Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Tulletikett CN22

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96699

    Hej!

    På tulletiketten CN22 står där 2 saker som jag inte förstår riktigt.

    1.Man ska ange ”HS tariffnummer” och ursprungsland( ISO-KOD)
    vad är detta?

    2. EORI/PERSONNUMMER
    Är det kundens eller mitt personnr/orgnr?

    På baksidan står där….
    Vid export i handelssyfte bifogas även proforma/handelsfaktura i 3ex i plastficka utanpå försändelsen.

    – Ska man göra detta även om kunden redan betalt med kort?

    CN22 etiketten, kan man skriva ut den på en ”vanlig” etikett eller måste det vara en ”riktig” CN22 etikett?

    :confused::confused:

    #129176
    GregerA
    Deltagare

    @Flugfiskekompaniet 26699 wrote:

    Hej!

    På tulletiketten CN22 står där 2 saker som jag inte förstår riktigt.

    1.Man ska ange ”HS tariffnummer” och ursprungsland( ISO-KOD)
    vad är detta?

    2. EORI/PERSONNUMMER
    Är det kundens eller mitt personnr/orgnr?

    På baksidan står där….
    Vid export i handelssyfte bifogas även proforma/handelsfaktura i 3ex i plastficka utanpå försändelsen.

    – Ska man göra detta även om kunden redan betalt med kort?

    CN22 etiketten, kan man skriva ut den på en ”vanlig” etikett eller måste det vara en ”riktig” CN22 etikett?

    :confused::confused:

    1. Du får söka upp rätt HS-nummer i TARIC sökystem på http://www.tullverket.se. Det är den varukod som ligger till grund för vilken tullsats som tillämpas.
    T.ex är varukoden för fiskespön 9507 10 00 00 (http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi?n=9507&visa=v3&d=2011-10-26&lang=SV&valuta=SEK&btnSok=S%C3%B6k#go)
    Ursprungsland är det land som produkten tillverkats i, t.ex SE för Sverige, CN för Kina.

    2. Det skall vara ditt EORI-nummer (som du får av Tullverket om du inte redan har ett)
    http://www.tullverket.se/download/18.16ca6de0120cf835feb8000949/eori_tv760_40.pdf

    3. Ja. Tullen vill ha bevis för att varan verkligen har det värde du påstår.

    Vad menar du med ”vanlig” etikett? Den bör nog i alla fall vara grön. Det är bara att beställa från Posten så många du behöver.

    #129188
    Tina
    Deltagare

    Vi skickar mycket till Norge och använder då CN22. Vi har aldrig fyllt i tariffnummer eller ursprungsland och det är aldrig någon som har klagat på det. Anledningen till att vi inte har gjort det är att när vi i början lämnade in på Posten och de hjälpte oss att fylla i den, så tyckte de själv inte att det var viktigt och det utelämnades alltid. Inte rätt förstås, men det är nog ingen större fara om du inte skulle fylla i det.

    EORI får man av tullen, har man inget sådan så är det ditt personnummer du ska fylla i.

    Vi har heller aldrig satt fakturan/kvittot på utsidan utan bara stoppat den i paketet. Ingen har någonsin sagt något om det (och vi skickar minst 25 paket om dagen till Norge). Inte rätt det heller såklart, men så länge det går så går det…

    Vi har förresten aldrig skrivit dit vikten heller, bara värdet, vad det är i paketet, EORI och datum/signatur. Plus kryssat i Annat.

    Etiketterna kan du hämta gratis på de flesta postombud eller postens företagscenter. Behöver du många kan du beställa dem från Postens hemsida. Det bör nog vara den gröna etiketten du sätter på, tror inte att det funkar med en utskrift.

    #129193

    Tack Gregor o Tina!

    CN22 etiketter och plastfickor är nu inhämtade på posten.
    Och EORI är nu ansökt om hos tullverket.

    Med ”vanlig” etikett menade jag en sådan som man printar transportetiketter till dhl .

    #129196
    Richie72
    Deltagare

    Gäller inte det här med ProForma faktura i tre ex om beställningen är över en viss nivå?

