Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?
- Detta ämne har 121 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 7 månader sedan av Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 09:36 #97684Per NilssonDeltagare
Har funderat lite över det där med Twitter. Är det inte så att Twitter är mer en ankdamm för inbördes beundran än en marknadsförings och kundrelationskanal?
Jag får i ärlighetens namn väldigt lite trafik via Twitter till min sida. Jag har dock inte gjort vidare mycket reklam för mitt Twitter-konto.
Hur mycket kundinteraktion har ni på Twitter om man jämför med t.ex. Facebook?
Nu är jag inte så intresserad av att höra hur bra Twitter är för oss när vi ska kommunicera till varandra utan mer hur kunden, alltså våra köpare och potentiella köpare, upplever Twitter som företag till kund-kanal.
20 mars, 2012 kl. 09:49 #139826DanDeltagareÄr inte dina kunder på twitter får du nog inte mycket trafik heller.
Jag har bara privat konto men söker ibland upp folk som pratar om butiken o interagerar osv. Men hade jag inte sett värdet privat hade jag inte varit där. Coolstuff var exvis mkt aktiva för något år sedan men tog beslutet att inte vara kvar. Varför vet jag dock inte.
20 mars, 2012 kl. 09:54 #139829Per NilssonDeltagare@Dan 38519 wrote:
Är inte dina kunder på twitter får du nog inte mycket trafik heller.
Jag har bara privat konto men söker ibland upp folk som pratar om butiken o interagerar osv. Men hade jag inte sett värdet privat hade jag inte varit där. Coolstuff var exvis mkt aktiva för något år sedan men tog beslutet att inte vara kvar. Varför vet jag dock inte.
Hur är det med ”vanliga” Svenssons då, är de aktiva och interagerar med butiker på Twitter?
Är Twitter en bra kundkanal eller är det bara ytterligare en kanal i bruset?
20 mars, 2012 kl. 09:56 #139830TianDeltagareJag är en Twittersvensson, och inte följer jag företag.
(Följer iofs inte många alls.. ;o)20 mars, 2012 kl. 10:05 #139833DanDeltagareNja svenssons är väl inte så många… Mest early adopters och media, samt nätfolk. Men jag har vänner som e svennsons som är där men de har mkt lägre aktivitet än snittet. De kanske inte ser väret eller har för få svenssonvänner där än så länge.
20 mars, 2012 kl. 10:13 #139834PalMikDeltagareAlltså särskilt US kunder tenderar att bara skriva ens företagsnamn och undra var i &%#€ deras beställning är (utan ordernr eller nånting) och förväntar sig ett svar. Så iaf omvärldsbevakning och ett konto att svara med är nog för många inte ens ett val utan ett måste.
Sen tycker jag det är rätt många kunder som postar länkar till grejer de tycker om på twitter så tycker nog det ger en hel del trafik om man tänker på hur mkt arbete det är att sätta en tweet knapp på sina produkter (alltså noll). Enda som talar emot är väll om man tycker det stör ens design.
20 mars, 2012 kl. 10:17 #139835Per NilssonDeltagare@PalMik 38527 wrote:
Alltså särskilt US kunder tenderar att bara skriva ens företagsnamn och undra var i &%#€ deras beställning är (utan ordernr eller nånting) och förväntar sig ett svar. Så iaf omvärldsbevakning och ett konto att svara med är nog för många inte ens ett val utan ett måste.
Sen tycker jag det är rätt många kunder som postar länkar till grejer de tycker om på twitter så tycker nog det ger en hel del trafik om man tänker på hur mkt arbete det är att sätta en tweet knapp på sina produkter (alltså noll). Enda som talar emot är väll om man tycker det stör ens design.
Frapperande! Jag har ju inte en tweet-knapp. Detta måste genast undersökas och åtgärdas.
Har du en länk till din twitter så att jag kan kika hur du gör?
20 mars, 2012 kl. 10:18 #139836Per NilssonDeltagare@Dan 38526 wrote:
Nja svenssons är väl inte så många… Mest early adopters och media, samt nätfolk. Men jag har vänner som e svennsons som är där men de har mkt lägre aktivitet än snittet. De kanske inte ser väret eller har för få svenssonvänner där än så länge.
Du är ju lite av en guru Dan, vad säger din spåkula om twitter som kanal för kunder?
20 mars, 2012 kl. 10:41 #139840PalMikDeltagareVi kör hootsuite.com och har helt enkelt företagsnamnen vi jobbar med som kontinuerlig sök feed, sen ligger företagens konton inlänkade på hootsuite panelen och vi svarar då med lämpligt konto.
Sen är vi inga Twitter gurus på nåt sätt men jag känner man måste finnas där trots allt.
20 mars, 2012 kl. 10:46 #139843RikardDeltagareJag har både ett privat konto och ett företagskonto. Min närvaro på privata kontot har inte bara gett goda kontakter och ehandelskunskaper. Det är också rätt mycket kunder som kommer den vägen, genom att de fått en relation med mig som grundare. Företagskontot används inte till någonting nästan. Vi har haft några som kontaktat oss om order via det kontot och då har jag kunnat svara men som kundtjänst inte direkt nödvändigt. Frågan är hur det ser ut om ett par år, då tror jag att vi bör finnas i alla kanaler för kundtjänst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.