Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2012 kl. 23:27 #134637
Jimmy Ostrom
DeltagareMen ärligt talat.
Om nu en butik skulle skrivit ut:
Rekommenderat pris från leverantör: 1200 kronor
Sen är detta överstryket och priset är: 1000 kronor
Sen står det typ 200 kronor i rabatt eller något, detta måste väl vara okej.
Då skriver man klart och tydligt var ”list priset” är från leverantör och sen vad priset är hos oss.
Jag anser detta inte borde vara några problem, eller har jag fel?
20 januari, 2012 kl. 08:20 #134647Croona
DeltagareJag tycker inte att man kan ha 200kr rabatt på ett pris man aldrig har tagit!
20 januari, 2012 kl. 08:32 #134649Richie72
Deltagare@Croona 32789 wrote:
Jag tycker inte att man kan ha 200kr rabatt på ett pris man aldrig har tagit!
Instämmer.
20 januari, 2012 kl. 08:41 #134650Parvelito
DeltagareJimmy: Nej, att sälja något 200kr under ett listpris är inte att ge rabatt. En rabatt är något som man drar ifrån det pris som står angivet.
Att ha ett extrapris som är 200kr lägre än listpriset är inte heller OK. Extrapriser utgår från ordinarie priser, dvs något som man har sålt en vara för.
Jag förstår egentligen inte vad listpriser, rekommenderade priser etc har i en webshop alls att göra. Det är väl snart sagt bara kvällstidningar och Trisslotter som säljs till rekommenderade priser, resten har de flesta ett eget pris på. Många branscher och leverantörer saknar helt begreppet rekommenderat pris, det är bara jobbigt att räkna fram och förhålla sig till.
Och till dem som tycker att det är kundens fel att ett företag dribblar med priserna så att Konsumentverket behöver agera så borde man kanske tänka ett varv till.
20 januari, 2012 kl. 09:05 #134653Jimmy Ostrom
DeltagareOkej.
Men då kan ett företag sätta ut ett höjt pris i ett par dagar för att senare sänka det?
Detta är ju ännu mer oseriöst anser jag för jag tror detta kommer hända om man nu inte får visa ett riktpris som en leverantör vill ha.
Men jag förstår hur ni alla tänker, måste bara låta det sjunka in för jag har inte sett något fel i att visa ett rekat pris från leverantör. Men uppenbarligen har jag tänkt fel.
20 januari, 2012 kl. 09:10 #134654Parvelito
DeltagareDet finns lite lagar på hur mycket REA man får ha också. Efter att Hemtex lyckats med konststycket att ha rea under 48 av årets 52 veckor så slog man fast att mer än 6-8 veckor om året skall det inte stå REA på skyltfönstren.
Fundera istället över att kalla det ”Ständigt lågt pris”, ”Alltid prispressat” eller något liknande som berättar att det här är ett pris där ni ansträngt er för att ge kunden ett riktigt bra pris.
20 januari, 2012 kl. 09:13 #134656Jimmy Ostrom
DeltagareTack Berra.
Som vanligt får du min hjärna att reagera positivt……..
Vi får fundera ut något bra helt enkelt.
@Parvelito 32797 wrote:
Det finns lite lagar på hur mycket REA man får ha också. Efter att Hemtex lyckats med konststycket att ha rea under 48 av årets 52 veckor så slog man fast att mer än 6-8 veckor om året skall det inte stå REA på skyltfönstren.
Fundera istället över att kalla det ”Ständigt lågt pris”, ”Alltid prispressat” eller något liknande som berättar att det här är ett pris där ni ansträngt er för att ge kunden ett riktigt bra pris.
20 januari, 2012 kl. 09:29 #134661danielandersson
Deltagare@MickeB 32777 wrote:
Absolut inte ironi. Jag menar allvar. En missnöjd kund berättar för allt och alla om hur dålig din butik är. En nöjd kund gör oftast inte så mycket väsen av sig och gör hon det så är det gratis reklam. Väldigt bra reklam dessutom som är värd ganska många kronor.
Om man känner att man måste göra VARJE kund 300% lycklig, då har man antingen för få ordrar/kunder att hantera eller så har man alldeles för få andra nöjda kunder.
Om du kör fri frakt en helg, ger du alla kunder från den veckan fri frakt också? + 10% rabatt och godispåse.
(ps. mods, det här ämnet/den här delen bör kanske bli en egen tråd?)
20 januari, 2012 kl. 11:34 #134675Per Nilsson
Deltagare@Croona 32789 wrote:
Jag tycker inte att man kan ha 200kr rabatt på ett pris man aldrig har tagit!
Det är fult att göra så.
20 januari, 2012 kl. 13:04 #134683MickeB
Deltagare@lunarmys 32804 wrote:
Om man känner att man måste göra VARJE kund 300% lycklig, då har man antingen för få ordrar/kunder att hantera eller så har man alldeles för få andra nöjda kunder.
Om man _inte_ känner att man måste göra varje kund 300% lycklig, så har man missat grundläggande saker inom handel mot konsumenter.
Men självklart är det så att ju större man är, desto mer måste man generalisera sina rutiner och därmed faller naturligt en del av det personliga bort.
Så svaret på din fråga är ”JA”. Vi är tillräckligt små för att fortfarande kunna vara personliga med våra kunder, och det är ett måste för att kunna växa.
@lunarmys 32804 wrote:
Om du kör fri frakt en helg, ger du alla kunder från den veckan fri frakt också? + 10% rabatt och godispåse.
Självklart inte.
Men skulle det nu vara någon som anser sig grymt överkörd för att han/hon missade kampanjen, så är det billigare (i tid, pengar och energi) att ge 10% och en godispåse än att dra saken i långbänk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.