Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2011 kl. 16:30 #122810gregerDeltagare
Denna e-butik/handlare godkändes i april 2010, och har således varit certifierad i drygt ett år utan att vi har fått in några kundklagomål.
För en vecka sedan (13/5) fick vi in ett andrahands-tips som pekade på ett forum där det fanns inlägg från många missnöjda kunder. Vi försökte då via ”tipsaren” få direktkontakt med någon kund, få order-identitet, -bekräftelse, kopior på ev mailväxling etc för att på ett säkert sätt kunna avgöra om certifieringskraven inte längre var uppfyllda. Det lyckades (tyvärr med viss fördröjning) och vi fick idag på förmiddagen in info som vi kunde gå vidare med, och har idag sökt handlaren för att säkerställa att informationen var korrekt vilket inte lyckats, varför vi återkallat certifieringen. Tiden från verifierbart och relevant kundlagomål till återkallande var således c:a 10 timmar.
Tyvärr händer inte så sällan att vi får in ogrundade klagomål från personer som troligen är konkurrenter. Det händer också att man på olika forum anonymt ”skriver ner” butiker. Ibland händer det också att kunder som klagar inte berättar ”hela sanningen” vilket vi reder ut i en dialog med båda parter.
Vi har också genom åren hjälpt otaliga konsumenter att få rättelse, ny vara, pengar åter och kompenstation för ”strul”, då handlaren varit angelägen om att få behålla certifieringen.
För att snabbt få in kundklagomål på butiker som inte sköter sig så trycker vi också redan i ”pratbubblan” som kommer upp i butiken på att man kan rapportera in klagomål direkt till oss. I detta fall verkar det inte ha fungerat.
19 maj, 2011 kl. 17:13 #122812bloggusDeltagare@Julius 19645 wrote:
Rubriken är en sak men innehållet avvägde jag speciellt med tanke på eventuell Trygg E-handel bias. Jag tycker artikeln är neutral på E-handelscertifiering vs Trygg E-handel.
Ja, klart, men jag har inte kommenterat artikeln utan just hur man sätter rubriker. Känns som Aftonbladet smittar av sig ….
–
19 maj, 2011 kl. 17:51 #122813pyhobbyDeltagareGreger: Det hade givetvis varit önskvärt att ni fick in anmälningarna mycket tidigare, det verkar ju ha strulat ett bra tag. Då kanske frågan ”Varför har ingen anmält detta tidigare?” är relevant?
Med facit i hand tycker jag att ni gjort bedömningen på ett korrekt vis.Man kan läsa att kunder ”hotat” butiken i fråga med polisanmälningar, jag tycker det är märkligt att ingen valt att rapportera till er tidigare. Kanske finns det någon metod för att snabbare fånga upp tråkigheter, möjligtvis avskräcker det lite att rapportera en ”felaktighet” till en tidigare prickfri butik.
Jag tror att dessa certifieringar hade blivit mycket mer användbara om man kunde få in något slags kundbetyg/omdöme som visas i den certifierade butiken. Det finns ju betygssystem som skulle kunna fungera som inspirationskälla för detta.
19 maj, 2011 kl. 18:26 #122819Julius GunnilstamDeltagareRubriken är ändrad efter klagomål ifrån er läsare.
Jag fann den inte så hemsk men när den tar fokus ifrån texten så är det givetvis inte bra.E-handelscertifiering står inför ännu en Kameraexperten? (uppdaterad) – Ehandel.se
När kunder påpekar att en certifieringslogga inte hör hemma på sidan så tycker jag man kan kalla det att vara i blåsväder, i alla fall om man vill krydda rubriken lite Greger Berg har dock skött det hela bra och därför passar det också att ändra rubriken lite.
19 maj, 2011 kl. 18:38 #122820danielanderssonDeltagareMen en sak jag inte riktigt förstår är varför ni på Rådet för E-handelscertifiering inte visar upp någon ikon som säger typ ”Den här butiken är INTE certifierad” istället för inte visa upp nånting?
Går man till siten i frågan nu så ser den helt okej ut. Inga varningar eller nånting
19 maj, 2011 kl. 19:12 #122823ElinaDeltagareJag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
19 maj, 2011 kl. 19:24 #122826MajsanDeltagare@Elina 19663 wrote:
Jag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
Instämmer faktiskt med de andra. Varför påvisar man inte att certifikatet dragits tillbaka istället för att ingen information alls visas på hemsidan?
19 maj, 2011 kl. 19:29 #122828CrillesDeltagareJag kan hålla med er om det, men det är ju dock butiksägaren som lägger till/tar bort scriptet som visar certifieringen i butiken. Vilket då gör att det får ingen effekt iaf, för jag kan inte tänka mej att många har det kvar då det misskrediterar butiken.
19 maj, 2011 kl. 19:31 #122829bloggusDeltagare@Elina 19663 wrote:
Jag håller med Lunarmys. Nu kan man inte se på något sätt alls att de fått en tillbakadragen certifiering. Nu finns det ju ändå chanser att kunder kan handla utan att ens veta om något..
Nja, vilka kunder menar du? De som kommer till butiken direkt ser ingen logotyp och kommer därför aldrig till e-handelscertifiering ändå, så för nya kunder spelar det ingen roll.
Butiken kan också direkt ta bort koden för logotypen på sin hemsida och det skulle inte hjälpa att försöka visa att de inte är certifierade på deras egen hemsida. Vid borttagen certifiering han ingen logo-företag skydda nya kunde rlängre, då man inte kan tvinga butiken att ha kvar en logotyp om de inte är godkända.
Klart att man kunde på e-handelscertifiering visa att butiken har fått den indragen, men nya kunder som går till butiken går inte varna längre.
19 maj, 2011 kl. 19:32 #122830bloggusDeltagare@Crilles 19668 wrote:
Jag kan hålla med er om det, men det är ju dock butiksägaren som lägger till/tar bort scriptet som visar certifieringen i butiken. Vilket då gör att det får ingen effekt iaf, för jag kan inte tänka mej att många har det kvar då det misskrediterar butiken.
Jag menade just det ovan, men du hann 2 minuter innan mig
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.