Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?

Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141935
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 40820 wrote:

    Men alla som skriver i de populära #-taggarna försvinner väl i bruset? Om 100 000 samtidigt tycker till om ett ämne så syns man väl inte?

    Om 100.000 tycker till samtidigt så syns man inte, men om 100 gör det så syns en del, och skriver man bra saker så läser flera.

    #141938
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 40823 wrote:

    Om 100.000 tycker till samtidigt så syns man inte, men om 100 gör det så syns en del, och skriver man bra saker så läser flera.

    Men hur kan man urskilja vad som är bra och inte om cirka 100 samtidigt skriver om ett ämne?

    #141943
    Parvelito
    Deltagare

    Eftersom det bara är 140 tecken så skummar man rätt så snabbt vad som skrivs, och lär sig att läsa de med lite mer substans i sina inlägg mer noggrant. Och missar man några så må väl det vara hänt, det handlar där inte om att läsa allt, utan om att pejla opinionen.

    #141958
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 40831 wrote:

    Eftersom det bara är 140 tecken så skummar man rätt så snabbt vad som skrivs, och lär sig att läsa de med lite mer substans i sina inlägg mer noggrant. Och missar man några så må väl det vara hänt, det handlar där inte om att läsa allt, utan om att pejla opinionen.

    Det har du rätt i. Jag tycker dock att det är jobbigt att leta efter guldkorn i stora flöden.

    När vi ändå pratar om åsikter, vad tycker du om att en del blandar in politik i sitt företagande?

    Jag har märkt att en del på Twitter gärna uttrycker sina politiska åsikter med konton som både är för ens privatperson och företag.

    #141967
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 40846 wrote:

    När vi ändå pratar om åsikter, vad tycker du om att en del blandar in politik i sitt företagande?

    Jag har märkt att en del på Twitter gärna uttrycker sina politiska åsikter med konton som både är för ens privatperson och företag.

    Jag syndar säkert själv ibland, men rent affärsmässigt är det väl klokast i att inte bli alltför politisk.

    #141978
    Rikard
    Deltagare

    Det är ju intressant. Har inte sett rena företagskonton som pratar politik. Däremot vore det ju konstigt om jag som @tonerkungen inte pratade politik då det är en stor del av samhället. Det är väl inte så ofta jag tar ställning men provocerar gärna för att skapa diskussion. Via vårt företagskonto @tonerlagret så är det ju ren kundtjänst, folk frågar om order, vi pushar någon kampanj eller länkar till info om vårt ämne som miljö och utskrifter och tipsar om lämpliga skrivare.

    Angående # så är det väl ganska slött i #ehandel exempelvis men allt där handlar ju om ehandel men följer du mig som twittrar om bl a ehandel så får du ju också mycket skit men jag märker upp ehandelstweets med #ehandel så då slipper man allt snack om man bara vill läsa om ehandel exempelvis.

    #141980
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Rikard 40867 wrote:

    Det är ju intressant. Har inte sett rena företagskonton som pratar politik. Däremot vore det ju konstigt om jag som @tonerkungen inte pratade politik då det är en stor del av samhället. Det är väl inte så ofta jag tar ställning men provocerar gärna för att skapa diskussion. Via vårt företagskonto @tonerlagret så är det ju ren kundtjänst, folk frågar om order, vi pushar någon kampanj eller länkar till info om vårt ämne som miljö och utskrifter och tipsar om lämpliga skrivare.

    Det var det jag menade också, att folk som kör både företag och privatperson på ett och samma konto ibland snackar politik.

    Jag anser inte att man ska blanda ihop politik och affärer.

    Nu pratar jag inte om vardagspolitik som gynnar affärer utan mer kontroversiella ämnen. Självklart kan man som näringsidkare vara intresserad av politik som rör näringslivet.

    #141982
    GregerA
    Deltagare

    @Rikard 40867 wrote:

    Däremot vore det ju konstigt om jag som @tonerkungen inte pratade politik då det är en stor del av samhället.

    Bara namnet avslöjar ju var du står i frågan om kungahuset … annars hade du hetat @tonerpresidenten … :D

    Jag missade tråden tidigare, men har nu läst igenom den. Jag kan fortfarande inte se någon som helst reell nytta med Twitter. I början beskrevs det som en mikroblogg – nu låter det mer som en mikrochatt. Men inte ens som fikarum tycker jag det verkar fylla någon funktion. Det gör det här forumet bättre. Att ha det som en kommunikationskanal för kunder känns inte särskilt attraktivt. Då tror jag flaskpost är bättre – om än lite långsammare.

    I många företag är det problem när anställda ägnar sig åt sånt här (Twitter/Facebook/mm) på arbetstid. Det kan vara svårt för många att se skillnaden mellan kommersiellt befogat twittrande och tidfördriv. ”Får chefen twittra på arbetstid så får väl jag … ”

    Vill man twittra med mig så får man ringa eller maila. :D

    #141998
    Rikard
    Deltagare

    Nu twittrar jag inte för att generera affärer, inte heller hänger jag här på ehandel.se av dito anledning. Dock är det ingen hemlighet att både forumet och twitter genererar affärer liksom släktmiddagar och kroghäng. Människor gör affärer med människor. Det är mycket roligare för mig att köpa väggfästet till TVn hos Parvelito för jag har träffat honom några gånger, ska jag ha en maskeradkostym så skulle jag vända mig till Partykungen och när jag behöver en ny lössnorre ja då surfar jag in på lastbryggan.

    Men det är egentligen inte anledning att twittra, jag tror inte heller att det blir så lyckat om enda anledningen att hänga här eller på twitter är att generera nya affärer. För mig är twitter en social kanal att lära känna nya begåvningar, jag får mycket bra tips om saker som rör företagande och ehandel. Jag får också tips om nattklubbar och info om polisens arbete liksom vad som händer på Flashback eller andra mer eller mindre orelevanta saker för mig.

    Jag tror också att Twitter och forum är en bra kanal att finnas i, se på Klarna som är duktiga på att svara och komma med inspel både här och på twitter. Min andra betalleverantör Payex är inte alls med på banan. De bevakar vad som sägs men interagerar aldrig.

    Som parentes håller jag helt med dig Greger om svårigheten för anställda att se vad skillnaden är när jag twittrar blaj som tonerkungen och när de sitter och chattar med sina vänner.

    #142024
    GregerA
    Deltagare

    Rikard: Jo, det förstår jag. Men hur många av dessa människor har du lärt känna genom Twitter – vs på annat sätt (här t.ex)? Visst ger några hundra inlägg i det här forumet en betydligt bättre bild av vem man är än vad hundra tweetar gör … eller missar jag något?

    Jag ser det bara som ännu en kanal man kan kommunicera med folk man redan känner genom – eller bevaka någon ”kändis” som ändå aldrig skulle svara. Att försöka lägga t.ex kundtjänst på Twitter kan väl i dagsläget inte ge annat än några extra hype-poäng. Hur många kör kundtjänst på SMS? Det torde väl i alla fall vara något bättre … ;) (längre meddelande)
    För enkelriktad kommunikation – typ ”fri frakt hela dagen”, ”nu har vi toner till xxxx” – vete sjutton om det ger särskilt hög konvertering jämfört med andra kanaler.

    Jag ser det som ett nischat kommunikationssätt för en viss typ av människor – men i dess nuvarande form så blir det nog mest ankdamm.

    Jag är inte den som brukar vara avvisande till nymodigheter, men jag börjar väl bli för gammal … 😮

Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 122 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.