    Jag har fått för mig att man bara behöver sätta på en grön lapp om värdet är över 200 kr (men varför jag fått för mig det vet jag inte)

    och att man bara behöver ProForma faktura i 3 ex om värdet överstiger 2.000 kr.

    Är jag helt ute och cyklar då?

    #129199

    Läste det också här i forumet men har inte hittat det på Tullverket . Ska kolla med norska tullen för det borde ju rimligen vara mottagare landets tull

    #129201

    Om jag inte missat något så blir det en momsfri import för den norske kunden för varor upp till 200:-
    Fiskeutstyr är en tollfri vare!

    Dock verkar det som om man måste ha en CN22 etikett på + plastfickan med kvitto/faktura

    @ Tina.
    Hur många % returer har ni?
    Räknas returerna som en import?
    Skickar ni fortfarande med posten?
    Vad får ni betala för era paket?
    Hur ser köpevillkoren ut för dom norska kunderna? Är det samma som för dom svenska?

    #129211
    GregerA
    Deltagare

    Richie: Du är ute och cyklar … ;) … när det är en varuleverans skall det alltid finnas en faktura med som styrker värdet, oavsett hur lågt värdet är. Om det gäller gåva, varuprov etc så behöver det inte finnas nån faktura, men värdet skall anges på den gröna etiketten.

    Fakturan används både för exportdeklaration från Sverige och importdeklaration i mottagarlandet, och beloppen är viktiga för att handelsstatistiken skall bli rätt. Annars kanske våra politiker fattar beslut på felaktiga grunder. :rolleyes:

    #129235
    Tina
    Deltagare

    @Richie72 26722 wrote:

    Gäller inte det här med ProForma faktura i tre ex om beställningen är över en viss nivå?

    Jag har fått för mig att man bara behöver sätta på en grön lapp om värdet är över 200 kr (men varför jag fått för mig det vet jag inte)

    och att man bara behöver ProForma faktura i 3 ex om värdet överstiger 2.000 kr.

    Är jag helt ute och cyklar då?

    Den gröna lappen måste alltid på om värdet är mellan 0 och 2000 kr. Om värdet är över 2000 kr så är det CN23 som gäller (lite mer att fylla i).
    Det står på baksidan av CN22 att faktura i 3 ex ska bifogas i plastficka om det är i handelssyfte. Men vi har som sagt aldrig gjort det….

    Det blir tullfritt/momsfritt i Norge om värdet är under 200 NOK, men värdet måste ändå skrivas på paketet.

    @Flugfiskekompaniet 26729 wrote:

    @ Tina.
    Hur många % returer har ni?
    Räknas returerna som en import?
    Skickar ni fortfarande med posten?
    Vad får ni betala för era paket?
    Hur ser köpevillkoren ut för dom norska kunderna? Är det samma som för dom svenska?

    Vi får inte så många returer, någon i månaden kanske, och vi har aldrig behövt betala tull/moms på något. Saker som går i retur för att kunden har struntat att hämta ut det, har det heller inte blivit tull/moms på. Vi har även fått tillbaka saker som har skickats som REK till Norge (vi brukar göra så om värdet är högt) och då har vi bara fått en avi om att hämta det på Ica Maxi. Inga avgifter alls.
    Kosmetika är dock tullfritt så jag vet inte om det spelar in? Det kanske också spelar in att vi skickar som brev och inte paket?

    Vi skickar alltid med Posten och som brev för det mesta. Vi har någon liten procentrabatt på vissa storlekar, men i princip betalar vi ”porto betalt”-priser. Det går inte direkt att förhandla om det, känns det som, även om vi faktiskt har fått en kontaktperson på Posten. I och med att vi skickar som brev och att vi skickar små/lätta produkter så blir det inte så fasligt dyrt.

    Vi har samma köpvillkor för de svenska kunderna som de norska förutom att de betalar 10 kr mer i frakt. De har alltså samma villkor för byten, returer m.m. Det blir ju lite dyrare i vissa lägen, men det känns ändå som det är inom en rimlig gräns.

    #147575
    integrae
    Deltagare

    Behöver man bara fylla i frakt och faktura kostnader på CN22 blanketten eller räcker det med innehållet i paketet? :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.