Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?
- Detta ämne har 121 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 6 månader sedan av Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2012 kl. 05:02 #142062Magnus BrathDeltagare
Direkt försäljning via Twitter är inte så himla bra precis som du säger men underskatta inte hur starkt ditt varumärke kan bli i en liten grupp. Om man använder Twitter i kombination med t ex bloggande har de en förmåga att ge styrka åt varandra. Det tydligaste exemplet är väl att bra bloggposter sprider sig klart mer.
Visst är det så att det inte är samma sak som försäljning men det är ganska likt word of mouth. Folk rekommenderar saker till höger och vänster på Twitter och när någon vill handla toner och frågar sin internetvana flickvän var man gör det så kommer hon säga att hon känner en kille som heter tonerkungen.
Jepp, det är luddigt, jag håller med och det är också en väldigt lång resa. När vi började marknadsföra Pineberry på allvar så var Twitter en del av strategin och jag är väldigt nöjd med resultatet därifrån. Nu är det en ganska komplicerad tjänst att sälja så det krävs en del förtroende från kunden och då är varumärke lösningen. Det fanns varken vilja eller pengar att slå på stora trumman i TV och då var Twitter i kombination med en blogg ett bra alternativ.
Hur bra undrar ni förstås? Bloggen, sökmotorkonsult.se som visserligen får trafik från lite andra ställen men som i första hand marknadsförts via Twitter var under förra året (jag är på ett annat ställe nu så jag har inte mer data än till December) Pineberrys främsta kanal för kundtillströmning. Den har förmodligen stått för ungefär halva Pineberrys tillväxt under de fyra år som vi jobbat med den.
Jag är övertygad om att det går att nischa sig som specialist inom nästan vad som helst på Twitter, om det är dildos eller toner spelar mindre roll. De ”översociala” twittrarna kommer att rekommendera dig till sina vänner om du lyckats bli den specialisten. Det är mycket jobb att ta sig dit däremot.
12 april, 2012 kl. 07:22 #142071RikardDeltagareOch så får man ta med i beräkningen att ankdammen i sverige nu består av drygt 100K twittrare, ska du utomlands så är den betydligt större.
12 april, 2012 kl. 07:29 #142072Per NilssonDeltagare@Magnus Bråth 40952 wrote:
Jag är övertygad om att det går att nischa sig som specialist inom nästan vad som helst på Twitter, om det är dildos eller toner spelar mindre roll. De ”översociala” twittrarna kommer att rekommendera dig till sina vänner om du lyckats bli den specialisten. Det är mycket jobb att ta sig dit däremot.
Det är precis det jag menar. Jag tror dock att det tar ett jäkla tag att bygga upp den creden bland ”elit”-twittrarna.
Det tipset jag fick om champagne och sabrering från Pervelito är ju en typisk grej som jag ska testa att smyga in på Twitter.
12 april, 2012 kl. 07:31 #142073Per NilssonDeltagare@Rikard 40961 wrote:
Och så får man ta med i beräkningen att ankdammen i sverige nu består av drygt 100K twittrare, ska du utomlands så är den betydligt större.
Njae, det är inte riktigt det jag menar med ankdamm.
Det finns ju flera olika ankdammar på Twitter, journalisterna har en, politikerna har en, proffs-tyckarna har en, glamourbloggarna har en och vi e-handlare har en alldeles egen ankdamm.
12 april, 2012 kl. 09:04 #142085RikardDeltagareJo det fattar jag menar mest att för ett år sedan så var det kansek 30K som twittrade i Sverige, nu är det 130K. Nästa år är det kanske 300K, vem vet. Jag tror inte att det går att bara skita i FB och Twitter eller Pinterest eller vilka verktyg som just nu är aktuella. Jag tror att man bör vara medveten om mycket, intressera sig för allt men välja något som passar. Är det 30K aktiva så kan man ju faktiskt skita i Twitter som kundtjänstkanal men 4M FB-användare är ju svårt att bara vifta bort.
Sen tycker jag att det är kul både med forumet här, emeet IRL och twitter där en relativt liten grupp som ehandlarna är kan snacka både tips och skit.
12 april, 2012 kl. 14:01 #142154GregerADeltagareJag skall inte ta glädjen ifrån er som tycker om att twittra.
Vi har ju en Tweet-knapp på varje produktsida, och det är 5 tweets de senaste tre månaderna. Dessa har i sin tur inte genererat några klick. Det kanske kan ge en fingervisning hur utbrett Twitter är bland våra kunder.
För FB har vi lite fler Gilla – och de har faktiskt genererat nästan lika många klick tillbaka. Men fortfarande allt för få för att jag skall motivera att lägga någon speciell tid på att utveckla dessa två kanaler.
Vi använder AddThis, och statistiken är hämtad därifrån.
12 april, 2012 kl. 15:50 #142168kalsongerDeltagareSka öppna ett Twitter konto nu så får vi se vad det ger för något.
13 april, 2012 kl. 12:43 #142234RikardDeltagareFråga inte vad twitter kan ge utan vad ni kan ge twitter. Hohojaja. Jag tror helt enkelt inte att kanalen är bra för alla, precis som att en del inte vill kommunicera i skrift, andra inte i tal. en del gillar att nätverka på BNI etc. Kör på vad ni tycker verkar bra och kul. Det är svårt att komma fram till ett rätt och fel här. Att folk inte tweetar eller delar dina produkter greger, ja det kunde du väl ha räknat ut med bakdelen? Du kommer nog inte få så många pinnar på Pinterest heller. Vi säljer ju inte den typen av produkter du och jag.
18 april, 2012 kl. 08:23 #142871Per NilssonDeltagareJag orkar inte utveckla det mer men Twitter får i alla fall 4 av 5 möjliga poäng nu. Jag har börjat förstå vad som är riktig bra med Twitter.
Facebook ter sig som rena rama stenåldern mot Twitter, Google+ och Pinterest.
Många av mina vänner på Facebook har dessutom avaktiverat sina FB-konton och nu håller jag kontakten med en del av dem via Twitter istället.
18 april, 2012 kl. 09:17 #142899fredriktraneDeltagareTwitter är som att tonårsröka, inte så kul i början men när man är hooked är det svårt att låta bli! Tar ett tag att bygga upp intressanta nätverk.
Jag ser det som en möjlighet att interagera med människor jag inte annars har kontakt med men som har samma intresseprofil som jag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.