvärdiga av olika anledningar. Får dem inte handla även om dem betalar i förskott?
Det handlar mycket om att använda det på rätt sätt. I mitt fall använder jag Klarnas Förskottsfaktura. Vilket innebär att jag inte behöver göra någonting förrens det plingar till ”betalt” i klarna online.
En annan fördel med klarnas förskottsfaktura är att det är en fast avgift per faktura istället fast + procentsats samt att det endast debiteras när någon faktiskt betalat.Så för min del, noll risk och noll jobb med att erbjuda förskottsfaktura via klarna. I love it
23 februari, 2012 kl. 08:53 #137246Jimmy OstromDeltagareNej jag ska inte heller ta bort förskott, men det är mycket jobb tycker jag.
Men klart, har man via Klarna eller annan så blir lite mindre jobb helt klart.
@pyhobby 35684 wrote:
vi har 10-15% förskottsbetalningar till bankgiro. Jag skulle aldrig ta bort förskottsbetalning, vi har många kunder som känner sig trygga med förskottsbetalning, som inte vill använda sina kortuppgifter på nätet eller betala 29kr fakturaavgift. Det beror nog mycket på vilken kundgrupp man vänder sig till om det är ett lönsamt alternativ eller inte.
När det gäller inloggning/registrering tror jag det är bra om man har många återvändande kunder. Jag uppskattar att slippa fylla uppgifter igen i alla fall.
Vi erbjuder båda delar, handla utan konto eller med.23 februari, 2012 kl. 09:04 #137248martinkilandDeltagareKan inte annat än hålla med om att förskottsbetalning verkligen är det sämsta betalningssätet. Tar tid att hålla koll på inbetalningar, kunder betalar inte, skapar massa extra administration bara. Direktbetalning löser ju problemet (som vi dock inte har ännu)
Sen ang inloggning. Våra kunder väljer att logga in/ skapa ett konto ganska frekvent. Det är helt valfritt så jag är förvånad att så många gör det.
23 februari, 2012 kl. 09:16 #137250Katrin LundgrenDeltagareVi kör direktbetalning i stället för förskott, det finns nog inte jag ogillar så mkt som förskott, och JA, jag använde tidigare Klarna faktura förskott. Men antalet som inte betalade var för oss mycket stort, dessa ordrar låg då och blockerade varor i lagret, som reserverades så att andra kunder inte kunde handla dessa varor. ( jag kör att finns varan ej i lager går den inte att köpa), vilket alltså gjorde att vi troligen förlorade andra ordrar genom det. Antalet man fick påminna var superstort, antalet som mailade och frågade hur de skulle betala och när var stort, och även de som betalde för sent när vi redan renast ordern, efter 2 veckor skapade problem, så ja förskott fungerar säkerligen smidigt så länge man är liten, har kunder som betalar direkt, och så länge man inte kör med ett lagersystem där varor reserveras. Men har man kunder som betalar lite när de vill, måste ha hjälp för att betala, och dessutom blockerar andra kunder från att handla, ja då är valet lätt. Bort med förskottsbetalning till förmån för direktbetalning
23 februari, 2012 kl. 09:23 #137252Per NilssonDeltagareVi har många äldre köpare som använder förskottsbetalning och för oss fungerar det finfint.
Vi har manuell förskottsbetalning, det vill säga kunden sätter in pengar på vårt bankkonto. När vi har fått pengarna så skickar vi varan.
Vi skriver klart och tydligt på flera ställen att det tar längre tid att få sin leverans på det här sättet, på så sätt slipper man en del missförstånd.
Förskottsbetalning är jättebra för personer som inte är kreditvärdiga för kort eller faktura också. Alla som har en prick eller anmärkning hos KF är inte skurkar så då är det bra att kunna erbjuda ett alternativt betalsätt.
Personligen förstår jag inte logiken i att ta bort ett betalsätt för att underlätta för butiken, det ska väl vara så lätt som möjligt för kunden att handla så varför ta bort ett bra alternativ för?
Vem sjutton har råd att tacka nej till affärer idag? :confused:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.