Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Twitter
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2011 kl. 08:30 #96708MagnusDeltagare
Twitter i länk och i reklamsyfte.
– Har alltid varit tveksam till twitter, har inte förstått syftet med att skriva korta meddelanden på mobilen.
”Nu äter jag mat blaha blaha”Har långsamt fattat att man kan ha en viss nytta av det i marknadsföringen av sin e-butik men hur?
Finns det några e-butiker som har en riktigt bra strategi för det?
Ska man bygga in funktioner på ”twitter” på faktasidor som till ex: http://www.kamerafilter.se eller http://www.brastativ.se
Hur arbetar ni eller ska man arbeta med twitter?
27 oktober, 2011 kl. 22:15 #129338precis en sanDeltagareJag har haft twitterkonto under några månader och har fått en del ”följare”, dock har jag precis som du inte riktigt fått någon känsla för denna kanal. Glömmer oftast bort det trots att jag är en flitig bloggare samt duktig på att uppdatera på fb. Skulle vara kul att få höra någon aktiv twittrare berätta!
28 oktober, 2011 kl. 07:00 #129346danielanderssonDeltagareBra strategi? Nej
Men vi finns där för folk som vill prata med oss där. Twitter gav oss t ex samarbetet med Kanal 5, vilket vi är ganska rejält glada över
Det är även ett bra sätt att hålla koll på vad folk skriver om en samt ens konkurrenter.
28 oktober, 2011 kl. 07:16 #129352Magnus BrathDeltagareVi har jobbat ganska mycket på Twitter utan att på något som helst sätt vara experter på det. Min upplevelse är att det fungerar bra även om det sällan handlar om direkta avslut (jag gilla egentligen att kunna mäta bättre). Nu ska vi komma ihåg att vi har något helt annat, B2B, tjänster som är komplexa etc och jag tror att det gör att många är intresserade av att prata. Tänkte iaf dela med mig av lite erfarenheter.
Tänk på att det är en långsiktig investering, du kommer vara tvungen att lägga mycket tid under en lång period innan du kan börja räkna hem det. Först nu efter några år upplever jag att vi fått riktig traction men nu upplever jag att det är en av våra bästa kanaler för varumärkesbyggande.
Det är prio på personlig kontakt. Om du inte tycker att det är roligt att socialisera på internet så är det nog ingen idé med twitter. Att se det som en renodlad marknadskanal för att pusha ut sina budskap kommer alltid gå mycket sämre än att konversera, diskutera och interagera.
Du kommer vara tvungen att vara aktiv, leta upp rätt personer att följa, lägga dig i diskussioner, ta ställning och inte minst fundera ut intressanta saker som ryms på 140 tecken (vilket kräver en viss ansträngning). Ett inaktivt konto är fullständigt värdelöst, för att lyckas kommer du vara tvungen att vara ordentligt aktiv.
Hoppas det kan vara till nytta.
28 oktober, 2011 kl. 07:20 #129353martinkilandDeltagarePå twitter vill man framförallt följa människor och inte företag. Att göra något vettigt av ett företagskonto på twitter är skitsvårt så länge man inte har ett väldigt start varumärke (Ikea, HM, etc) eller om man har ett varumärke som väcker lite mer känslor (musik, mat etc). Ett bra exempel på ett företag som lyckats bra där är Saltå Kvarn.
Mitt tips: twittra som din egen person och betydligt fler folk kommer få nys om ditt företag.
28 oktober, 2011 kl. 08:19 #129359AndreasDeltagareHur hinner man med allt, jag har prioriterat bort Twitter eftersom jag även vill hinna med annat.
Vet med mig själv att blir jag fast i det träsket också, så blir det för mycket!
28 oktober, 2011 kl. 08:52 #129360Jimmy OstromDeltagareJag håller med dig.
Nu har vi dock ett Twitter konto för vi tänkte att folk kunde söka support denna vägen, men det har ju inte blivit så:eek:
Det var/är alltså bara under 60 tusen i Sverige som har Twitter konto och knappt 30 tusen är aktiva är den senaste undersökningen jag läste om (tror det var internetworld).
Facebook har väl ca 4,5 miljoner som har konto i Sverige har jag för mig, 4,5 miljoner VS 60 tusen = man är korkad som har ett Twitter konto:rolleyes:
@Andreas 26902 wrote:
Hur hinner man med allt, jag har prioriterat bort Twitter eftersom jag även vill hinna med annat.
Vet med mig själv att blir jag fast i det träsket också, så blir det för mycket!
28 oktober, 2011 kl. 09:15 #129362danielanderssonDeltagare@Jimmy Öström 26903 wrote:
Facebook har väl ca 4,5 miljoner som har konto i Sverige har jag för mig, 4,5 miljoner VS 60 tusen = man är korkad som har ett Twitter konto:rolleyes:
Sen ska man väl också tänka på VART ens målgrupp finns.
Otroligt många Apple-anhängare använder Twitter, så.. för oss så tycker jag att vi har minst lika mycket respons på Twitter, om inte mer
(trots 650 likes vs 350 followers)28 oktober, 2011 kl. 09:22 #129363Jimmy OstromDeltagareJa såklart är det så, jag ville bara överdriva lite:)
@lunarmys 26905 wrote:
Sen ska man väl också tänka på VART ens målgrupp finns.
Otroligt många Apple-anhängare använder Twitter, så.. för oss så tycker jag att vi har minst lika mycket respons på Twitter, om inte mer
(trots 650 likes vs 350 followers)28 oktober, 2011 kl. 12:26 #129372RikardDeltagareVi driver rätt mycket försäljning via twitter, dock inte på vårt företagskonto utan på mitt privata. Jag pratar nästan aldrig om toner och bläck men du har en person bakom företaget och det gillar jag, därför handlar jag hos iphonebutiken, mattor hos Kilands mattor, anlitar Magnus Bråth exempelvis. Twitter är en sådan kanal för kommunikation, FB en annan och telefon eller torgmöte en tredje och fjärde.
Att använda twitter för att pusha företagsbudskap kommer inte fungera bra för er.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.