Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?
- Detta ämne har 121 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 7 månader sedan av Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2012 kl. 05:39 #141792Per NilssonDeltagare
@Tian 40651 wrote:
Tycker också det är kul att det hamnat högre i rangskalan för dig, Per!
Jag gillar inte heller då det länkas till höger och vänster i vartenda twitt, men förstår att det ju lätt kan bli så då folk länkar samman alla möjliga konton för att spara sin egen tid…
Tycker idén med själva kort-blogg-inlägg är bra och bör hållas på den nivån den är avsedd.
Det är verkligen en rolig utmaning att skriva inlägg när man bara har 140 tecken på sig. Det kräver att man skriver kärnfulla meddelanden.
10 april, 2012 kl. 06:53 #141795TomasDeltagare@Per Nilsson 40662 wrote:
Äsch då.
SAOL är SAOL.
Jo så är det och SAOL släpar alltid efter och anpassar sig efter hur språket brukas. Annars skulle du ju inte ens kunna twittra eller läsa en tweet. Det står ju inte i SAOL, alltså finns det inte. Eller?
10 april, 2012 kl. 07:25 #141798Per NilssonDeltagare@Tomas 40666 wrote:
Jo så är det och SAOL släpar alltid efter och anpassar sig efter hur språket brukas. Annars skulle du ju inte ens kunna twittra eller läsa en tweet. Det står ju inte i SAOL, alltså finns det inte. Eller?
Men du kan väl ändå hålla med om att dagens användning av ordet ”entreprenör” är lite väl överdriven, överutnyttjad och blasé?
Riktiga entreprenörer har inget behov av att kalla sig för entreprenör, kolla bara på en del av superförverkligarna som hänger här på forumet.
10 april, 2012 kl. 07:55 #141799JoelDeltagare@Per Nilsson 40669 wrote:
Men du kan väl ändå hålla med om att dagens användning av ordet ”entreprenör” är lite väl överdriven, överutnyttjad och blasé?
Jag håller med dig Per, det har blivit lite av ett modeord, speciellt på internet now a days…
10 april, 2012 kl. 08:59 #141802TomasDeltagare@Per Nilsson 40669 wrote:
Men du kan väl ändå hålla med om att dagens användning av ordet ”entreprenör” är lite väl överdriven, överutnyttjad och blasé?
Riktiga entreprenörer har inget behov av att kalla sig för entreprenör, kolla bara på en del av superförverkligarna som hänger här på forumet.
Jo, det håller jag helt med om. Men jag ger dem ändå rätt i att ordet betyder så mycket mer än vad SAOL visar.
Det är väl tidsandan, folk kräver respekt istället för att förtjäna den. De tror också de blir entreprenör genom att kalla sig och försöka framställa sig som det istället för att jobba för att bli det. Kan tänka mig att 80-talisterna är överrepresenterade bland de som i tid och otid kallar sig entreprenör. Alla är vi barn av vår tid.
10 april, 2012 kl. 11:22 #141821Magnus BrathDeltagareJag har twittrat ganska länge med 2 olika konton @sokmotorkonsult och @alfamagnus. Tycker att jag har en ganska klar bild av Twitter och jag skulle vilja säga att det är både ankdamm och PR-kanal och man kan använda det lite som man vill.
11 april, 2012 kl. 01:04 #141888RikardDeltagareJag har också en klar bild av twitter och det är att det ligger hos betraktaren att avgöra vad twitter är och vad du vill få ut. Du väljer ju själv ditt flöde vilket innebär att inget twitterflöde är det andra likt.
Jag tycker också att det är superbra att följa kanaler exempelvis.
11 april, 2012 kl. 07:32 #141925Per NilssonDeltagare@Magnus Bråth 40696 wrote:
Jag har twittrat ganska länge med 2 olika konton @sokmotorkonsult och @alfamagnus. Tycker att jag har en ganska klar bild av Twitter och jag skulle vilja säga att det är både ankdamm och PR-kanal och man kan använda det lite som man vill.
@Rikard 40773 wrote:
Jag har också en klar bild av twitter och det är att det ligger hos betraktaren att avgöra vad twitter är och vad du vill få ut. Du väljer ju själv ditt flöde vilket innebär att inget twitterflöde är det andra likt.
