Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?
- Detta ämne har 121 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 11 månader sedan av
Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 09:49 #139826
Dan
DeltagareÄr inte dina kunder på twitter får du nog inte mycket trafik heller.
Jag har bara privat konto men söker ibland upp folk som pratar om butiken o interagerar osv. Men hade jag inte sett värdet privat hade jag inte varit där. Coolstuff var exvis mkt aktiva för något år sedan men tog beslutet att inte vara kvar. Varför vet jag dock inte.
20 mars, 2012 kl. 09:54 #139829Per Nilsson
Deltagare@Dan 38519 wrote:
Är inte dina kunder på twitter får du nog inte mycket trafik heller.
Jag har bara privat konto men söker ibland upp folk som pratar om butiken o interagerar osv. Men hade jag inte sett värdet privat hade jag inte varit där. Coolstuff var exvis mkt aktiva för något år sedan men tog beslutet att inte vara kvar. Varför vet jag dock inte.
Hur är det med ”vanliga” Svenssons då, är de aktiva och interagerar med butiker på Twitter?
Är Twitter en bra kundkanal eller är det bara ytterligare en kanal i bruset?
20 mars, 2012 kl. 09:56 #139830Tian
DeltagareJag är en Twittersvensson, och inte följer jag företag.
(Följer iofs inte många alls.. ;o)20 mars, 2012 kl. 10:05 #139833Dan
DeltagareNja svenssons är väl inte så många… Mest early adopters och media, samt nätfolk. Men jag har vänner som e svennsons som är där men de har mkt lägre aktivitet än snittet. De kanske inte ser väret eller har för få svenssonvänner där än så länge.
20 mars, 2012 kl. 10:13 #139834PalMik
DeltagareAlltså särskilt US kunder tenderar att bara skriva ens företagsnamn och undra var i &%#€ deras beställning är (utan ordernr eller nånting) och förväntar sig ett svar. Så iaf omvärldsbevakning och ett konto att svara med är nog för många inte ens ett val utan ett måste.
Sen tycker jag det är rätt många kunder som postar länkar till grejer de tycker om på twitter så tycker nog det ger en hel del trafik om man tänker på hur mkt arbete det är att sätta en tweet knapp på sina produkter (alltså noll). Enda som talar emot är väll om man tycker det stör ens design.
20 mars, 2012 kl. 10:17 #139835Per Nilsson
Deltagare@PalMik 38527 wrote:
Alltså särskilt US kunder tenderar att bara skriva ens företagsnamn och undra var i &%#€ deras beställning är (utan ordernr eller nånting) och förväntar sig ett svar. Så iaf omvärldsbevakning och ett konto att svara med är nog för många inte ens ett val utan ett måste.
Sen tycker jag det är rätt många kunder som postar länkar till grejer de tycker om på twitter så tycker nog det ger en hel del trafik om man tänker på hur mkt arbete det är att sätta en tweet knapp på sina produkter (alltså noll). Enda som talar emot är väll om man tycker det stör ens design.
Frapperande! Jag har ju inte en tweet-knapp. Detta måste genast undersökas och åtgärdas.
Har du en länk till din twitter så att jag kan kika hur du gör?
20 mars, 2012 kl. 10:18 #139836Per Nilsson
Deltagare@Dan 38526 wrote:
Nja svenssons är väl inte så många… Mest early adopters och media, samt nätfolk. Men jag har vänner som e svennsons som är där men de har mkt lägre aktivitet än snittet. De kanske inte ser väret eller har för få svenssonvänner där än så länge.
Du är ju lite av en guru Dan, vad säger din spåkula om twitter som kanal för kunder?
20 mars, 2012 kl. 10:41 #139840PalMik
DeltagareVi kör hootsuite.com och har helt enkelt företagsnamnen vi jobbar med som kontinuerlig sök feed, sen ligger företagens konton inlänkade på hootsuite panelen och vi svarar då med lämpligt konto.
Sen är vi inga Twitter gurus på nåt sätt men jag känner man måste finnas där trots allt.
20 mars, 2012 kl. 10:46 #139843Rikard
DeltagareJag har både ett privat konto och ett företagskonto. Min närvaro på privata kontot har inte bara gett goda kontakter och ehandelskunskaper. Det är också rätt mycket kunder som kommer den vägen, genom att de fått en relation med mig som grundare. Företagskontot används inte till någonting nästan. Vi har haft några som kontaktat oss om order via det kontot och då har jag kunnat svara men som kundtjänst inte direkt nödvändigt. Frågan är hur det ser ut om ett par år, då tror jag att vi bör finnas i alla kanaler för kundtjänst.
20 mars, 2012 kl. 10:56 #139845Mediastrategi
DeltagareTwitter kan förstås vara både en ”ankdamm” eller ”pr-kanal” beroende på hur du och din målgrupp använder det. De svenska företag som syns mest på Twitter är Spotify, SJ, Piratförlaget, Timbro och Westander (se Medieakademins undersökning i pdf-format).
Förutom att twittra själv kan man som sagt använda det för omvärldsbevakning och hänga med i branschen, samt underlätta för målgruppen att själva twittra om ditt företag eller produkter.
Facebook är överlägset mycket större än Twitter i de flesta målgrupper, och man måste inte vara aktiv i alla kanaler. Jag tycker att PalMik har ett rimligt upplägg med minimal arbetsinsats.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.