Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Underlig marknadsföring på Facebook
- Detta ämne har 26 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Lilla Ivy.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2013 kl. 08:57 #100476NIklasNDeltagare
Hej!
Jag har testat Facebooks betaltjänst för att generera likes nu i veckan. Det tog inte lång tid innan det började dyka upp likes och jag kan tycka det är värt att betala några kronor för det i uppstarten. Men, de personer som började gilla sidan var alla riktigt skumma och det kändes verkligen så långt ifrån min målgrupp som jag kan komma. Är inte facebooks tjänst på något sätt utformad för att leta upp profiler som liknar de användare som redan gillat sidan?
Det var kul att facebook-sidan fick fler följare men jag avbröt kampanjen då det kändes som att det träffade helt fel personer. Har ni liknande erfarenheter, är det helt enkelt bara så tjänsten fungerar, eller har jag haft ”otur”?
8 augusti, 2013 kl. 10:35 #166612Lilla IvyDeltagareHar inte provat den tjänsten men körde några tävlingar – när det var tillåtet. Hade samma upplevelse där – det tillkom ganska många gillare men många var inte rätt målgrupp samt avgillade sidan ganska fort.
8 augusti, 2013 kl. 11:04 #166613Henric@AdwordtisingDeltagareHej, jag är ny här på forumet. Driver inte själv någon e-butik men har hanterat diverse sidor. Jag undrar om du har ställt in alla parametrar för din målgrupp? Du kan till exempel välja att enbart visa din annons för personer vars vänner redan har en koppling till din sida. På så sätt bör man exempelvis undvika allt för orelevanta likes.
Vad gäller tävlingar som Lilla Ivy bland annat nämner så har jag också upplevt detta. Generellt tror jag många skapar ett ”fake-konto” för sig själv som de använder för att gilla alla möjliga tävlingar. På så sätt slipper de ”spamma” sina vänner och de har samtidigt möjlighet att vara med i tävlingarna.
8 augusti, 2013 kl. 19:13 #166627FruktsamDeltagare@Henric@Adwordtising 67754 wrote:
Du kan till exempel välja att enbart visa din annons för personer vars vänner redan har en koppling till din sida. På så sätt bör man exempelvis undvika allt för orelevanta likes.
Detta är ganska meningslöst att göra i början eftersom det är så få som gillar sidan, och deras vänner har ju nödvändigtvis inte samma intresse.
Bättre då att visa den för ett väldigt snäv målgrupp baserat på intresse. Visserligen når man inte ut till en så stort antal människor, men man får oftast bättre kvalite på sina likes, vilket är det mest relevanta om man inte bara vill se populär ut.
8 augusti, 2013 kl. 19:21 #166628BorjeDeltagareDu kan testa med att bara rikta in dig på personer som redan gillar dina konkurrenter. En stor del av dessa borde ju gilla det du säljer.
Har du provat graph search? Massor av info att hämta där.
8 augusti, 2013 kl. 20:19 #166631iFeelUDeltagareVi upplevde ungefär samma sak NiklasN men valde sen att köra väldigt snäva målgrupper så blev det bättre. Först fick vi massa följare från asien, mellanöstern osv vilket känns sådär spännande när man endast har agenturen i Norden. Det vi nu märker är att vi nästan alltid måste marknadsföra inläggen för att de ska visas för många, annars kanske inläggen bara visas för 10% av följarna. Känns som att facebook börjar tappa greppet lite men känns ändå som att det fortfarande är ett ganska billigt sätt att marknadsföra sig på. Frågan är dock hur länge.
9 augusti, 2013 kl. 06:13 #166634NIklasNDeltagareTack för alla svar! Angående att välja målgrupp, de valmöjligheter jag har under ”marknadsför sida” är endast land och ort, så där känns det väl kanske svårt att hitta målgruppen på det sättet. Under fliken för att marknadsföra inlägg finns däremot en hel del.
Ska välja ut ett inlägg som redan fått lite genomslag bland mina följare och marknadsföra det med betaltjänsten och se vad det blir för resultat.
Graph search? Ska kika på detta!
9 augusti, 2013 kl. 11:50 #166648Magnus BrathDeltagareJag har också sett samma fenomen, folk med tunna profiler som gillar hundratals, ibland tusentals olika företag. Från början trodde jag det var fråga om fraud men det känns så sjukt osannolikt att Facebook skulle göra så. Så vitt jag vet kan ingen annan än just FB tjäna på det.
Har också snävat till målgrupper och fått rimligare resultat.
9 augusti, 2013 kl. 16:49 #166652Henric@AdwordtisingDeltagare@Fruktsam 67769 wrote:
Detta är ganska meningslöst att göra i början eftersom det är så få som gillar sidan, och deras vänner har ju nödvändigtvis inte samma intresse.
Bättre då att visa den för ett väldigt snäv målgrupp baserat på intresse. Visserligen når man inte ut till en så stort antal människor, men man får oftast bättre kvalite på sina likes, vilket är det mest relevanta om man inte bara vill se populär ut.
Ja, det kan man tycka. Det var bara ett exempel av många olika parametrar som man kan ställa in. Det viktiga är, och som du själv är inne på, att försöka hitta sin målgrupp men samtidigt få upp ett dugligt antal potentiella kunder.
Andra i denna tråden är även inne på samma sak. Det är bara och prova och se vad som händer, skruva på lite parametrar och prova igen så ska du se att du snart har resultat som du är nöjd över. Lycka till!
10 augusti, 2013 kl. 14:43 #166677PelmeredDeltagare@iFeelU 67773 wrote:
Vi upplevde ungefär samma sak NiklasN men valde sen att köra väldigt snäva målgrupper så blev det bättre. Först fick vi massa följare från asien, mellanöstern osv vilket känns sådär spännande när man endast har agenturen i Norden. Det vi nu märker är att vi nästan alltid måste marknadsföra inläggen för att de ska visas för många, annars kanske inläggen bara visas för 10% av följarna. Känns som att facebook börjar tappa greppet lite men känns ändå som att det fortfarande är ett ganska billigt sätt att marknadsföra sig på. Frågan är dock hur länge.
Det är ju en naturlig utveckling att det blivit såhär. De allra flesta användare har över 100 vänner och minst lika många likes. Därmed är det orimligt att alla inlägg som både vänner och sidor producerar ska nå varje användare. Facebook måste helt enkelt prioritera vilka inlägg som ska hamna högt upp i flödet för att inläggen ska kännas relevanta för användaren.
Facebooks algoritm för att ta fram nyhetsflödet för en användare är huvudsakligen baserad på tre parametrar, relationen(mellan användare och inläggens författare), inläggets popularitet(främst baserat på antal likes, kommentarer och delningar) och tiden(dvs hur gammalt inlägget är). Det som har hänt den senaste tiden är att tidsparametern har minskat i betydelse, medan de andra två, framförallt relationen, har ökat i betydelse.
Genom att marknadsföra inlägget kan till stor del kringgå den här algoritmen och hamna högre upp i användarnas flöde. Jag tycker det här är väldigt bra och smart, både ur användarens perspektiv och ur ett affärsmässigt perspektiv.
Annars håller jag helt med om vad de flesta sagt här i tråden. Det gäller helt enkelt att laborera lite med målgruppsinställningarna för att få önskat resultat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.