Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?
- Detta ämne har 121 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 7 månader sedan av Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 10:56 #139845MediastrategiDeltagare
Twitter kan förstås vara både en ”ankdamm” eller ”pr-kanal” beroende på hur du och din målgrupp använder det. De svenska företag som syns mest på Twitter är Spotify, SJ, Piratförlaget, Timbro och Westander (se Medieakademins undersökning i pdf-format).
Förutom att twittra själv kan man som sagt använda det för omvärldsbevakning och hänga med i branschen, samt underlätta för målgruppen att själva twittra om ditt företag eller produkter.
Facebook är överlägset mycket större än Twitter i de flesta målgrupper, och man måste inte vara aktiv i alla kanaler. Jag tycker att PalMik har ett rimligt upplägg med minimal arbetsinsats.
20 mars, 2012 kl. 10:58 #139848AndersDeltagareJeg bruger twitter til at læse nyheder og se hvad der sker i andre interesante (Ehandels) menneskers liv.
Kunder tror jeg er meget svært at få ind via twitter, med mindre du har en virksomhed som HM.
Angående CoolStuff, så belv det stoppet fordi det var spild af tid.
Der er så få i Norden som aktivt bruger twitter per indbygger i forhold til i USA, så tror ikke det kan bruges rigtig til salg her.
20 mars, 2012 kl. 11:30 #139852Per NilssonDeltagareIntressanta svar. Tackar.
Jag gör nog så att jag kategoriserar in Twitter under kategorin ”ankdamm” för tillfället och lägger tiden och krutet på Facebook.
20 mars, 2012 kl. 11:35 #139853DaggpunktenDeltagare@Rikard 38537 wrote:
Företagskontot används inte till någonting nästan. Vi har haft några som kontaktat oss om order via det kontot och då har jag kunnat svara men som kundtjänst inte direkt nödvändigt. Frågan är hur det ser ut om ett par år, då tror jag att vi bör finnas i alla kanaler för kundtjänst.
Hmm…… twitter kanal som kundtjänst. Mycket intressant tanke!
Laborerar själv med Twitterkonto i butikens räkning. Svårt att formulera budskap då jag tycker Twitter känns som en mer personligt medium än ett medium för marknadsföring. Jag skulle kategorisera Twitter just nu som en ankdamm, men det finns mycket potential där……:confused:20 mars, 2012 kl. 11:57 #139855DavidWiggDeltagareJag inflikar lite med egna erfarenheter och kanske går ot.
Ska man använda sig av sociala medier som twitter och facebook för att nå sina kunder så ska man också vara beredd på att man får frågor genom dessa kanaler och ska också kunna svara. Inte köra en envägskommunikation.
Har varit med om att försökt fått kontakt med ett stort bolag som verkar i Sverige och uppdaterar sin Twitter samt Facebook varje dag. Med fick inte ett enda svar på flera veckor. Dock efter mailkontakt fick jag svar efter en tid.
Ska man ha ett konto hos dessa tjänster så ska man kunna svara kunden där också.
20 mars, 2012 kl. 12:36 #139860DanDeltagareskulle jag nog inte påstå. det är inget stort för oss iaf och då är nog fler av våra kunder där en av dina kunder.
Tycker man ska vara där om har stor kundbas (sök på företaget och se om det snackas om det) eller om man tycker det är kul privat.
Men om man är där privat/som person bör man ju företräda företaget också som jag gör när det behövs.
@Per Nilsson 38529 wrote:
Du är ju lite av en guru Dan, vad säger din spåkula om twitter som kanal för kunder?
20 mars, 2012 kl. 14:20 #139869Per NilssonDeltagare@Dan 38558 wrote:
skulle jag nog inte påstå. det är inget stort för oss iaf och då är nog fler av våra kunder där en av dina kunder.
Tycker man ska vara där om har stor kundbas (sök på företaget och se om det snackas om det) eller om man tycker det är kul privat.
Men om man är där privat/som person bör man ju företräda företaget också som jag gör när det behövs.
Äsch, du behöver inte vara modest.
Jag har sökt på företaget och det som fanns är borta. Har för mig att jag har läst någonstans att Twitter har slutat att arkivera inlägg.
Kollade runt lite på andra företag också.
Nä, det blir Facebook för mig ett tag till i alla fall.
Självklart så svarar man på kunders inlägg om det skrivs på Twitter eller Facebook, gör man inte det så är man korkad.
20 mars, 2012 kl. 16:20 #139885JoelDeltagareSom Dan var inne på så är Twitter en grym kanal för att bolla frågor med andra e-handelskollegor i branschen (många här är aktiva på Twitter).
Än så länge är Twitter inte lika stort för b2c men de har visat en grym tillväxt den senaste tiden så det kanske bara är en tidsfråga!
Var det inte Dan som ägde domänen Twitter.se en gång i tiden föresten?
20 mars, 2012 kl. 16:23 #139886DanDeltagareTwitters popularitet mätt med type-ins
Tyvärr respekterade de inte min sköldpaddas minne och ville sno domänen av mig. De fick den bara för att jag var så uppgiven och inte orkade slåss pga sorgen.
@Joel 38584 wrote:
Som Dan var inne på så är Twitter en grym kanal för att bolla frågor med andra e-handelskollegor i branschen (många här är aktiva på Twitter).
Än så länge är Twitter inte lika stort för b2c men de har visat en grym tillväxt den senaste tiden så det kanske bara är en tidsfråga!
Var det inte Dan som ägde domänen Twitter.se en gång i tiden föresten?
20 mars, 2012 kl. 16:35 #139887JoelDeltagareDu borde börja blogga igen Dan, jag tror att det är många med mig som saknar din blogg!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.