Jag tycker också att det är superbra att följa kanaler exempelvis.
Det tar ett tag innan man lär sig vad som är bra och vad som är skit. När man väl har lyckats vaska fram guldkornen ur sörjan så är Twitter ganska så okej.
Tyvärr är det svårt för en nybörjare att veta vad man ska och inte ska göra och då blir det lätt så att man översköljs av ett tråkigt och intetsägande flöde.
Som PR-kanal tycker jag Twitter är svårbearbetat när det gäller mina produkter. Jag har inte heller ett direkt behov av Twitter som kundvårdskanal eftersom många av mina kunder inte använder Twitter. Man måste bygga upp en enorm cred innan man kan använda Twitter som PR-kanal, att bara kasta ur sig kunskap och produkter hipp som happ från dag ett är nog rätt så misslyckat.
Twitter blir därför en ankdamm för de invigda och man bör definitivt inte förlita sig på Twitter som enda kommunikationskanal för kunder.
Nu använder jag Twitter för att chatta.
11 april, 2012 kl. 08:00 #141931ParvelitoDeltagareFrån min horisont är Twitter är ett rätt så trevligt fikarum för enmansföretagare att titta in i och prata lite halvseriöst skit med andra människor i samma situation. För andra människor handlar det om att vårda sitt varumärke, och för ytterligare andra om att omvärldsbevaka.
Man kan använda det till mycket. Stora Journalistpriset delades t.ex. ut för en företeelse på Twitter där ett par journalister och twittrare dragit igång diskussionen ”prata om det”. När Agenda sänds på SVT på söndagskvällarna är hashtaggen #agenda flitigt använd där allt som sägs och görs i studion kommenteras av självutnämnda politiska kommentatorer såväl som ledarskribenterna på våra största tidningar. I går hörde jag på studio ett i SR:s P1 om hur en misshandlad kvinna via Twitter fick stöd och hjälp att komma bort från den man som misshandlade henne.
Twitter är lite av varje. Det är inte gjort för att vara en viss sak, utan det blir vad man gör det till.
Det fungerar för marknadsföring också. Om jag var du skulle jag kanske bevaka en del ord, som t.ex. champagne och skumpa. Och när det börjar pratas om sådant, försiktigt lägga sig i diskussionen och visa sabreringssabeln för dem. Du kan säkert komma på andra ord som kan vara viktiga att bevaka. Och man behöver inte lägga sig i allt, bara när man har tid och det känns rätt.
11 april, 2012 kl. 08:12 #141932Per NilssonDeltagare@Parvelito 40819 wrote:
Från min horisont är Twitter är ett rätt så trevligt fikarum för enmansföretagare att titta in i och prata lite halvseriöst skit med andra människor i samma situation. För andra människor handlar det om att vårda sitt varumärke, och för ytterligare andra om att omvärldsbevaka.
Man kan använda det till mycket. Stora Journalistpriset delades t.ex. ut för en företeelse på Twitter där ett par journalister och twittrare dragit igång diskussionen ”prata om det”. När Agenda sänds på SVT på söndagskvällarna är hashtaggen #agenda flitigt använd där allt som sägs och görs i studion kommenteras av självutnämnda politiska kommentatorer såväl som ledarskribenterna på våra största tidningar. I går hörde jag på studio ett i SR:s P1 om hur en misshandlad kvinna via Twitter fick stöd och hjälp att komma bort från den man som misshandlade henne.
Twitter är lite av varje. Det är inte gjort för att vara en viss sak, utan det blir vad man gör det till.
Det fungerar för marknadsföring också. Om jag var du skulle jag kanske bevaka en del ord, som t.ex. champagne och skumpa. Och när det börjar pratas om sådant, försiktigt lägga sig i diskussionen och visa sabreringssabeln för dem. Du kan säkert komma på andra ord som kan vara viktiga att bevaka. Och man behöver inte lägga sig i allt, bara när man har tid och det känns rätt.
Men alla som skriver i de populära #-taggarna försvinner väl i bruset? Om 100 000 samtidigt tycker till om ett ämne så syns man väl inte?
Riktigt bra tips om champagnen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.